Katalog BARBARA KIJOWSKA, 2018-09-10 Jaworzno Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Konspekt do ćwiczeń gimnastycznych dla dzieci 3,4,5 – letnich.Ćwiczenia gimnastyczne z elementami metody R. Labana – „Wiosenna wycieczka” Konspekt do ćwiczeń gimnastycznych dla dzieci 3,4,5 – letnich. Cele: poznawczy: – zapoznanie dzieci z nową formą ruchu – umiejętności wyczucia ciała i przestrzeni, – przyswajanie wiadomości dotyczących bezpieczeństwa podczas wykonywania zabaw i ćwiczeń kształcący: – rozwijanie pomysłowości, ekspresji ruchowej, – kształcenie płynności ruchu i poczucia rytmu wychowawczy: – wdrażanie do zdyscyplinowania, samokontroli, zaradności, – rozwijanie inwencji twórczej Motoryka: poprawne wykonywanie ćwiczeń: umiejętność skoków zajęczych, cwału konia. Umiejętności: współpraca w grupie, doskonalenie zwinności, płynności ruchów, gibkości, koordynacji ruchowej, czujności. Wiadomości: – poznanie pierwszych wiosennych kwiatów (zawilec, fiołek, przebiśnieg, krokus), – poznanie pojęcia: szybko, wolno, lekko, ciężko. Forma: inspiracji ruchowej wg R. Labana Metoda: zabawowo – naśladowcza, met. R. Labana Forma: indywidualna, frontalna, pracy we zespołach pomoce: tamburino, kaseta, magnetofon Przebieg zajęcia: Lp Zadania Opis zabaw lub ćwiczeń Czas Uwagi 1. Ćwicz. organizacyjno – porządkowe Marsz w rytm muzyki. Powitanie. Podanie celu zajęć. Dzieci wyruszają na wycieczkę w rytm wesołej muzyki. 3 min Dzisiaj chciałabym pójść z wami na wycieczkę, aby przywitać Panią Wiosnę Jak myślicie – gdzie możemy ją spotkać? Więc choćmy na wycieczkę do lasu. 2. Umiejętność wyczucia własnego ciała i przestrzeni. Przechodzenie przez rzeczkę – zabawa z elementem skoku. Dzieci naśladują zdejmowanie butów, podwijanie spodni, przechodzenie po kamieniach szybko, ale ostrożnie żeby się nie zmoczyć. 2 min powtórzyć 2 razy 3. Wyczucie płynności ruchów. Dzieci znajdują się na łące wśród pasących się koni. Zabawa z elementem czworakowania. naśladowanie konia grzebiącego nogą. W staniu jednonóż uderzenie palcami stopy lewej i prawej o podłogę na zmianę. 3 min N. wyjaśnia zadanie 4. Wyczucie ciężaru, siły, energii, czasu. „Przeciąganie gałęzi” Na wąskiej ścieżce leży stos gałęzi i trzeba je usunąć, aby można było iść dalej: a) ćwiczenie w dwójkach – jedno dziecko jest gałęzią, kładzie się tyłem na podłodze, drugie stara się je przeciągnąć parę kroków. b) pchanie zepsutego samochodu 2 min zmiana ról na odgłos tamburina 5. Kształcenie czujności, rozwijanie pomysłowości Improwizacja ruchowa: „Skradanie się do os” a) Dzieci idą wąską ścieżką, zauważyły stado os. Chciały je podpatrzeć skradając się, ale osy je zauważyły i zaczęły krążyć nad ich głowami. Dzieci opędzają się przed osami w dowolny sposób. b) Podpatrywanie pasącej się sarenki (lub 3 sarenek). 3 min Dz. naśladują skradanie się do os: wolno, ostrożnie i prawie w bezruchu. Potem dz. naśladują opędzanie się od os. 6. Kształcenie płynności ruchów, wyczucie przestrzeni i czasu. „Przedzieranie się przez gęsty las” – improwizacja. a) Las jest bardzo gęsty, trzeba przedzierać się przez krzaki, zarośla, odginać gałęzie, przechodzić pod nisko opuszczonymi gałęziami drzew. b) Wskazywanie i nazywanie pierwszych wiosennych kwiatów (fiołki, zawilce, itp.) 2 Dz. mają wymyślać i naśladować różne sposoby przedzierania się przez gęsty las. 7. Ćwicz. oddechowe Ptaki siedzące na gałeziach drzew przyglądają się dzieciom, fruwając z gałęzi na gałąź gubią piórka. Dz. zbierają piórka i dmuchają w górę. 2 Dz. naśladują fruwanie ptaków, potem dmuchają piórka do góry – starają się utrzymać je jak najdłużej w powietrzu. 8. Kształcenie zwinności i sprawności. „Zające na łące” Idąc dz. obserwują zające jak stają słupka, nastawiają uszu, szybko uciekają. 2 Dz. poprzez gest i mimikę naśladują zachowanie się zajęcy 9. Wyczucie świadomości własnego ciała. „Ucieczka jeża” Na polanie dz. spostrzegaja jeża, idą za nim. Jeż zmęczony rezygnuje z ucieczki, zwija się w kłębek, leży nieruchomo. 2 Naśladowanie zachowania się jeża. 10. Kształcenie wyobraźni, wyczucia przestrzeni i czasu. „Drzewa na wietrze” a) duże i małe: Dz. naśladują kołysanie się drzew, gałęzie uginają się – naśladowanie ruchów lekkich, elastycznych b) grabienie, robienie porządków 2 11. Ćwiczenie uspokajające Zmęczone wędrówką dz. siadają na pniach drzew, trawie. Po krótkim odpoczynku dz. wracają z wycieczki. 2 Dz. w dowolny sposób odpoczywają, kładą się na podłodze w różnych pozycjach. 12. Ćwicz. org. – porządkowe Zbiórka, podsumowanie zajęć. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą Rudolfa Labana Wyczucie własnego ciała • „Po głębokim śniegu”. Chód ciężki, dzieci z trudem podnoszą nogi, które zapadają się w głębokim śniegu. • „Po gładkiej drodze”. Chód lekki, sprężysty, swobodny. Wyczucie siły • „Łyżwiarze”. Naśladowanie ruchów łyżwiarza, który mknie po lodzie. Wykonywanie obrotów, piruetów, podskoków. • „Ciągniemy sanki”. Naśladowanie ciągnięcia sanek, na których siedzi kolega. Dzieci ciągną ciężkie sanki pod górę, po głębokim śniegu, po zmarzniętej ziemi. Wyczucie przestrzeni • „Zaczarowane sopelki”. Dzieci stoją przyklejone do podłogi, nie mogą się oderwać. Starają się dotknąć kogoś, kto stoi z boku, z tyłu, z przodu. Wyciągają rękę jak najdalej, aby dotknąć jak najwięcej kolegów. • „Wirujące śnieżynki”. Wiatr wieje, śnieżynki wirują wokół własnej osi coraz niżej, niżej i niżej. Rozwijanie wyczucia płynności ruchów i ciężaru ciała • „Spacer podczas śnieżnej zawiei”. Dzieci idą pod wiatr, poruszają się do przodu z trudem. Wiatr wieje z tyłu, dzieci idą swobodnie. • „Mróz i kropelki wody”. Dzieci poruszają się swobodnie, luźno potrząsają ramionami. Na hasło: Mróz! nieruchomieją w dowolnej pozycji. Współdziałanie z grupą • Dzieci naśladują ruchy i gesty N.: zabawa śnieżkami, lepienie bałwana. Idą po śladach N. Na koniec maszerują parami, klaszcząc. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |