AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

IWONA WILKOWSKA, 2018-11-16
Gdańsk

MAŁGORZATA KILIAN
Wychowanie fizyczne, Artykuły

"Moje dziecko ma wadę postawy - najprostsze sposoby pomocy"

- n +

„MOJE DZIECKO MA WADĘ POSTAWY – NAJPROSTSZE SPOSOBY POMOCY.”


Niniejszy artykuł przygotowałyśmy z myślą o rodzicach, których dzieci mają wady postawy. Każdy chciałby, aby jego dziecko było piękne, mądre i zdrowe. Owe piękne i zdrowe zależy również od postawy ciała. Nie wszyscy zwracamy uwagę na to, że dziecko się garbi, brzydko chodzi. Często dopiero lekarz i szczegółowe badania uzmysławiają nam różnego rodzaju defekty w postawie ciała naszych dzieci. Co wtedy robimy? Najczęściej zapisujemy dziecko na gimnastykę korekcyjną, czasami na basen. Jest to bardzo ważne. Jednak to trochę za mało. Wiemy, że większość rodziców ma dużo obowiązków, jest zapracowana i nie ma czasu ćwiczyć z dzieckiem. Zamieszczony zestaw wskazówek jest najprostszym sposobem pomocy dziecku mającemu wady postawy, który można wykonać, bez zaangażowania ze strony rodziców i specjalistycznego sprzętu. Wystarczy znać wadę dziecka. Nauczyć je przyjmować prawidłową postawę, dopilnować by często przebywało w pozycji zalecanej i uprawiało odpowiednie sporty. Naprawdę warto. POMÓŻ SWOJEMU DZIECKU! Literatura przedmiotu zawiera bardzo rozbieżne dane na temat oceny postawy ciała. Ta rozbieżność wynika z zastosowania różnych kryteriów w obrębie tej samej metody. Ponadto często stosowane są różne metody badawcze. Wady postawy występują wg Przewędy – u 38 %; Wejsfloga – u 40 %; Laskiewicza – 26 %; Ciwińskiej-Wasilewskiej – u 78 %.

„MOJE DZIECKO MA WADĘ POSTAWY
– najprostsze sposoby pomocy.”


Wskazówki dla rodziców.

PŁASKOSTOPIE
STOPY PŁASKO - KOŚLAWE

Zalecenia:

- pozycja zalecana przy płaskostopiu : w staniu unoszenie przyśrodkowych części stóp i obciążenie zewnętrznych
- pozycja zalecana przy stopach płasko- koślawych : siad klęczny, pięty na zewnątrz.
- prawidłowe obuwie: właściwy rozmiar i rodzaj zastosowanego materiału , wkładki korygujące , sztywny zapiętek.
- chodzenie bez butów po trawie, piasku.

Ćwiczenia zalecane:

- chodzenie na zewnętrznych krawędziach stóp z podkurczonymi palcami
- w czasie wolnym, np. podczas oglądania telewizji, wykonywanie ruchów stopami (unoszenie, zwijanie, przekładanie drobnych przedmiotów np. chusteczki, gazety, ręcznika itp.),
- pływanie.

Przeciwwskazania:

- skoki na twardym podłożu,
- ćwiczenie w dużym rozkroku,
- długotrwałe stanie w jednym miejscu,
- dźwiganie ciężarów.

KOŚLAWOŚĆ KOLAN

Zalecenia:

- pozycja: siad skrzyżny,
- wskazane obuwie z obcasem Thomasa,
- zmniejszenie nadwagi,
- zwalczanie współistniejącego płaskostopia.






Sporty i ćwiczenia zalecane:

- pływanie stylem klasycznym,
- jazda na rowerze,
- jazda konna,
- codzienne ćwiczenie : podczas gdy dziecko ogląda „dobranockę”: w siadzie na taborecie ze stopami złączonymi (związujemy nogi w stawach skokowych np. szarfą i wkładamy poduszeczkę między kolana)
ruch : prostujemy i uginamy kolana.

Przeciwwskazania:

- długotrwałe pozycje stojące,
- siad klęczny o rozchylonych podudziach,
- ćwiczenia w rozkroku.

SZPOTAWOŚĆ KOLAN

Zalecenia:

- pozycja: siad prosty ze stopami złączonymi, staramy się łączyć kolana.
- konsultacja z lekarzem.

Sporty i ćwiczenia zalecane:

- pływanie stylem grzbietowym, kraulem, delfinem.
- codzienne ćwiczenie : podczas gdy dziecko ogląda telewizję, znajduje się w siadzie prostym, między stopami poduszeczka – ruch: łączenie kolan.

Przeciwwskazania:

- siad skrzyżny.


WADY KLATKI PIERSIOWEJ


Płaska Pokrzywicza Kurza Lejkowata











Zalecenia:

– stosowanie ćwiczeń oddechowych poprawiających wentylację płuc i zwiększających ruchomość klatki piersiowej.
– nauczenie prawidłowego toru oddechowego i przedłużania wydechu.

Sporty i ćwiczenia zalecane:

- pływanie , bieganie , jazda na rowerze, nurkowanie, dużo ruchu na świeżym powietrzu,
- wskazane są ćwiczenia oddechowe np.: dmuchanie bąbelków w wodzie, dmuchanie balonów, dmuchanie na piórko, na watkę itp.


BOCZNE SKRZYWIENIA KRĘGOSŁUPA ( SKOLIOZY )

Zalecenia:

- wpajanie dziecku nawyku do pracy nad własnym ciałem (autokorekcja przed lustrem ),
- przez cały dzień razem z dzieckiem poprawiać postawę,
- należy zwrócić uwagę, by dziecko jak najczęściej przebywało w postawie odciążającej kręgosłup od ucisku osiowego (mało stać, dużo leżeć, klęczeć w podporze, zwisać na rękach i na podudziach.),
- zwrócenie uwagi na pozycję dziecka podczas wykonywania codziennych czynności (np. odrabianie lekcji, czytanie, oglądanie telewizji.),
- łóżko o twardym, nie uginającym się materacu,
- płaska poduszka,
- plecak z symetrycznie rozstawionymi paskami,
- właściwy rozmiar ławki i krzesła.

Sporty wskazane:
- jazda na rowerze,
- pływanie stylem grzbietowym, kraulem, delfinem, klasycznym (szczególnie na plecach),
- nurkowanie,
- jazda na nartach.

Przeciwwskazania:
- noszenie torby po stronie obniżonego barku,
- skoki,
- przewroty,
- rzuty jedną ręką,
- mostki.







WADY KRĘGOSŁUPA W PŁASZCZYŹNIE STRZAŁKOWEJ
(gdy patrzymy na dziecko z boku)


PLECY PŁASKIE

Należy dziecko nauczyć przyjmować prawidłową postawę: wysuwanie barków do przodu, rozluźnianie mięśni brzucha, pogłębianie lordozy lędźwiowej (zwiększenie kąta przodopochylenia miednicy).

Zalecenia:

- ogólnorozwojowa aktywność fizyczna,
- leżąc na plecach (pod głową poduszka), pod odcinkiem lędźwiowym zwinięty kocyk, oglądamy telewizję, czytamy książkę, słuchamy radia,
- leżąc na brzuchu (kocyk pod odcinkiem piersiowym), czytamy książkę, oglądamy telewizję.

Sporty zalecane:

- pływanie delfinem,
- stylem klasycznym,
- nurkowanie,
- dużo ruchu na świeżym powietrzu,
- ogólno rozwojowe zajęcia sportowe.

Przeciwwskazania:

- zwisy,
- ćwiczenia elongacyjne polegające na wydłużeniu kręgosłupa wzdłuż osi długiej.
- ćwiczenia antygrawitacyjne,
- ćwiczenia gibkościowe.


