AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Iwona Kociniak, 2018-11-16
Kamieńsk

Monika Kmiecik, Anna Kowalska
Zajęcia przedszkolne, Konspekty

Konspekt lekcji przeprowadzonej w grupie 4 i 5-latków, w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Białej Laski.

- n +

Konspekt lekcji przeprowadzonej w grupie 4 i 5-latków, w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Białej Laski.

Cele:
•Kształtowanie postaw społecznych opartych na otwartości, tolerancji i empatii wobec osób niepełnosprawnych wzrokowo
•Zwiększenie integracji osób niewidomych ze środowiskiem społecznym i poprawienie ich funkcjonowania w tym środowisku
•Przygotowanie dzieci do udzielania właściwej pomocy osobom z dysfunkcją wzroku, zauważenie ich problemów
•Zapobieganie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych wzrokowo.

Formy : grupowa, indywidualna.

Metody : słowna, oglądowa, czynna.

Środki dydaktyczne: laptop, rzutnik, ekran, karty przedstawiające zachowania wobec osób niepełnosprawnych, okulary, biała laska, zabawki, opaski na oczy, plansza a zapisem wyrazu alfabetem Brailla.

Przebieg zajęć :
1.Wprowadzenie do tematu zajęć . Nawiązanie do obchodów Międzynarodowego Dnia Białej Laski.
- Nauczyciel zapoznaje uczniów z atrybutami osoby niewidomej – okularami, białą laską i psem przewodnikiem.
- Nauczyciel czyta opowiadanie „Krótka historia białej laski”.

Krótka historia białej laski

Już w starożytności osoby niewidome korzystały z kija, czy laski, która pomagała rozpoznać przeszkody na drodze i je omijać. Nie od razu była ona jednak biała. W 1921 roku brytyjski fotograf uległ wypadkowi i stracił wzrok. Jego kolega, żołnierz dotknięty wcześniej inwalidztwem wzroku doradził mu, żeby poruszał się z laską. W ten sposób mężczyzna zaczął wychodzić na samodzielne spacery. Chcąc być bardziej widocznym dla innych podczas pochmurnej angielskiej pogody, postanowił pomalować swoją laskę na biało. Jego pomysł okazał się przydatny także dla innych osób niewidomych. Po jedenastu latach Królewski Narodowy Instytut dla Niewidomych zaczął oficjalnie rozprowadzać białe laski. Obecnie są one wykorzystywane na całym świecie. Światowy Dzień Białej Laski został ustanowiony w Ameryce w 1964 roku. W Polsce obchodzony jest od 1993 roku w dniu 15 października. Biała laska to nie tylko symbol osób z dysfunkcją wzroku, to ich przewodnik, "pomocnik" w codziennym życiu. To także znak rozpoznawalny dla innych. Międzynarodowy Dzień Białej Laski to święto osób niewidomych. Chcą one w tym dniu przypomnieć, że pomimo swojej niesprawności potrafią samodzielnie żyć i doskonale funkcjonować. Przy niewielkiej i właściwej pomocy innych ludzi mogą pokonywać własne ograniczenia i być pełnoprawnymi uczestnikami życia społecznego.

- Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego tekstu.
2.Postawienie problemu - W jaki sposób można pomóc osobom niewidomym i jak one same radzą sobie w życiu codziennym?
- Oglądanie filmiku przygotowanego przez Polski Związek Niewidomych pt „N jak Niewidomy”.
- Rozmowa z dziećmi na temat obejrzanego filmu.
- Rozmowa na temat roli jaką pełnią zmysły, szczególnie u osób niewidomych.
- Przeprowadzenie doświadczenia : dzieci otrzymują specjalnie zaklejone okulary. Mówią o swoich odczuciach jakie im towarzyszą.
- Nauczyciel przedstawia wyraz Ala zapisany techniką Brailla. Wyjaśnia dzieciom na czym ona polega. W Braillu każda litera to odpowiedni znak, układem sześciu podstawowych punktów.
Niewidomi czytają "widząc" litery czubkami palców. Książki dla niewidomych są drukowane na grubym papierze, by możliwe było wytłoczenie wypukłych punktów.
- Nauczyciel rozdaje dzieciom opakowanie po lekach. Dzieci wyczuwają palcami napis zapisany techniką Brailla.
- Zabawa „Jaki to przedmiot” Dzieci siedzą w kole. Jedno dziecko z przewiązanymi oczami siedzi w środku koła. Nauczyciel podaje mu pudełko z różnymi przedmiotami. Dziecko ma za zadanie rozpoznać jaki to przedmiot i określić jego cechy ( np. duży, mały, miękki).

3.Rozmowa na temat jak dbać o swój wzrok.
•prawidłowe oświetlenie,
•zachowanie odległości od telewizora i komputera, oraz długość czasu,
•mechaniczne uszkodzenia wzroku,
•kontrola wzroku u okulisty.
4. Podsumowanie zajęć, ocena pracy dzieci.


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.