AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

ewa trzeszan, 2018-10-24
gdynia

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć z zakresu kształtowania pojęć matematycznych z wykorzystaniem elementów metody E. Gruszczyk - Kolczyńskiej

- n +


Temat: Gry matematyczne konstruowane przez dzieci i dla dzieci.
E. Trzeszan na podstawie Internetu.

Cele główne:
Zapoznanie dzieci z. posługiwaniem się gotowymi grami w kształtowaniu wiadomości i umiejętności matematycznych.
Klasyczne gry przez blokowanie i zbijanie rozwijające umiejętności orientacji w warunkach gry, planowania posunięć i przygotowywania strategii. Gry rozwijające wyobraźnię,
Skupienie uwagi na rytmach , wychwytywanie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie ich.
Cele operacyjne( dziecko):
- Używa nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.
- Klasyfikuje i segreguje figury według wielkości, kształtu, koloru .
- Wychwytuje i kontynuuje powtarzający się rytm.
- Koduje regularność rytmiczną – układa szlaczek z figur geometrycznych.
- Kształtuje odporność emocjonalną na sytuacje trudne.
- Wykorzystuje swoją wiedzę w praktyce.

Treści programowe :

Grupowanie przedmiotów ( klasyfikacja) w sensowny sposób i formułowanie uogólnień oraz słownych uzasadnień.
Kodowanie rytmu na papierze .
Szeregi – układanie trudniejszych sekwencji .
Wyodrębnianie i nazywanie figur geometrycznych płaskich. Tworzenie konstrukcji, klasyfikowanie, opisywanie cech.
Formy aktywności dzieci: słowna, ruchowa , matematyczna, plastyczna
Formy organizacyjne : praca z całą grupą, w zespołach , indywidualna.
Metody : elementy metody E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, ćwiczenia kinezjologii Dennisona , pedagogika zabawy, stawianie zadań do wykonania , działanie , pokaz , objaśnienia, instrukcja , definiowanie.
Środki dydaktyczne : skakanka , kartoniki oznaczające kształt , kolor ,wielkość figur geometrycznych ,klocki Dienes’a ,4 obręcze ,zestaw figur geometrycznych dla każdego dziecka , kartony , klej.

Przebieg zajęcia:
1. Nić porozumienia - zabawa wprowadzająca , integrująca grupę .
Dzieci stoją w kole . Trzymają się obiema rękami skakanki . Wszystkie czynności wykonują jednocześnie np. przysiad , ręce w górę ,w dół itp. , tak aby nić(skakanka) nie zerwała się .
2. Figury – zabawa przypominająca i utrwalająca wygląd i nazwy figur geometrycznych.
Dzieci siedzą w kole na dywanie. N. przydziela im poszczególne figury geometryczne(koło, trójkąt , kwadrat , prostokąt). Na umówiony znak , podanie nazwy danej figury , wstają dzieci z tą figurą, raz obiegają dookoła siedzących i wracają na swoje miejsce . Na hasło : wszystkie figury wstają wszyscy i obracają się dookoła swojej osi.
3.Jaka to figura? – klasyfikowanie i segregowanie figur geometrycznych.
N. dzieli dzieci na 4 grupy, każda siada przy jednej obręczy. Pierwsze zadanie polega na klasyfikowaniu i segregowaniu figur wg kształtu zgodnie z informacją na umieszczonym w obręczy kartoniku. Po zakończeniu N. sprawdza wraz z dziećmi poprawność wykonania zadania , wszystkie klocki wracają na wspólny stos .
N. zabiera jedną obręcz, jedna grupę rozdziela do pozostałych.
Drugie zadanie polega na klasyfikowaniu i segregowaniu figur wg koloru zgodnie informacją na umieszczonych w 3 obręczach kartonikach. Po sprawdzeniu klocki wracają na wspólny stos. N. znowu odkłada jedną obręcz , grupę rozdziela do pozostałych .Trzecie zadanie polega na klasyfikowaniu i segregowaniu figur wg wielkości , zgodnie z informacją na umieszczonych w 2 obręczach kartonikach.
Do jednej obręczy dzieci wkładają duże a do drugiej małe figury.
4. Wybierz klocek – zapoznanie ze sposobem definiowania , słowne określanie kształtu , koloru , wielkości.
Dzieci siedzą na dywanie . N. kładzie przed wybranym dzieckiem 3 kartoniki z kodem i mówi: znajdź mi duże , czerwone koło . Gdy dziecko odnajdzie wskazany klocek N. potwierdza tak , to jest duże czerwone koło . Dz. także potwierdza mam duże , czerwone koło.
5. Pląs – zabawa utrwalająca nazwy figur geometrycznych, rozwijająca koncentrację uwagi , ćwiczenia rytmu.
Dzieci podają sobie figury geometryczne i rytmicznie mówią tekst :
Trójkąt tu , trójkąt tam
Nasz trójkącik dobrze znam .
Jak to miło i wesoło ,
Gdy trójkącik krąży w koło. (To samo: kwadrat , koło , prostokąt .)
6. Geometryczne rytmy – układanie rytmów z figur geometrycznych.
N. układa na tablicy rytm z figur geometrycznych .Dz. układają taki sam na swoich kartonach . N . proponuje, aby każdy ułożył swój powtarzający
się rytm (szlaczek).
7.Zakończenie zajęć.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.