Katalog Małgorzata Klimek, 2018-08-27 Straszęcin Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego awans na mianowanie………………………………. nauczyciel matematyki, plastyki Publiczne Gimnazjum w ……… PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO na okres od 1.09.2015 r. do 31.05.2018 r. Czas trwania stażu: 2 lata 9 miesięcy Opiekun stażu: mgr ………………. §7 ust. 2 pkt 1 Wymaganie: Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywanie ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach. Lp ZADANIE SPOSOBY REALIZACJI (DZIAŁANIA NAUCZYCIELA) TERMIN PLANOWANE EFEKTY DZIAŁAŃ UWAGI 1 Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. Sporządzenie kontraktu. Ustalenie terminów spotkań z opiekunem. Obserwacje zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu. Wrzesień 2015 cały okres stażu Kontrakt o wzajemnej współpracy między nauczycielem stażystą a opiekunem. Harmonogram. Wnioski z obserwacji. Scenariusze zajęć. Arkusze obserwacji prowadzonych zajęć. 2 Doskonalenie własnych umiejętności zawodowych 1. Doskonalenie wewnętrzne: - udział w szkolnych posiedzeniach rady pedagogicznej, - obserwowanie zajęć koleżeńskich - praca w zespole zadaniowym do spraw Profilaktyki - praca w doraźnych zespołach zadaniowych - prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu - określanie mocnych i słabych stron własnej działalności. 2. doskonalenie zewnętrzne: - ukończenie kursów, studia podyplomowe, 3. Czytanie literatury pedagogicznej i fachowej w celu pogłębienia wiedzy zawodowej. Cały okres stażu Według harmonogramu PCEN, WSIZ, UR. Cały okres stażu Poszerzona wiedza lista obecności z posiedzeń Rady Pedagogicznej, zaświadczenia ze szkoleń. Promocja Szkoły Plany pracy, programy. Zaświadczenia o ukończonych kursach, szkoleniach itd., zgromadzone materiały. Poszerzona wiedza 3 Organizacja i wzbogacanie warsztatu pracy - Coroczna aktualizacja planu nauczania z matematyk i plastyki, - Stosowanie w procesie dydaktycznym aktywnych metod nauczania oraz zróżnicowanych form pracy z uczniem, - Opracowanie pomocy dydaktycznych – gazetki, testy, pokazy multimedialne, - Przystąpienie do programu sesje z plusem, - opracowywanie konspektów, scenariuszy zajęć, uroczystości szkolnych i środowiskowych oraz dekoracji uroczystości, - wykonanie dekoracji dolnego korytarza w szkole, - utworzenie własnej biblioteczki metodyczno- przedmiotowej, analiza literatury fachowej i nowości pedagogicznych, - utworzenie własnej bazy materiałów dydaktycznych – opracowanie własnych pomocy, - stosowanie w procesie dydaktycznym aktywnych metod nauczania i elementów oceniania kształtującego. W ciągu każdego roku szkolnego Zgodnie z kalendarzem uroczystości Cały okres stażu Różnorodne pomoce dydaktyczne do pracy z dziećmi Zaświadczenia o udziale w programie. Promocja szkoły Zbiór materiałów, zaświadczenia, zgromadzona literatura – lista książek, karty pracy, scenariusze, pomoce dydaktyczne. 4 Dokonywanie ewaluacji i ocenianie skuteczności własnych działań oraz dokonywanie zmian w tych działaniach - prowadzenie ewaluacji miesięcznych planów pracy z dziećmi, - zbieranie opinii i oznak stosunku społecznego z własnych działań poprzez: 1. Wywiad 2. Rozmowy 3. Pozyskiwanie informacji zwrotnych. - wytyczanie działań na podstawie uzyskanych informacji - samoocena i informacja o własnej pracy Co miesiąc Na bieżąco 2 razy w roku szkolnym co semestr Większa skuteczność własnych działań Większa skuteczność własnych działań, umiejętność refleksji zawodowej i stawiania celów do dalszej pracy 5 Prowadzenie dokumentacji szkolnej. Prowadzenie dzienników zajęć. Opracowanie, narzędzi diagnozujących. Przygotowanie wynikowych planów nauczania. Cały okres stażu Dzienniki zajęć. Karty obserwacji. Prawidłowo prowadzona dokumentacja przebiegu nauczania. § 7 ust. 2 pkt 2 Wymaganie: Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów cywilizacyjnych. LP ZADANIE SPOSOBY REALIZACJI TERMIN PLANOWANE EFEKTY DZIAŁAŃ UWAGI 1 Zapoznanie się z potrzebami, problemami i zagrożeniami charakterystycznymi dla wieku rozwojowego uczniów oraz diagnoza problemów społecznych i cywilizacyjnych Obserwacja własna Rozmowy z uczniami Cały okres stażu Notatki 2 Poznanie środowiska dzieci i ich sytuacji rodzinnej. Obserwacja uczniów w sytuacjach szkolnych, poza szkolnych (wycieczki, imprezy, uroczystości szkolne). Praca indywidualna z uczniami z problemami edukacyjnymi oraz z uczniami szczególnie zdolnymi. Prowadzenie rozmów z rodzicami dzieci Cały okres stażu zapisy w dzienniku zajęć, notatki własne Przygotowanie kart pracy o różnym stopniu trudności. „Dyżury wtorkowe” . Spotkania z rodzicami w ramach wywiadówek 3 Uwzględnienie potrzeb rozwojowych uczniów i problematyki środowiska lokalnego w swojej pracy. Indywidualizacja nauczania (stosowanie różnorodnych metod nauczania). Współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz wychowania i oświaty, wspierającymi działalność szkoły: 1. udział dzieci w konkursach plastycznych organizowanych na terenie gminy, powiatu 2. udział dzieci w olimpiadach matematycznych organizowanych przez Centrum Edukacji Szkolnej w Warszawie oraz olimpiady organizowane przez Kuratorium Rzeszowskie Zorganizowanie i przeprowadzenie szkolnych konkursów z plastyki i matematyki. Cały okres stażu Na bieżąco Tematy w dzienniku zajęć, notatki własne, dokumenty potwierdzające współpracę, zdjęcia. 4 Uaktywnienie środowiska szkolnego i lokalnego na rzecz rozwiązywania problemów społecznych i cywilizacyjnych, ekologicznych. Włączanie się do akcji o charakterze ekologicznym (np. Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi). Włączenie się do akcji pt.: „POLA NADZIEJI”. Realizacja elementów profilaktycznych dotyczących zachowaj bezpieczeństwo. Cały okres stażu Notatki własne, scenariusze, zdjęcia 5 Współorganizacja i udział w konkursach, imprezach, uroczystościach organizowanych przez szkoły oraz inne instytucje. Organizacja i współorganizacja imprez klasowych i szkolnych np.: 1. Dzień ziemniaka, 2. Mikołajki, 3. Jasełka, 4. Dzień Ziemi, 5. 3 Maj i Kwiecień miesiącem pamięci, 6. Dzień rodziny. Przygotowanie dzieci do konkursów szkolnych, międzyszkolnych, gminnych i powiatowych. cały okres stażu wg ustalonego harmonogramu Scenariusze, zdjęcia. Regulamin konkursów. Dyplomy. Podziękowania 6 Poszerzenie oferty szkoły w zakresie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych Prowadzenie koła matematycznego. Prowadzenie koła plastycznego. Cały okres stażu Program koła matematycznego oraz plastycznego. § 7 ust. 2 pkt 3 Wymaganie: Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. LP ZADANIE SPOSOBY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI PLANOWANE EFEKTY DZIAŁAŃ UWAGI 1 Wykorzystanie znajomości obsługi komputera w pracy nauczyciela Wykorzystanie komputera w pracy zawodowej i życiu codziennym - przygotowywanie dokumentów (plan rozwoju zawodowego, wnioski, konspekty zajęć, sprawdziany, testy itd.). Przygotowywanie wystroju sali lekcyjnej – gazetki ścienne, projektowanie i przygotowanie ogłoszeń. Tworzenie i wykorzystanie na zajęciach narzędzi multimedialnych, encyklopedii multimedialnych, słowników, programów edukacyjnych, internetu. Wykorzystanie zasobów internetu do przygotowywania zajęć i konkursów szkolnych (np. rebusy, krzyżówki, quizy, opracowanie plastyczne i komputerowe dyplomów). Przygotowanie analizy egzaminów gimnazjalnych. Przygotowanie dokumentacji stażu w formie prezentacji multimedialnej. Cały okres stażu według potrzeby Maj 2018 Cała dokumentacja procedury awansu zawodowego, adresy portali edukacyjnych. Fotografie, wydruki. Nazwy encyklopedii multimedialnych. Dyplomy, ksera ogłoszeń. 2 Publikacje w Internecie. 1. Umieszczenie w Internecie publikacji dotyczących pracy zawodowej – plan rozwoju zawodowego. 2. Umieszczanie w Internecie własnych prac – scenariusze zajęć matematycznych i plastycznych. Cały okres stażu Strona internetowa (wydruki) 3 Korzystanie z edukacyjnych serwerów internetowych. 1. śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego, Karcie Nauczyciela za pośrednictwem Internetu 2. korzystanie ze stron MEN, www.literka.pl, www.publikacje.edu.pl, www.edux.pl, www.interklasa.pl, www.szkola.net/awans/ i innych Cały okres stażu wydruki 4 Doskonalenie umiejętności wykorzystania technologii komputerowej i informatycznej. Wykorzystanie portali matematycznych oraz plastycznych w samokształceniu. Udział w kursach i szkoleniach komputerowych. Cały okres stażu Zaświadczenia o ukończeniu kursów. § 7 ust. 2 pkt 4 Wymaganie: Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań LP. ZADANIE SPOSOBY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI PLANOWANE EFEKTY DZIAŁAŃ UWAGI 1 Nabywanie wiedzy zawodowej 1. Udział w kursach, szkoleniach, warsztatach służących poszerzaniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki. 2. Ukończenie kursów podnoszących kwalifikacje oraz studiów podyplomowych. 3. Korzystanie ze zbiorów biblioteki pedagogicznej (nowości książkowe, czasopisma). 4. Korzystanie z publikacji i portali internetowych przeznaczonych dla nauczycieli. Cały okres stażu 1. Poszerzenie wiedzy zawodowej 2. Zaświadczenia 3. Wykaz książek i czasopism 4. Spis stron internetowych 2 Wykorzystanie nabytych kompetencji pedagogicznych. Stosowanie nowych metod wychowania i nauczania (metody aktywizujące, zabawy interakcyjne, drama) w pracy z uczniem. Cały okres stażu Notatki własne. Literatura przedmiotu, zestawy ćwiczeń, zabaw. 3 Zastosowanie nabytej wiedzy w pracy z uczniami 1. Diagnozowanie wiedzy i umiejętności uczniów 2. przeprowadzanie analizy diagnoz i wyciąganie wniosków do dalszej pracy z uczniami 3. opracowywanie i wdrażanie programów pracy z uczniami o specjalnych wymaganiach edukacyjnych 4. organizowanie dodatkowych zajęć dla uczniów (koło matematyczne, plastyczne) 5. przygotowywanie uczniów do występów podczas uroczystości szkolnych i środowiskowych 6. przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach szkolnych, gminnych, powiatowych i wojewódzkich Zgodnie z planem pracy szkoły zgodnie z potrzebami uczniów zgodnie z planem uroczystości według potrzeb Stosowanie wybranych metod do pracy z uczniami z problemami edukacyjnymi i do pracy z dziećmi zdolnymi rozwijanie talentów i zdolności uczniów. § 7 ust. 2 pkt 5 Wymaganie: Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. LP. ZADANIE SPOSOBY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI PLANOWANE EFEKTY DZIAŁAŃ UWAGI 1 Pogłębienie znajomości procedury awansu zawodowego. 1. Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli - Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r., z późn.zm., - Rozporządzenie MENiS z 1 marca 2013r.w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, - Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu. IX.2015 Wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego. 2 Pogłębienie przepisów dotyczących systemu oświaty. 1. Analiza dokumentacji: - Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r., z późn.zm., - Rozporządzenie MENiS z 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, - Rozporządzenie MEN z 30 maja 2014 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie nadzoru pedagogicznego z dnia 7 października 2009 r. wraz ze zmianami z 10 maja 2013 r. oraz 13 sierpnia 2015 r, - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników z dnia 8 lipca 2014 r, - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, -Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2007 r. w sprawie rodzajów szkół i placówek, w których nie tworzy się rad rodziców, - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 lutego 2007 r. w sprawie typów szkół i placówek, w których nie tworzy się samorządu uczniowskiego, - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. (zmiany 24 sierpnia 2011 r.) w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki. (Dz.U. z 2002r. Nr 56, poz. 506), - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. (Dz.U. z 2003r. Nr 6, poz. 69), - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002r. W sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad. (Dz.U. z 2002r. Nr 13, poz. 125), - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych. (Dz.U. z 2005r. Nr 19, poz. 167). 2. Udział w konferencjach, szkoleniowych radach pedagogicznych o systemie oświaty. w czasie trwania stażu Akty prawne, notatki, potwierdzenia. 3 Zapoznanie i analiza z wybranymi dokumentami prawa oświatowego. Gromadzenie i analizowanie przepisów dotyczących prawa oświatowego - prasa oświatowa, Internet. W trakcie trwania stażu Stosowanie prawa oświatowego w praktyce, notatki. 4 Współtworzenie prawa wewnątrzszkolnego i posługiwanie się przepisami systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w pracy nauczyciela. 1. Uczestniczenie w Radach Pedagogicznych i spotkaniach zespołów przedmiotowych. 2. Tworzenie planów wychowawczych, planów wynikowych z matematyki. 3. Współpracowanie z komisjami powoływanymi w szkole. 4. Współpraca w WDN oraz zespole matematyczno – przyrodniczym. 5. Współudział w organizowaniu imprez szkolnych i pozaszkolnych. 6. Wnikliwe analizowanie sytuacji materialnej i bytowej uczniów w celu pozyskania form pomocy potrzebnych uczniom. Cały okres stażu Listy obecności. Plany wychowawcze. Plany wynikowe. Sprawozdania. Karty wycieczek. Fotografie. Podpis nauczyciela: Data zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego: …................................................................... ….................................................................... Pieczątka i podpis dyrektora szkoły: ….................................................................... Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |