Katalog

Monika Murawska-Ślęzak, 2018-10-26
Biała Piska

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Podróż do Krainy Figur - zabawy matematyczne

- n +

Temat zajęć: „Podróż do Krainy Figur” - zabawy matematyczne.

CELE OGÓLNE:
- utrwalenie znajomości czterech podstawowych figur geometrycznych - koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt,
- rozwijanie inwencji twórczej i pomysłowości,
- prezentowanie zdobytych wiadomości i umiejętności oraz zdolności twórczych dzieci.

CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- nazywa i rozróżnia figury geometryczne,
- rozwiązuje zagadki słowne,
- rozpoznaje dotykiem figurę geometryczną,
- zna i rozróżnia podstawowe kolory,
- wykazuje sprawność manualną,
- twórczo komponuje elementy obrazu.

METODY:
- podające — objaśnienia sposobu wykonania poszczególnych zadań, instrukcje słowne do zabaw ruchowych oraz do sposobu wykonania zadania plastycznego,
- poszukujące - zadania stawiane dziecku: układanie obrazu „Figury geometryczne", zabawy ruchowe,
- ekspresyjne — zabawy ruchowe, zadanie plastyczne, twórcze komponowanie obrazów.

FORMY;
indywidualna, zespołowa, zbiorowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE
Klocki o kształtach geometrycznych, emblematy figur geometrycznych wycięte z papieru samoprzylepnego, figury geometryczne różnej wielkości i kolorów wycięte z kolorowego papieru, obrazki podstawowych czterech figur geometrycznych w kolorach: czerwony, żółty, zielony, niebieski szarfy w takich samych kolorach, tabliczki dotykowe z figurami geometrycznymi wykonanymi z różnych materiałów naklejone na tekturę, muzyka do zabawy ruchowej, bristol dużego formatu do komponowania obrazów - Krainy Figur: „Kołolandii", „Kwadratolandii", „Trójkątolandii", „Prostokątolandii".


PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1. Zagadki słowne - zabawa dydaktyczna: „O jakiej figurze myślę?" (kształcenie myślenia logicznego i spostrzegawczości wzrokowej). Odszukiwanie figur geometrycznych metodą eliminacji. Dzieci rozpoznają figurę na podstawie opisu słownego, np.: „Figura, którą mam na myśli nie jest kwadratem, prostokątem, ani trójkątem, ma kolor czerwony" i wskazują ją wśród zebranych klocków.

2. Zagadki dotykowe: „Zgadnij jaka to figura?" inspirowana metodą Marii Montessori (rozwijanie zmysłu dotyku i umiejętności rozpoznawania kształtów figur. Dzieci rozpoznają dotykiem figury geometryczne wykonane z różnych materiałów, przyklejonych na tekturze, przypięte na tablicy i zasłonięte.

3. Losowanie emblematów określonych figur.

4. Zabawa ruchowa „Figury i kolory" (doskonalenie koordynacji wzrokowo — słuchowo — ruchowej).
Dzieci (każde ma przyklejony emblemat określonej figury w danym kolorze) łączą się w grupy wg kształtów, bądź kolorów, kierując się pojawiającymi się figurami lub kolorami pokazywanymi przez n-la i tańczą przy muzyce.


5. Zespołowe komponowanie obrazów — Kraina Figur: (rozwijanie kompetencji twórczych i sprawności manualnej)
W czterech zespołach dzieci oznaczone emblematami określonego kształtu geometrycznego, komponują wspólnie obrazek przedstawiający krainę, przyklejając figury (wycięte wcześniej przez dzieci) wykonane z papieru samoprzylepnego na kartonie dużego formatu.

9. Ocena prac.
Prezentacja i wspólne podziwianie wykonanych prac. Nadawanie krainom nazw.

6. Zabawa ruchowa „Stań obok…”- dzieci biegają po sali przy dźwiękach muzyki. W czasie pauzy wyszukują w sali przedmioty w kształcie podanej przez n-la figury geometrycznej i staja obok nich.






Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.