PLECY OKRĄGŁE

Należy dziecko nauczyć przyjmować prawidłową postawę (autokorekcja przed lustrem).

- cofanie głowy (podwójny podbródek),
- cofanie barków,
- zbliżanie łopatek do kręgosłupa,
- uwypuklanie klatki piersiowej.






Zalecenia:

- gdy dziecko czyta, ogląda telewizję powinno leżeć na brzuchu opierając się na łokciach,
- w czasie siedzenia przy odrabianiu lekcji należy stosować krzesło z podparciem na odcinek lędźwiowy i dolny piersiowy,
- biurko musi mieć dostosowaną wysokość, by dziecko mogło oprzeć przedramiona i dłonie na jego blacie i nie musiało nadmiernie się pochylać,
- stosowanie ćwiczeń oddechowych,
- stosowanie ćwiczeń zwiększających ruchomość kręgosłupa na całej długości.

Sporty zalecane:

- pływanie stylem grzbietowym.

Przeciwwskazania:

- jazda na rowerze z niską kierownicą,
- unikać wszystkich pozycji, które zaokrąglają plecy i uwypuklają odcinek piersiowy kręgosłupa, pochylają głowę.

PLECY KOŁYSKOWE

Należy dziecko nauczyć przyjmować prawidłową postawę (autokorekcja przed lustrem).

- cofanie głowy (podwójny podbródek),
- cofanie barków, „ściągnięcie łopatek”,
- wciągnięcie brzucha, zmniejszenie pochylenia miednicy, napinanie pośladków,
- uwypuklenie klatki piersiowej do przodu.

Zalecenia:

- jak w przypadku pleców wklęsło-wypukłych,
- zwiększanie ruchomości kręgosłupa w odcinku piersiowym..

Przeciwwskazania:

- jazda na rowerze ,
- długie stanie,
- pływanie delfinem.







PLECY WKLĘSŁO-WYPUKŁE

Należy dziecko nauczyć przyjmować prawidłową postawę (autokorekcja przed lustrem).

- cofanie głowy (podwójny podbródek),
- cofanie barków, „ściągnięcie łopatek”,
- wciągnięcie brzucha, „kolebanie miednicą”,
- napinanie pośladków,
- uwypuklanie klatki piersiowej do przodu.

Zalecenia:

- pozycja: dziecko siedzi na krześle, kij od mopa lub szczotki trzyma na plecach (na wysokości łopatek)
- piszczące szelki.

Sporty i ćwiczenia zalecane:

- pływanie stylem grzbietowym, nurkowanie,
- narciarstwo,
- taniec towarzyski,
- ćwiczenia elongacyjne (wyprostne) i antygrawitacyjne,
- ćwiczenia wyrabiające nawyk postawy prawidłowej..

Przeciwwskazania:

- długie stanie,
- pływanie delfinem.




Powyższy zestaw wskazówek jest najprostszym sposobem pomocy dziecku mającemu wady postawy, który można wykorzystać w warunkach domowych bez specjalistycznego sprzętu. Jednak bardzo ważne jest uczestnictwo dziecka w zajęciach korekcyjnych w szkole i na basenie.



Iwona Wilkowska Małgorzata Kilian Anna Gajewska Anita Winiarska






Bibliografia

1. Kasperczyk T.: Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie Kraków 1998
2. Kołodziej J., Kołodziej K., Mamola J.: Gimnastyka korekcyjno- kompensacyjna w szkole Fosze Rzeszów 1994
3. Malina H.: Wady kończyn dolnych. Postępowanie korekcyjne Kacper s.c. Kraków1996
4. Pelczar J.: Wdrażanie metody Hoppe do programów szkolnych Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Nowym Sączu 1999
5. Zeyland- Malawka E.: Ćwiczenia korekcyjne AWF Gdańsk 1992
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.