Katalog Julita Barteczka, 2018-11-29 Rawicz Zajęcia przedszkolne, Artykuły Metoda Weroniki Sherborne w korekcji wad postawy ciała - zajęcia z udziałem rodzicówMetoda Weroniki Sherborne w korekcji wad postawy ciała - zajęcia z udziałem rodziców W przedszkolu organizowane były popołudniowe zajęcia ruchowe dla rodziców i dzieci prowadzone metodą Ruchu Rozwijającego W.Sherborne . Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne jest jedną z metod pracy stosowanych w naszym przedszkolu. W pracy z dziećmi przynosi wiele korzyści bowiem nie tylko wspomaga rozwój dziecka ale również wyrównuje opóźnienia w sferze emocjonalnej i społecznej. Uczy współdziałania z partnerem, pozytywnego wykorzystania nagromadzonej energii, wykorzystania siły, koncentrowania się na wykonywanym zadaniu. Wyzwala wśród uczestników zajęć wiele radości, śmiechu. Skupiłam się na metodzie Ruchu Rozwijającego W. Sherborne w korekcji wad postawy ciała. Cele: - wykorzystanie różnych sytuacji do poznania i wyczucia własnego ciała i jego zachowania, - poznanie otoczenia, zdobycie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu, - tworzenie możliwości przeżycia wspólnego wysiłku fizycznego, - rozładowanie napięcia i emocji, - zintegrowanie się rodziców i dzieci. Cele szczegółowe: - dziecko uczy się jak umiejętnie i świadomie kontrolować ruchy swojego ciała, a także swoje zachowanie - dziecko zdobywa pewność w działaniu, aby łatwiej nawiązywać kontakt z innymi, - dziecko uczy się współpracy w grupie i współdziałania z innymi, - dziecko rozwija się i uczy koncentracji - dziecko nawiązuje kontakt wzrokowy z rodzicem - dziecko uczy się koordynacji w grupie. Metody: zabawowo-naśladowcza, ruchowej ekspresji twórczej. Formy: indywidualna, grupowa, w parach. Przebieg zajęć: 1.Zbiórka. Przybranie prawidłowej postawy ciała - wierszyk,, Głowa prosto..." 2.Rozmowa z dziećmi w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania ,, Jak zdrowo rosnąć" w oparciu o wiersz D. Gellnerowej ,, Przedszkolaki" ,,Przedszkolaki wiosną rosną bardzo szybko rosną Potem znów, jak wiecie, dorastaja w lecie A pod jesień już za małe Są buciki i sandały Krzesełko w przedszkolu Robi się za niskie To znak, że czas do szkoły Wyruszyć z tornistrem" 3.Burza mózgów - ,,Jak zdrowo rosnąć" Zapisywanie odpowiedzi dzieci. Wyciąganie wniosków ( być aktywnym, uprawiać różne sporty; codziennie przebywać na świeżym powietrzu;zdrowo się odżywiać; przestrzegać zasad piramidy zdrowia) 4. Wyszukiwanie ilustracji: co sprzyja naszemu zdrowiu a co nie. Podział obrazków na TAK/NIE. I Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała ( indywidualne) - same dzieci - chodzenie i bieganie na "sztywnych i miękkich" nogach, - dotykanie palcami i piętami podłogi,, Panie Janie" - leżenie na plecach napinanie i rozluźniani mięśni, - przybranie prawidłowej postawy - elongacja kręgosłupa ,,Budujemy dom" - ,,Marsz" - poruszanie się na pośladkach do przodu i do tyłu w różnych kierunkach sali II Ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu ( w parach) - z rodzicami - ,,Magiczna liczba siedem" - prawidłowy chód po skakance ( pokaz właściwego stawiania stóp) - rodzic siedzi po turecku dziecko obchodzi go na czworakach III Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu ( partner bierny pod opieką osoby aktywnej) A. Relacja ,,z" - ,,Plecy w plecy"- pozycja siedząca w parach, tyłem do siebie - dociskanie pleców - ,,Wystukiwanie rytmu"- rodzic w pozycji siadu, dziecko leżenie tyłem nogi ugięte i oparte na plecach rodzica: wystukiwanie rytmu; głaskanie, ugniatanie pleców stopami -,,Turlanie paczki" - dziecko w pozycji siadu klęcznego stara się zwinąć mocno ciało naśladując paczkę, rodzic przetacza paczkę w różnych kierunkach - ,,Rowerek"- rodzic i dziecko stykają się stopami naśladują jazdę rowerem B. Relacja ,,przeciwko" - dziecko i rodzic siedzą na podłodze w siadzie prostym, opierają się plecami o siebie, dziecko pcha plecami rodzica zmiana ról - ,,Odklejanie"- rodzic próbuje odkleić od podłogi kolejne części ciała dziecko leży rodzic klęczy -,,W potrzasku"- dziecko siedzi, nogi ugięte w kolanach . Kolana dociska do siebie a jego partner próbuje rozewrzeć na boki. Następnie dziecko stara się rozewrzeć kolana a dorosły mu to utrudnia -,,Przepychanki"- dorosły i dziecko nogi ugięte w kolanach siedzą . Na sygnał próbują odepchnąć stopy partnera w przeciwną stronę -,,Skała"- dziecko w pozycji siadu podpartego, mocno przywiera do podłogi, rodzic przesuwa dziecko w bok, w tył, w przód C. Ćwiczenia oparte na relacji ,,razem" -,,Równowaga"- pozycja stojąca w parach naprzeciwko siebie, chwyt za ręce, powolne prostowanie ugiętych ramion utrzymywanie równowagi przez ćwiczących - ,,Chód gąsienicy" - ze skakanki zrobiony kwiatek chodzą chodem gąsienicy - w leżeniu na brzuchu klaskanie stopami - toczenie piłki do siebie stopami - podawanie w kręgu piłki stopami -,, Tunel"-rodzice w staniu w rozkroku, przechodzenie pod tunelem Zabawa ruchowa ze śpiewem ,,Głowa, ramiona..." Zajęcia prowadzone metodą Weroniki Sherborne są bardzo popularne i często stosowane w pracy z dziećmi, zarówno tymi z zaburzeniami rozwojowymi jak i rozwijającymi się prawidłowo. Głównie spowodowane jest tym, że metoda ta dla dzieci bardzo naturalna oraz przynosząca wiele korzyści w dążeniu do uzyskania jak najbardziej prawidłowego rozwoju. Literatura: Marta Bogdanowicz, Bożena Kisiel, Maria Przasnyska "Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka", Warszawa 1994r.WSZiP Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |