Katalog

Anna Woszczyńska, 2018-11-29
Szczecin

Zawodowe, Artykuły

Współpraca całej kadry pedagogicznej

- n +

Współpraca całej kadry pedagogicznej jest jednym z podstawowych warunków jakie należy spełnić by placówka oświatowa funkcjonowała w sposób efektywny i niezmącony. W całym procesie edukacyjnym mówi się wiele na temat współpracy między kadrą a rodzicem lub kadrą – rodzicem- dzieckiem, natomiast niewiele uwagi poświęca się podstawowemu zagadnieniu : współpracy między kadrą zarządzającą placówką a nauczycielami.


W przypadku gdy placówka jest nazwijmy to „mała” liczba uczniów w klasie , jak i samych klas nie jest bardzo liczna , nauczyciele znają wszystkie dzieci jak i wymieniają się informacjami dotyczącymi wyżej wymienionych uczniów w sposób klarowny i jasny np. uczeń XYZ notorycznie nie odrabia lekcji. Sygnał wysłany nauczycielowi może znacząco pomóc zarówno uczniowi jak i nauczycielowi w interwencji, np. oferta zajęć wyrównawczych lub pomocy koleżeńskiej. Inna sytuacja uczeń XYZ po raz kolejny zasypia na zajęciach lekcyjnych lub spóźnia się na pierwsze godziny lekcyjne. Nauczyciel posiadając podobną informację może w sposób skuteczny monitorować sytuację w jakiej znalazł się dany uczeń , jego postępy w nauce lub szybko interweniować gdy problem się nasila.


Fakt współpracy między nauczycielami i należy tu podkreślić słowo współpracy jest kluczowy do zapewnienia powodzenia uczniom jak i do rozwoju samej placówki. Kolejnym czynnikiem istotnym w procesie edukacji oraz wpływającym na polepszenie funkcjonowania placówki jest współpraca na gruncie nauczyciel – nauczyciel. Chodzi tu w dużej mierze o dobry , jasny przepływ informacji jak i o współpracę na wszelkich możliwych szczeblach – prowadzenia zajęć dodatkowych, lekcji otwartych itp. W momencie gdy nauczyciel – jako jednostka – posiada istotną informację np. na temat szkoleń, wg zasad współżycia społecznego w dobrym guście byłoby gdyby tę informację przekazał dalej np. poprzez zapis na e- dzienniku, kartka na tablicy w pokoju nauczycielskim. Co więcej współpraca między osobami wpływa na polepszenie jakości pracy szkoły oraz jej efektywność, wpływa znacząco na polepszenie atmosfery w miejscu pracy.





W dzisiejszych czasach nie pomijając oczywiście czynników takich jak:
• ludzki
• emocjonalny
należy postrzegać placówkę oświatową jak miejsce w którym oprócz wyżej wymienionych elementów każdy pracownik ma jasno określoną rolę oraz przydzielone zadania. Taki układ nie wprowadza chaosu a daje poczucie ładu i klarowności sytuacji. Co więcej zezwala na skupienie się na uczniu a nie tylko na formalnościach. Role i zasady funkcjonowania i współpracy są jasno określone . Każdy nauczyciel , który współpracuje z drugim ustala zasady i punkty wg których kieruję tą współpracą przez co wymiana informacji jest natychmiastowa i czytelna np. pani XYZ odpowiada za diagnozy , które należy przeprowadzić do wyznaczonego dnia. Każdy nauczyciel wie do kogo kierować zapytanie w związku z wyżej wymienionymi diagnozami. Brak chaosu.
Jak zostało wspomniane na samym początku współpraca między nauczycielami jest jednym z podstawowych elementów prowadzących do sukcesu nie tylko szkoły ale i ucznia oraz nauczyciela.


























Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.