Katalog Katarzyna Miaśkiewicz-Bulanda, 2018-09-17 Wrocław Język polski, Scenariusze Scenariusz lekcji j. polskiego wkl. VI: Tajemnice kapeluszy, czyli jak poznać i zrozumieć nastolatkaKatarzyna Miaśkiewicz-Bulanda Scenariusz lekcji j. polskiego w kl. VI SP im. Odkrywców i Podróżników w Borowej; wrzesień, 2014 r. 1. Temat: Tajemnice kapeluszy, czyli jak poznać i zrozumieć nastolatka 2. Czas: 45 min 3. Cele: a) wychowawcze: Uczeń: - rozwija swoją wyobraźnię, - dzieli się z innymi emocjami, - docenia wspomnienia, - kształtuje postawę szacunku i życzliwości wobec innych, - uczy się przydzielać role w grupie i odpowiedzialnie realizować powierzone zadania, - kształtuje postawę kulturalnej, koleżeńskiej współpracy, - aktywizuje się, - wzmacnia poczucie własnej wartości; b) umiejętnościowe: Uczeń: - rozwija sprawność uważnego słuchania, - wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio, - wyjaśnia przenośne znaczenie związków wyrazowych, - nazywa uczucia, - rozumie definicje, - tworzy prostą notatkę, - uczestnicząc w rozmowie, słucha innych i prezentuje własne zdanie, uzasadniając je; c) kształceniowe: Uczeń: - poznaje fragment książki „Sekretne życie Krasnali w Wielkich Kapeluszach” W. Widłaka i P. Pawlaka, - wzbogaca słownictwo o różne nazwy i rodzaje kapeluszy, - utrwala termin „przenośnia”. 4. Formy: a) praca indywidualna, b) praca w grupach. 5. Metody: a) drama, b) dyskusja, c) studium przypadku, d) słuchanie tekstu czytanego. 6. Środki: a) podręcznik „Między nami” GWO, b) nagranie fragmentu „Sekretnego życia Krasnali w Wielkich Kapeluszach”, c) karteczki z nazwami kapeluszy i ich definicjami, d) zdjęcia różnych rodzajów kapeluszy, na tablicy interaktywnej e) polecenia dla grup. 7. Przebieg lekcji : 1. Przywitanie, sprawdzenie obecności, zaprezentowanie celów zajęć na tablicy interaktywnej (załącznik 1), zapisanie tematu. 4 min. 2. Wysłuchanie tekstu instrukcji (str.14 w podręczniku) i uzupełnienie schematu „własnego kapelusza” 7-10 min. 3. Prezentacja kapeluszy (tylko chętni) 3-5 min. 4. Wysłuchanie nagrania fragmentu książki znajdującego się w podręczniku (str. 15) 3 min. 4. Przydział uczniów do grup (za pomocą losowania karteczek z nazwami kapeluszy) , wybór liderów. 4 min. 5. Przekazanie zadań dla grup liderom, przydział zadań przez liderów, praca w grupach: • Polecenie dla wszystkich grup: Zapoznajcie się z definicją waszego kapelusza (zał. 2), a następnie zdecydujcie, który z kapeluszy na tablicy interaktywnej pasuje do Waszej definicji • I grupa : Wykonajcie zadanie 1 ze str. 15 • II grupa : Wykonajcie zadanie 2 (pierwsza kropka) ze str. 16 • III grupa: Wykonajcie zadanie 2 (druga kropka) ze str. 16 • IV grupa : Wykonajcie zadanie 3 a) ze str. 16 • V grupa: Wykonajcie zadanie 3 b) ze str. 16 7-10 min. 6. Prezentacja wyników pracy. 10 min. 7. Zadanie fakultatywne (zależne od pozostałego czasu): Co – Waszym zdaniem – powinien zrobić ktoś, kto chce poznać świat Waszych rówieśników? Zapiszcie propozycje na tablicy. 5 min. 8. Zadanie domowe Napisz do dorosłych list, w którym pomożesz im zrozumieć świat młodego człowieka. 1 min. Załączniki: Załącznik 1. Cel lekcji: Wiem, że jestem bardzo ciekawym człowiekiem – nastolatkiem! Wiem, że warto zapoznać dorosłych z barwnym światem moich rówieśników! Wiem, że dorośli też mogą się czegoś ode mnie nauczyć! Załącznik 2. Żródło: pl.wikipedia.org Sombrero (hisz. sombrero kapelusz) to wysoki kapelusz słomiany lub filcowy z miękkim, szerokim rondem[1]. Był używany w Hiszpanii w XV i XVI wieku. Stamtąd trafił do hiszpańskich kolonii w Ameryce Środkowej i Południowej. Stanowi narodowe nakrycie głowy Meksykanów i Chilijczyków. Melonik – rodzaj męskiego nakrycia głowy, kapelusz z niewielkim rondem o podwiniętej do góry krawędzi i wypukłym półkulistym (podobnym do połówki melona) denkiem. Cylinder (gr. kylindros - walec) – rodzaj wysokiego, sztywnego kapelusza z główką w kształcie walca i wąskim rondem. Panama, także kapelusz panama – tradycyjny kapelusz robiony z liści łyczkowca dłoniastego – rośliny z rodziny okolnicowatych. Pomimo swojej nazwy pochodzi nie z Panamy, ale z Ekwadoru. Azjatycki stożkowy kapelusz[1] – wykonany ze słomy lub plecienia noszony w Azji Południowo-Wschodniej (w takich krajach jak Chiny, Kambodża, Indonezja, Japonia, Korea (Północna i Południowa), Filipiny, Indie, i Wietnam) Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |