Katalog Monika Murawska-Ślęzak, 2018-10-26 Biała Piska Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Podróż do Krainy Figur - zabawy matematyczneTemat zajęć: „Podróż do Krainy Figur” - zabawy matematyczne. CELE OGÓLNE: - utrwalenie znajomości czterech podstawowych figur geometrycznych - koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt, - rozwijanie inwencji twórczej i pomysłowości, - prezentowanie zdobytych wiadomości i umiejętności oraz zdolności twórczych dzieci. CELE OPERACYJNE: Dziecko: - nazywa i rozróżnia figury geometryczne, - rozwiązuje zagadki słowne, - rozpoznaje dotykiem figurę geometryczną, - zna i rozróżnia podstawowe kolory, - wykazuje sprawność manualną, - twórczo komponuje elementy obrazu. METODY: - podające — objaśnienia sposobu wykonania poszczególnych zadań, instrukcje słowne do zabaw ruchowych oraz do sposobu wykonania zadania plastycznego, - poszukujące - zadania stawiane dziecku: układanie obrazu „Figury geometryczne", zabawy ruchowe, - ekspresyjne — zabawy ruchowe, zadanie plastyczne, twórcze komponowanie obrazów. FORMY; indywidualna, zespołowa, zbiorowa ŚRODKI DYDAKTYCZNE Klocki o kształtach geometrycznych, emblematy figur geometrycznych wycięte z papieru samoprzylepnego, figury geometryczne różnej wielkości i kolorów wycięte z kolorowego papieru, obrazki podstawowych czterech figur geometrycznych w kolorach: czerwony, żółty, zielony, niebieski szarfy w takich samych kolorach, tabliczki dotykowe z figurami geometrycznymi wykonanymi z różnych materiałów naklejone na tekturę, muzyka do zabawy ruchowej, bristol dużego formatu do komponowania obrazów - Krainy Figur: „Kołolandii", „Kwadratolandii", „Trójkątolandii", „Prostokątolandii". PRZEBIEG ZAJĘCIA: 1. Zagadki słowne - zabawa dydaktyczna: „O jakiej figurze myślę?" (kształcenie myślenia logicznego i spostrzegawczości wzrokowej). Odszukiwanie figur geometrycznych metodą eliminacji. Dzieci rozpoznają figurę na podstawie opisu słownego, np.: „Figura, którą mam na myśli nie jest kwadratem, prostokątem, ani trójkątem, ma kolor czerwony" i wskazują ją wśród zebranych klocków. 2. Zagadki dotykowe: „Zgadnij jaka to figura?" inspirowana metodą Marii Montessori (rozwijanie zmysłu dotyku i umiejętności rozpoznawania kształtów figur. Dzieci rozpoznają dotykiem figury geometryczne wykonane z różnych materiałów, przyklejonych na tekturze, przypięte na tablicy i zasłonięte. 3. Losowanie emblematów określonych figur. 4. Zabawa ruchowa „Figury i kolory" (doskonalenie koordynacji wzrokowo — słuchowo — ruchowej). Dzieci (każde ma przyklejony emblemat określonej figury w danym kolorze) łączą się w grupy wg kształtów, bądź kolorów, kierując się pojawiającymi się figurami lub kolorami pokazywanymi przez n-la i tańczą przy muzyce. 5. Zespołowe komponowanie obrazów — Kraina Figur: (rozwijanie kompetencji twórczych i sprawności manualnej) W czterech zespołach dzieci oznaczone emblematami określonego kształtu geometrycznego, komponują wspólnie obrazek przedstawiający krainę, przyklejając figury (wycięte wcześniej przez dzieci) wykonane z papieru samoprzylepnego na kartonie dużego formatu. 9. Ocena prac. Prezentacja i wspólne podziwianie wykonanych prac. Nadawanie krainom nazw. 6. Zabawa ruchowa „Stań obok…”- dzieci biegają po sali przy dźwiękach muzyki. W czasie pauzy wyszukują w sali przedmioty w kształcie podanej przez n-la figury geometrycznej i staja obok nich. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |