AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Kowalczyk, 2018-10-03
Ostrołęka

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

SENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH DLA RODZICÓW W GRUPIE DZIECI 6-LETNICH - "W KARAINIE ZIMY"

- n +

Scenariusz zajęć otwartych
w grupie dzieci 6-letnicH

Temat: W krainie zimy.
Nauczyciel: Anna Kowalczyk
Cele ogólne:
• wdrażanie do swobodnego wypowiadania się,
• doskonalenie umiejętności uważnego słuchania,
• rozwijanie logicznego myślenia,
• doskonalenie współpracy, współdziałania w grupie,
• rozwijanie syntezy i analizy głoskowej, sylabowej.
Cele szczegółowe:
Dziecko
• potrafi rozwiązywać zagadki,
• potrafi rozwiązać krzyżówkę,
• odczytuje napisy globalne,
• uważnie słucha opowiadania,
• odpowiada na pytania dotyczące czytanego tekstu,
• potrafi nazwać aktualną porę roku,
• wymienia charakterystyczne cechy zimy,
• rozróżnia głoski w wyrazach,
• potrafi podzielić wyraz ”bałwan” na sylaby i głoski,
• tworzy zbiór elementów kojarzących się z zimą,
• wykazuje się pomysłowością i inwencją twórczą,
• potrafi wyzwalać swobodną ekspresję ruchową, motorykę rąk i nóg,
• zgodnie współpracuje w grupie.
Metody:
• percepcyjna: obserwacja, demonstracja, przykładu,
• słowna: rozmowa, słuchanie opowiadania, zagadek, instrukcje,
i objaśnienia,
• czynna: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania,
• aktywizująca, z wykorzystaniem komputera (pokaz multimedialny).

Formy:
• praca indywidualna (jednolita)
• raca zbiorowa (jednolita)
- praca z całą grupą
- praca w małych zespołach
Środki dydaktyczne:
nagranie utworu Vivaldiego „Zima”, podkład muzyczny do piosenki „Przygody bałwanków”, tablica, projektor, tekst opowiadania, ilustracje o tematyce zimowej, obrazki przedstawiające różne
przedmioty i zjawiska atmosferyczne (śnieg, sanki, piłka, lody, narty,
kapelusz, sopel, płatki śniegu, motyl, łyżwy, rękawiczki, kostium
plażowy, łódka na jeziorze, drzewo z liśćmi, tulipany), napis „bałwan”,
papierowe pętle do tworzenia zbioru, papierowe śnieżynki.
I CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Powitanie dzieci i gości.
Dzieci siedzą w półkolu. Nauczyciel prosi, aby dzieci, które poczują się powitane, pomachały do niego ręką.
- Witam dzieci, których imię zaczyna się na głoskę A.
- Witam dzieci, których imię zaczyna się na głoskę K.
- Witam dzieci, których imię zaczyna się na głoskę M.
- Witam dzieci, które mają dziś dobry humor.
- Witam dzieci, które lubią kolor czerwony.
- Witam dzieci, które mają na sobie coś białego.
- Witam dzieci, które lubią zimę.
- Witam dzieci, które lubią zabawy na śniegu.
Wszystkie dzieci wstają i witają gości słowami :
„Witamy miłych gości”
2. Rozwiązanie krzyżówki. (Dzieci rozwiązują krzyżówkę, odgadując zagadki; odgadnięte hasła umieszczają w odpowiednich polach krzyżówki; odczytują hasło główne – ZIMA).
Z N A K
L I S
D Y M
S A N K I

a. Stoi przy drodze na jednej nodze
wszystkim kierowcom ku przestrodze.
b. Chytrus z niego nie lada,
do kurników się zakrada.
c. Kiedy z komina w górę się snuje,
To znak, że mama obiad gotuje.
d. Wszystkie pojazdy na świecie
muszą mieć koła, jak wiecie,
a te nie mają ich wcale
i zimą jeździ się na nich wspaniale.

3. Krótka rozmowa z dziećmi na temat zimy (Dzieci odpowiadają na pytania: Co to jest zima? Jaką mamy porę roku? Z czym kojarzy się zima?

II CZĘŚĆ GŁÓWNA

4. Magiczna podróż w krainę zimy.

Nauczyciel odwołuje się do wyobraźni dzieci. Zaprasza ich na wyprawę w ciekawe miejsce, co będzie możliwe po „wypiciu” czarodziejskiego napoju przyrządzonego z odpowiednich składników.

Nauczyciel wypowiada zaklęcie: „Garstka fantazji, szczypta radości, niech ta grupa dzieci w krainie zimy zagości”.

Po wypowiedzeniu zaklęcia dzieci udają, że trzymają w rękach kubki
i wszyscy jednocześnie „wypijają” łyk czarodziejskiego napoju. Kładą się na dywanie, zamykają oczy i przenoszą się do krainy zimy.

Z zamkniętymi oczami, dzieci słuchają fragmentu utworu Vivaldiego „Zima” i opowieści nauczycielki:

„Jest zima. W mroźny, słoneczny dzień dzieci wybrały się na spacer do parku. Nagle słonko schowało się za chmury i zaczął padać gęsty śnieg. Dzieci ukryły się pod drzewami, obserwowały jak puszyste, śniegowe płatki wirowały na wietrze i cichutko opadały na ziemię, na gałązki drzew, na krzaczki. Wkrótce dokoła utworzyła się biała, mięciutka „pierzynka”, tworząca śniegowe zaspy. Nagle zerwał się mocniejszy wiatr. Zrobiło się szaro i ponuro oraz nieprzyjemnie zimno. Porywisty wiatr unosił śnieg w różne strony. Wszyscy czekali na to, co wydarzy się za chwilę. Jednak po chwili zza chmur wyjrzało słońce. Dzieci mogły znowu z radością biegać po parku i rzucać się śnieżkami. Wszyscy zadowoleni, z czerwonymi nosami wrócili do przedszkola”.

5. Ćwiczenie ruchowe.
Po wysłuchaniu opowiadania dzieci wykonują czynności, o których była mowa w opowiadaniu tj. naśladują wirujące, tańczące na wietrze płatki śniegu, rzucanie się śnieżkami, spacer, bieg po parku...

6. „Atrybuty Pani Zimy” – zabawa obrazkowa przy współudziale rodziców.

Na tablicy multimedialnej pojawią się obrazki przedstawiające zjawiska atmosferyczne oraz rzeczy kojarzące się z zimą np.: (śnieg, sanki, piłka, lody, narty, kapelusz, sopel, płatki śniegu, motyl, łyżwy, rękawiczki, kostium plażowy, łódka na jeziorze, drzewo z liśćmi, tulipany, itp.)
Nauczyciel dzieli dzieci na grupy i każdej grupie daje kolorową pętlę. Dzieci wspólnie z rodzicami tworzą zbiór z kartonikami przedstawiającymi elementy kojarzące się z zimą. Elementy niepasujące do zbioru pozostawią poza pętlą.
7. Układanie zagadek i wierszyków o bałwanku.
Nauczyciel czyta zagadkę o bałwanku, następnie prosi, aby dzieci spróbowały same ułożyć zagadkę lub krótki wierszyk na temat bałwanka.


8. Analiza sylabowa i głoskowa wyrazu „bałwan ”.
Pokazanie planszy ze słowem „bałwan”.
Dzieci dzielą wyraz na sylaby, odpowiadają na pytania:
- Ile jest sylab?
- Kto wymieni głoski w słowie „bałwan” ?
- Ile jest głosek?

9. Ustalenie etapów lepienia bałwana:
- Z czego lepimy bałwana?
- Z ilu kul śniegowych można ulepić bałwanka?
- Jak ozdabiamy głowę?
- Z czego można zrobić oczy, nos, buzię?
- Jakie nakrycie głowy może mieć bałwanek?
10. Zabawa ruchowa – „lepienie” bałwana wspólnie z rodzicami. (Dzieci wspólnie z rodzicami „toczą kule”, ustawiają je jedna na drugiej, potem „dekorują” bałwana, miną i gestem odzwierciedlają swoje emocje).
11. Piosenka „Przygody bałwanków”
Dzieci śpiewają piosenkę na tle podkładu muzycznego i ruszają się
w rytm muzyki.

III CZĘŚĆ KOŃCOWA

12. Podsumowanie
Nauczyciel rozpoczyna zdanie a dzieci mają je dokończyć:
• Najbardziej podobało mi się…………………
• Cieszę się, że…………………………………
• Najtrudniejsze było…………………………..
• Komu z was coś nie wyszło?……………………….
13. Pochwalenie dzieci i wręczenie śnieżynek jako nagrody za piękną pracę na zajęciach.
14. Podziękowanie rodzicom za wspólną zabawę.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.