Katalog

Katarzyna Miaśkiewicz-Bulanda, 2018-09-17
Wrocław

Język polski, Scenariusze

Scenariusz lekcji j. polskiego wkl. VI: Tajemnice kapeluszy, czyli jak poznać i zrozumieć nastolatka

- n +

Katarzyna Miaśkiewicz-Bulanda

Scenariusz lekcji j. polskiego
w kl. VI SP im. Odkrywców i Podróżników w Borowej;
wrzesień, 2014 r.


1. Temat: Tajemnice kapeluszy, czyli jak poznać i zrozumieć nastolatka
2. Czas: 45 min
3. Cele:

a) wychowawcze:
Uczeń:
- rozwija swoją wyobraźnię,
- dzieli się z innymi emocjami,
- docenia wspomnienia,
- kształtuje postawę szacunku i życzliwości wobec innych,
- uczy się przydzielać role w grupie i odpowiedzialnie realizować powierzone zadania,
- kształtuje postawę kulturalnej, koleżeńskiej współpracy,
- aktywizuje się,
- wzmacnia poczucie własnej wartości;
b) umiejętnościowe:
Uczeń:
- rozwija sprawność uważnego słuchania,
- wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio,
- wyjaśnia przenośne znaczenie związków wyrazowych,
- nazywa uczucia,
- rozumie definicje,
- tworzy prostą notatkę,
- uczestnicząc w rozmowie, słucha innych i prezentuje własne zdanie, uzasadniając je;
c) kształceniowe:
Uczeń:
- poznaje fragment książki „Sekretne życie Krasnali w Wielkich Kapeluszach” W. Widłaka i P. Pawlaka,
- wzbogaca słownictwo o różne nazwy i rodzaje kapeluszy,
- utrwala termin „przenośnia”.
4. Formy:
a) praca indywidualna,
b) praca w grupach.
5. Metody:
a) drama,
b) dyskusja,
c) studium przypadku,
d) słuchanie tekstu czytanego.
6. Środki:
a) podręcznik „Między nami” GWO,
b) nagranie fragmentu „Sekretnego życia Krasnali w Wielkich Kapeluszach”,
c) karteczki z nazwami kapeluszy i ich definicjami,
d) zdjęcia różnych rodzajów kapeluszy, na tablicy interaktywnej
e) polecenia dla grup.

7. Przebieg lekcji :

1. Przywitanie, sprawdzenie obecności, zaprezentowanie celów zajęć na tablicy interaktywnej (załącznik 1), zapisanie tematu. 4 min.
2. Wysłuchanie tekstu instrukcji (str.14 w podręczniku) i uzupełnienie schematu „własnego kapelusza” 7-10 min.
3. Prezentacja kapeluszy (tylko chętni) 3-5 min.
4. Wysłuchanie nagrania fragmentu książki znajdującego się w podręczniku (str. 15) 3 min.
4. Przydział uczniów do grup (za pomocą losowania karteczek z nazwami kapeluszy) , wybór liderów. 4 min.
5. Przekazanie zadań dla grup liderom, przydział zadań przez liderów, praca w grupach:
• Polecenie dla wszystkich grup: Zapoznajcie się z definicją waszego kapelusza (zał. 2), a następnie zdecydujcie, który z kapeluszy na tablicy interaktywnej pasuje do Waszej definicji
• I grupa : Wykonajcie zadanie 1 ze str. 15
• II grupa : Wykonajcie zadanie 2 (pierwsza kropka) ze str. 16
• III grupa: Wykonajcie zadanie 2 (druga kropka) ze str. 16
• IV grupa : Wykonajcie zadanie 3 a) ze str. 16
• V grupa: Wykonajcie zadanie 3 b) ze str. 16
7-10 min.
6. Prezentacja wyników pracy. 10 min.
7. Zadanie fakultatywne (zależne od pozostałego czasu): Co – Waszym zdaniem – powinien zrobić ktoś, kto chce poznać świat Waszych rówieśników? Zapiszcie propozycje na tablicy.
5 min.
8. Zadanie domowe
Napisz do dorosłych list, w którym pomożesz im zrozumieć świat młodego człowieka. 1 min.

Załączniki:

Załącznik 1.

Cel lekcji:

Wiem, że jestem bardzo ciekawym człowiekiem – nastolatkiem!
Wiem, że warto zapoznać dorosłych z barwnym światem moich rówieśników!
Wiem, że dorośli też mogą się czegoś ode mnie nauczyć!

Załącznik 2.
Żródło: pl.wikipedia.org

Sombrero (hisz. sombrero kapelusz) to wysoki kapelusz słomiany lub filcowy z miękkim, szerokim rondem[1]. Był używany w Hiszpanii w XV i XVI wieku. Stamtąd trafił do hiszpańskich kolonii w Ameryce Środkowej i Południowej. Stanowi narodowe nakrycie głowy Meksykanów i Chilijczyków.


Melonik – rodzaj męskiego nakrycia głowy, kapelusz z niewielkim rondem o podwiniętej do góry krawędzi i wypukłym półkulistym (podobnym do połówki melona) denkiem.


Cylinder (gr. kylindros - walec) – rodzaj wysokiego, sztywnego kapelusza z główką w kształcie walca i wąskim rondem.


Panama, także kapelusz panama – tradycyjny kapelusz robiony z liści łyczkowca dłoniastego – rośliny z rodziny okolnicowatych. Pomimo swojej nazwy pochodzi nie z Panamy, ale z Ekwadoru.


Azjatycki stożkowy kapelusz[1] – wykonany ze słomy lub plecienia noszony w Azji Południowo-Wschodniej (w takich krajach jak Chiny, Kambodża, Indonezja, Japonia, Korea (Północna i Południowa), Filipiny, Indie, i Wietnam)
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.