Katalog Kamila Grażewicz, 2018-09-03 Łobżenica Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęć otwartych z rodzicami w grupie dzieci 4 i 5-letnich Temat: Ciekawi świata - eksperymenty i doświadczenia z wodąTemat: Ciekawi świata - eksperymenty i doświadczenia z wodą Cel ogólny: Rozbudzenie ciekawości otaczającego świata, oraz nauczenie dzieci prowadzenia obserwacji i wyciągnięcie wniosków z doświadczeń i eksperymentów. Cele szczegółowe: Dziecko: - zna zasady obowiązujące podczas prowadzenia doświadczeń; - podejmuje próby przewidzenia wyniku doświadczenia oraz wytłumaczenia go; - przeprowadza doświadczenia zgodnie z instruktażem nauczyciela; -czerpie radość z doświadczania i eksperymentowania; - aktywnie uczestniczy w zajęciu, podejmuje działania, przestrzega zasad kontraktu; - wie jak wykonać zadanie, rozumie polecenia nauczyciela, - wymienia i nazwa przedmioty, które pływają i te, które toną, - potrafi dowieść poprzez własne działanie prawdziwość lub fałsz postawionego pytania badawczego - odkrywa właściwości wody wykonując doświadczenia. Metody: -słowna: rozmowa, wyjaśnienie - poszukująca: samodzielne doświadczenia, zadania otwarte. - oglądowa: pokaz doświadczenia - praktycznego działania Formy: - praca z całą grupą - praca w zespołach - praca indywidualna Środki dydaktyczne: Sylwety kropli wody wycięte z papieru, duży napis WODA, instrument do akompaniamentu, ilustracje i fotografie związane z wodą , płyta CD z odgłosami, szklanki, szklane przeźroczyste naczynie, miski, łyżki, ziemniaki, sól, cukier, mąka pszenna, kawa, ryż, klucze, korek, plastikowe klocki, kamienie, piórka ,ołówek drewniany , plastikowe nakrętki, orzech, gwóźdź, magnes, kawałek styropianu, drożdże, mikroskopy, płatki kwiatów i liści Przebieg zajęć: 1. Zabawa „Kropelki”. Nauczycielka umieszcza w różnych miejscach w sali sylwety kropelek wody i zaprasza dzieci na zroszoną łąkę: „Tutaj wśród traw i kwiatów ukryły się kropelki wody. Odszukaj kropelki jest ich 6.” Każdy, kto odnalazł kropelkę zajmuje miejsce w kole. Następnie dzieci, wspólnie sprawdzają poprawność wykonanego zadania i umieszczają kropelki wody na tablicy. 2. „Porozmawiajmy o... wodzie.” Nauczycielka pyta, czy wszyscy domyślają się już, o czym będą dzisiejsze zajęcia. Następnie przypina w centralnym miejscu napis WODA, a dzieci próbują go odczytać. Nauczycielka inicjuje rozmowę na temat wody: – Do czego potrzebna jest na świecie woda? – Do czego ludzie potrzebują wody? – Gdzie możemy znaleźć wodę? – Skąd ludzie mają wodę? Wnioski: Woda potrzebna jest do życia; bez wody nie byłoby roślin, zwierząt, ludzi. Woda jest bardzo potrzebna człowiekowi w codziennym życiu. 3.,,Wodne eksperymenty”. Ustalenie zasad obowiązujących podczas przeprowadzenia doświadczeń : uważne słuchanie poleceń nauczyciela, postępowanie zgodne z instruktażem, zachowanie szczególnej ostrożności; DOŚWIADCZENIE 1 ,, MAGICZNY ZIEMNIAK” Dziecko samo przygotowuje roztwór soli w jednej z dwóch szklanek i umieszcza w niej plaster ziemniaka. Dzieci zauważyły, że w szklance z solą ziemniak pływa, a w samej wodzie tonie. Wnioski z doświadczenia – prawda czy fałsz. 1. W słonej wodzie ziemniak pływa? (prawda) 2. W wodzie bez soli ziemniak tonie? (prawda) WYJAŚNIENIE Ciecze – substancje płynne mają różny ciężar, mimo takiej samej objętości. Woda słona (morza i oceany) ma większy ciężar niż woda słodka (rzeki i jeziora). W słonej wodzie wszystko pływa lepiej. DOŚWIADCZENIE 2 ,,CZY SIĘ ROZPUŚCI?” Dzieci mają za zadanie napełnić szklanki wodą (nie do pełna). Następnie kolejno wrzucają do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji (sól, cukier, kawa, ryż, mąkę pszenną). Mieszają wodę i obserwują co się dzieje. WNIOSKI: Sól i cukier rozpuszczą się, pozostałe substancje osiądą na dnie, a w czasie mieszania będą się unosić. WYJAŚNIENIE: Sól i cukier rozpuszczają się, to znaczy, że cząsteczki wody wnikają pomiędzy cząsteczki cukru lub soli. Cząsteczki wody nie mogą przeniknąć między cząsteczki kawy, ryżu, czy mąki. Te substancje nie rozpuszczają się w wodzie. Tworzą zawiesinę, której drobiny osadzają się na dnie pod wpływem siły grawitacji. 4. Zabawa ruchowa „Kałuże, rzeka, jezioro”. Dzieci spacerują po sali przy akompaniamencie muzyki. W przerwie, na hasło „kałuże” formują trzyosobowe kółeczka, na komendę „rzeka” – wszystkie chwytają się za ręce, nie zawiązując koła, ale tworząc długą rzekę. Na hasło „jezioro” tworzą jedno duże koło. 5. Przeprowadzenie doświadczeń wspólnie z rodzicami: Dzieci zostają podzielone na 2 zespoły. Każda z grup gromadzi się wokół przydzielonego stolika, i wspólnie z rodzicami wykonują eksperymenty przyrodnicze. DOŚWIADCZENIE 1 ,,CO PŁYWA, CO TONIE?” Do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, plastikowy klocek. Następnie dzieci wrzucają: skruszony styropian, skorupki od orzecha, piórko, kawałeczek drewna, papier WYJAŚNIENIE: Po wykonaniu doświadczenia, dzieci wymieniają przedmioty, które zatonęły i pływały po wodzie, tonięcie i pływanie przedmiotów zależy nie tylko od ciężaru ale i od gęstości płynu. DOŚWIACZENIE 2 ,,DROŻDŻE” Materiały : drożdże np. suszone w ilości dwóch łyżeczek, ciepła woda, 3 łyżeczki cukru, balon, butelka po soku. Przebieg: do butelki wsypujemy drożdże i zalewamy 50ml. ciepłej wody, następnie dodajemy cukier i całość mieszamy. Na otwór butelki naciągamy balonik. WYJAŚNIENIE: Z suchymi drożdżami nic się nie dzieje, dopóki nie dodamy ciepłej wody i cukru. Po zalaniu wodą odzyskują aktywność. Wówczas zaczynają one korzystać z cukru jako pokarmu wytwarzając gaz zwany dwutlenkiem węgla, który napełnia balonik. Jeżeli chcemy przyspieszyć wzrost to butelkę wstawiamy do ciepłej wody 6. Zabawy z mikroskopem Dzieci w grupach badają przez mikroskop strukturę płatków i liści kwiatków, którym do życia potrzebna jest woda. 7. Zakończenie zajęć Podziękowanie dzieciom i rodzicom za wspaniałą pracę. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |