Katalog

Agnieszka Zakrzewska, 2018-11-29
Częstochowa

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Polska - moja ojczyzna

- n +

ZAJĘCIA OTWARTE DLA RODZICÓW W GRUPIE V – dzieci 5 – letnie

Temat: POLSKA – MOJA OJCZYZNA
Cel główny:

• wzbogacanie wiedzy dzieci na temat własnego kraju;
• zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi oraz uświadomienie konieczności odnoszenia się do nich z szacunkiem;

Cele szczegółowe – dziecko:
• wie, że jest Polakiem,
• nazywa nasz kraj – Polska, wie, że stolicą Polski jest Warszawa , najdłuższą rzeką – Wisła;
• rozpoznaje godło państwowe, opowiada, co ono przedstawia,
• opisuje flagę Polski,
• słucha wiersza o tematyce patriotycznej,
• śpiewa hymn Polski, zachowując odpowiednią postawę,
• dzieli wyrazy na sylaby,
• przelicza elementy;
• rozwiązuje zagadki związane z Polską;
• orientuje się w przestrzeni – używa określeń: na, pod, pomiędzy, za;
• globalnie czyta nazwy: Warszawa, Wisła, Morze Bałtyckie, Częstochowa
• wykonuje pracę plastyczną zgodnie z poleceniem nauczyciela.
Metody pracy z dziećmi: czynne; słowne; oglądowe.
Formy pracy z dziećmi: zbiorowa, zespołowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: mapa Polski, książka - fragment wiersza Czesława Janczarskiego – „ Co to jest Polska?”, fotografie ilustrujące treść, sylweta chłopca – Jaś; dwa paski papieru: biały i czerwony, sylweta Orła Białego – pocięta na części; sylwety orła; moneta – złotówka, treść rymowanki – „Orzeł czy reszka”; dwie obręcze, napisy: POLSKA, ŚWIAT, fotografie, melodia do marszu, do biegu, melodia Hymnu Polski; treść zagadek; nagranie z podkładem instru¬mentalnym „Hejnału mariackiego”; nagranie z odgłosami mew i szu¬mem morza; nagranie muzyki F. Chopina; ilustracje do zagadek; nagranie piosenki „Rodzinny kraj”, paski bibuły w kolorze białym i czerwonym; klej, nożyczki, kartki papieru w kolorze czerwonym, białym, żółtym, ołówki; prezentacja multimedialna; upominki – kotyliony naklejki.

Przebieg zajęć:
1. N.: Na dzisiejszych zajęciach będziemy mówić o bardzo ważnych dla nas sprawach. O tym, kim jesteśmy i o tym, o czym zawsze powinniśmy pamiętać. Zwróćcie uwagę na tablicę.
- Co ona przedstawia? (Polskę – nasza ojczyzna, nasz kraj),
- Kim jesteśmy? (Polakami),
- Jak nazywa się stolica naszego kraju? (Warszawa),
- Jak nazywa się najdłuższa rzeka w Polsce? (Wisła).
- W jakim mieście my mieszkamy? (Częstochowa)
2. „Co to jest Polska?” – wysłuchanie fragmentu wiersza Czesława Janczarskiego.
Nauczyciel prezentuje dzieciom sylwetę chłopca i wyjaśnia, że Jaś ma problem. Chciałby się dowiedzieć, „co to jest Polska?”. Pyta dzieci, gdzie Jaś może znaleźć odpowiedź (np. może spytać nauczyciela, rodziców, z telewizji, z książki). Prowadzący wyjmuje książkę i czyta fragment utworu, prezentując fotografie ilustrujące treść.
Co to jest Polska? (Czesław Janczarski)
Co to jest Polska? – Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska – to wieś i las,
i zboże w polu, i szosa,
którą pędzi do miasta autobus,
i samolot, co leci wysoko, nad tobą.
Polska to miasto,
Strumień i rzeka,
i komin fabryczny, co dymi z daleka.
A nawet obłoki, gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom. (…)
Przykładowe pytanie w oparciu o treść wiersza: Czy potraficie powiedzieć, co to jest Polska? Nauczyciel pozwala dzieciom na swobodne wypowiedzi (fotografie mogą stanowić podpowiedź). Na zakończenie prowadzący wyjaśnia, że wszystko, co nas otacza to jest Polska. ¬
3. Zabawa „ Słyszę i reaguję” – reakcja na słyszaną muzykę.
N. puszcza muzykę do marszu i do biegu, dzieci poruszają się zgodnie z akompaniamentem. Kiedy N. włącza Hymn Polski dzieci stają na baczność – ukazanie szacunku do symboli narodowych.
4. Hymn Polski - odśpiewanie wspólnie z rodzicami.
5. Czy znasz te symbole? – układanie puzzli.
Dzieci są podzielone na grupy. I, II, III grupa otrzymuje dwa paski papieru (biały i czerwony) – do ułożenia flagi, IV, V, VI grupa - obrazek Orła Białego na czerwonym tle (godło Polski) przecięty na kilka części po przekątnej.
Po ułożeniu obrazków przypominają, jak nazywają się symbole.

6. Kto widział orła? – rozwijanie orientacji w przestrzeni, doskonalenie percepcji wzrokowej.
Nauczyciel umieszcza w różnych miejscach sali kilka orłów z papieru (np. sylwety orłów). Zadaniem dzieci jest ich odszukanie i wskazanie, gdzie dokładnie się znajdują (np. na parapecie, pod stołem, pomiędzy książkami, za szafą).
7. Rozwiązywanie zagadek – rodzice losują i czytają.
Chętne dziecko podaje odpowiedź i wskazuje obrazek, który jest rozwiązaniem zagadki.
1. W górach mieszka wielki ptak, to jest Polski naszej znak. Zobaczysz go kiedyś może. To jest biały…(orzeł)
2. Biel na niej jest i czerwień. Powiewa pięknie, gdy wiatr się zerwie…(flaga)
3. Stwór ten w warszawskich lochach mieszkał i codziennie dzieci straszył, ślepia miał tak złowrogie, że kto na niego spojrzał, zaraz życie tracił. Ale i na niego przyszła kiedyś pora, gdy odkryto, że zwierciadło może zgładzić tego potwora! (bazyliszek)
4. Co to jest za melodia i z jakim miastem się kojarzy (Hejnał Mariacki)
5. Co słyszysz? (mewa i szum morza)
6. Jak nazywa się słynny polski kompozytor? (Fryderyk Chopin)
7. Kto mieszkał w jamie tuż nad Wisłą i zionął ogniem jak ognisko?(Smok Wawelski)

8. „Orzeł czy reszka?” – zabawa w kole z rymowanką.
Dzieci siedzą w kręgu i recytują wierszyk, podając sobie złotówkę. Osoba, która trzymała monetę, kiedy zakończył się wierszyk, podrzuca ją. Jeśli wypadnie orzeł, nauczyciel wymienia dowolny wyraz (np. Polak, Polska, herb, flaga, góry, Tatry, kraj, symbol, stolica, miasto, syrenka, smok), a dziecko dzieli go na sylaby. Jeśli wypadnie reszka, przedszkolak pokazuje dowolne ćwiczenie, a pozostali uczestnicy je powtarzają.
Pędzi po kole srebrna moneta, z ręki do ręki szybko ucieka. Jeśli wyrzucisz reszkę, to wiesz – wykonaj ćwiczenie takie, jak chcesz. Kiedy orzełek na rękę spadnie, podziel wyraz na sylaby ładnie.



9. Z czego słynie Polska? – ćwiczenia klasyfikacyjne.
Nauczyciel układa na dywanie dwie obręcze. W jednej umieszcza kartonik z napisem ŚWIAT, a w drugiej – z napisem POLSKA. Pod obręczami znajdują się różne fotografie obrazkiem do dołu. Ochotnicy losują obrazek, mówią, co się na nim znajduje i jeśli jest na nim przedstawiony obiekt charakterystyczny dla Polski, wówczas umieszczają go w obręczy z napisem POLSKA. Jeśli obrazki pasują bardziej do zbioru ŚWIAT, wówczas wkładają je do właściwej obręczy. Dzieci przeliczają elementy w obręczach.
10. „Podróż po Polsce” – zabawa ruchowa razem z rodzicami.
N. opowiada o różnych miejscach w Polsce, np. o górach, jeziorach, morzu. Dzieci razem z rodzicami pokazują poprzez ruch, jak można spędzać tam czas, wypoczywać. ( góry – dz. wspinają się po rodzicach; jezioro – dz. w parze z rodzicem płynie łódką; morze – dz. leży na rodzicu, wypoczywa)
11. Piosenka – „Rodzinny kraj”.
Dzieci śpiewają piosenkę, poruszając w rytm muzyki paskami bibuły w kolorze czerwonym lub białym.
12. „Orzeł Biały” – wykonanie godła Polski.
Dzieci z rodzicami wykonują Orła wg instrukcji n-la.
13. Ewaluacja – podsumowanie zajęć.
14. Wręczenie dzieciom upominku.



Opracowała: mgr Agnieszka Zakrzewska





Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.