AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Jacak, 2018-11-29
Chełmiec

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

scenariusz zajęć z wychowawcą "Cyberprzemoc - jak sobie z nią radzić?"

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ

TEMAT LEKCJI: Cyberprzemoc – jak sobie z nią radzić?

CEL OGÓLNY:
• Uświadomienie zagrożeń wynikających z korzystania z Internetu / telefonów komórkowych.
• Kształtowanie postaw świadomego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów Internetowych.

CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
• Rozumie problematykę cyberprzemocy.
• Umie wymienić zagrożenia wynikające z korzystania z sieci Internetu / telefonów komórkowych.
• Potrafi bezpiecznie korzystać z Internetu.
• Wie, dlaczego nie wolno podawać swoich danych osobowych i innych informacji o sobie w Internecie.
• Współpracuje w grupie.
• Otwarcie wyraża swoje zdanie.

METODY PRACY:
praca indywidualna, praca w grupach, dyskusje, „burza mózgów”, pogadanka, metody aktywizujące
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
karty pracy przygotowane przez nauczyciela, laptop, rzutnik, CD z krótkim filmem „Powiedz STOP cyberprzemocy!”, prezentacja multimedialna
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 45 minut


PRZEBIEG ZAJĘĆ:

FAZA WPROWADZAJĄCA (10 min.)

1. Nauczyciel wita klasę, sprawdza obecność, wpisuje temat do dziennika. Wspomina o pozytywnych stronach Internetu i portali społecznościowych, które zostały omówione na poprzednich zajęciach. Następnie zapoznaje uczniów z tematem zajęć, podaje cele lekcji.

2. Nauczyciel zadaje pytanie: Co to jest cyberprzemoc? Zwraca uwagę, że słowo to składa się z dwóch elementów CYBER i PRZEMOC. Uczniowie odpowiadają (‘burza mózgów’). Następnie nauczyciel podaje definicję pojęcia ‘cyberprzemoc’ na tablicy.

FAZA REALIZACYJNA (30 min.)

1. Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki, na których znajdują się różne formy negatywnego zachowania. Uczniowie wyszukują wśród tych zachowań przykładów cyberprzemocy (praca w grupach). Z przygotowanej prezentacji nauczyciel wyświetla na tablicy poprawne odpowiedzi. Uczniowie potrafią odróżnić zwykłą przemoc od cyberprzemocy.

2. Uczniowie oglądają 2 minutowy film „Powiedz STOP cyberprzemocy!” W trakcie oglądania filmu uczniowie odpowiadają na 2 pytania:
a) Kto jest ofiarą cyberprzemocy?
b) Jakiej formy cyberprzemocy doświadczyła bohaterka?
Nauczyciel wyświetla odpowiedzi na slajdzie.

Nauczyciel zadaje uczniom dodatkowe pytania:
a) Kto jest sprawcą cyberprzemocy?
b) Kto jest świadkiem cyberprzemocy?

3. Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki, na których znajdują się różne uczucia (pozytywne i negatywne). Spośród wszystkich uczuć uczniowie wybierają te, które opisują jak czuła się bohaterka filmu. Nauczyciel uświadamia uczniom, że były to wyłącznie uczucia negatywne. Nauczyciel podkreśla, że w przypadku sprawcy i świadka również były to uczucia negatywne, a pozytywne tylko na krótką chwilę.

4. Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Każdej grupie przekazuje kartkę z opisaną historią przypadku cyberprzemocy. Każda historia jest inna. Uczniowie pracują w grupach. Opracowują odpowiedzi na 2 pytania:
a) Jakiej formy przemocy doświadczyła osoba?
b) Jak czuł się bohater prezentowanej historii?

5. Nauczyciel jeszcze raz przypomina uczniom historię Dominiki. Następnie zadaje uczniom pytanie:
a) Jak zareagowała Dominika, gdy stała się ofiarą cyberprzemocy?
b) Co powinna zrobić?
Na rzutniku nauczyciel wyświetla różne zachowania na zjawisko cyberprzemocy. Uczniowie wybierają prawidłowe zachowania.

6. Nauczyciel wraca do karteczek z opisaną historią przypadku cyberprzemocy. Następnie zadaje uczniom pytanie:
a) Jak powinna się zachować ofiara prezentowanej historii?
Uczniowie odpowiadają podając przykład prawidłowego zachowania w konkretnej sytuacji.

FAZA PODSUMOWUJĄCA (5 min.)
Nauczyciel podsumowuje zajęcia, ustala końcowe przemyślenia i wnioski. Wyświetla na tablicy informacje z zasadami bezpieczeństwa w sieci.
Uwagi
Jeżeli nauczyciel będzie dysponował czasem, to uczniowie wykonają quizz interaktywny na temat bezpieczeństwa w sieci ze strony www.sieciaki.pl. W przypadku braku czasu nauczyciel będzie kontynuował tematykę cyberprzemocy na kolejnych zajęciach.

Źródła:
1. „Jak reagować na cyberprzemoc? Poradnik dla szkół”, Biblioteka programu „Dziecko w sieci”
2. www.dzieckowsieci.pl
3. www.sieciaki.pl
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.