AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Kowalska, 2018-10-16
Zgierz

Religia, Scenariusze

Scenariusz katechezy dla klasy 5- JEZUS WJEŻDŻA DO JEROZOLIMY

- n +

TEMAT: JEZUS WJEŻDŻA DO JEROZOLIMY.

CEL OGÓLNY:
-Ukazanie wjazdu do Jerozolimy jako początku ostatecznego wypełnienia wydarzeń zbawczych. Przygotowanie do uczestnictwa w liturgii Niedzieli Palmowej.

CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
- Przypisuje odpowiednie podobieństwa i różnice w sytuacji wjazdu do miasta Króla ziemskiego i Króla Jezusa Chrystusa
- Opisze własnymi słowami wjazd Jezusa do Jerozolimy
- Wyjaśni znaczenie uroczystego wjazdu
- Wyjaśni zwyczaj przynoszenia palm do kościoła w Niedzielę Palmową
- Zaplanuje swój udział w procesji i Mszy świętej Niedzieli Palmowej

METODY
Rozmowa kierowana, czytanie Pisma świętego, wywiad, praca w grupach, analiza tekstu biblijnego, śpiew

ŚRODKI DYDAKTYCZNE
Pismo Święte, duży arkusz papieru z naszkicowaną krzyżówką, kartki z hasłami podobieństw i różnic, fragment tekstu z Ewangelii Świętego Marka ( 11,1-10), tekst luk, flamastry

FORMY PRACY
Indywidualna, grupowa,

PRZEBIEG KATECHEZY:
1.Modlitwa
2.Sprawdzenie listy obecności
3.Wprowadzenie
Jest takie przysłowie „Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu.” Podczas czytania Ewangelii można zauważyć, że Jezus w czasie swej ziemskiej wędrówki ciągle jakby dąży do pewnego miejsca, Jego myśli, serce, nogi zmierzają w jednym kierunku. Aby dowiedzieć się gdzie Jezus zdąża spróbujmy rozwiązać krzyżówkę.
4.Wspólne rozwiązanie krzyżówki (rozwiesić schemat krzyżówki ,katecheta czyta hasła, uczniowie podchodzą i wpisują). Hasło krzyżówki: Jerozolima.
5.Rozmowa kierowana na temat zwyczajów przy powitaniach.
Wiemy już, że Jezus zdąża do Jerozolimy. Miasta, które kocha, miasta w którym jest świątynia – miejsce obecności Boga. Zanim zobaczymy w jaki sposób Jezus zostanie przyjęty w tym mieście, powitany, zobaczmy jakie zwyczaje towarzyszą nam przy powitaniach. W naszym kraju na przykład jest zwyczaj, że młode małżeństwa powracające ze ślubu wita się w domu weselnym – chlebem i solą.
Może widzieliście, jak witany był przyjeżdżający do Polski Ojciec Święty
Jan Paweł II.(swobodne wypowiedzi dzieci).Jak myślicie a jak witany był w dawnych czasach przybywający do danego miasta król? (wypowiedzi dzieci).
Teraz usłyszymy fragment z Ewangelii Św. Marka i przyjrzymy się w jaki sposób Jezus został przyjęty, powitany w Jerozolimie.
6.Uroczyste odczytanie fragmentu Mk 11,1-10. (czyta jedno dziecko z Pisma Świętego, dzieci słuchają na stojąco)
7.Tworzenie tabeli ukazującej podobieństwa i różnice w sposobie witania Króla ziemskiego i Króla –Jezusa Chrystusa.

Król ziemski i Król Jezus Chrystus

Podobieństwa

Jezus witany tak samo jak król ziemski okrzykami wiwatami

Różnice

Wjeżdżał do miasta na koniu
Towarzyszyło mu wojsko uzbrojone Wjeżdżał do miasta na oślątku
Towarzyszyli ci, którzy poczuli się z Nim związani (Apostołowie)
Wjeżdżał bez broni-pokojowo
Zachowanie ludzi świadczy o tym że rozpoznali w Jezusie Mesjasza tzn. wiwatując Hosanna.

8.Krótkie podsumowanie
W tamtych czasach zwycięski władca wjeżdżał do miasta na osiodłanym koniu , po drodze wyścielanej dywanami a poddani wiwatowali na jego cześć . Jezus był też witany wjeżdżając do Jerozolimy jak władca-król .
Różnił się od ziemskiego króla tym , że nie wjeżdżał na wspaniałym koniu, ale na oślątku czyli pokornie i skromnie, oraz bez wojska i broni a więc pokojowo.
Towarzyszyli Mu jedynie ci, którzy poczuli się z nim związani – Apostołowie.
9.Praca w grupach (5 grup). Każda grupa dostaje ten sam tekst biblijny Mk 11, 1-10. Na podstawie tego tekstu przeprowadzają wywiad. Jeden z uczniów pełni rolę dziennikarza, a inni uczniowie są świadkami wydarzenia.
10.Zaprezentowanie wywiadów.
11.Podsumowanie
Wjazd Jezusa do Jerozolimy rozpoczyna ostateczne wypełnienie Jego mesjańskiego posłannictwa. Dziś w liturgii ten dzień nazywa się Niedzielą Palmową i rozpoczyna Wielki Tydzień
12.Wyjaśnienie zwyczaju przynoszenia do kościoła palm. Zachęcenie do udziału w procesji.
13.Podsumowanie
14.Zapisanie tematu w zeszycie
15.Tekst z luką
Każdy uczeń otrzymuje tekst z niedokończonymi zdaniami.

Uroczysty wjazd Jezusa do...( Jerozolimy) ukazuje przyjście (Królestwa). Zostanie ono wypełnione do końca w kolejnych wydarzeniach związanych...(męką), ...(śmiercią),...i (Zmartwychwstaniem) Jezusa .Nasza wiara pomoże zrozumieć nam, że...(Jezus) jest ...(Królem) świata. W Jerozolimie Jezus by witany jak ...(Król).Ten dzień jest nazywany Niedzielą Palmową, .która rozpoczyna Wielki ...(tydzień).
15. Notatka
notatkę stanowi tekst z luką, który uczniowie wklejają pod tematem katechezy.
Praca domowa
Zilustruj wydarzenie wjazdu Jezusa do Jerozolimy lub zaprojektuj palmę.

15. Śpiew
To dzisiejsze spotkanie zakończymy piosenką mówiącą, że Jezus jest naszym Królem
,,Jesteś Królem”.

Literatura:
Pismo św.
Metody aktywizujące w katechezie, Lublin1999
Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii, Poznań 2003

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.