Katalog

Ałła Ostapowycz, 2019-03-15
Aleksandrów Kujawski

Uroczystości, Scenariusze

Scenariusz imprezy andrzejkowej

- n +

Scenariusz imprezy andrzejkowej

Cele główne:
-integracja uczniów poprzez wspólne zabawy
-poznanie tradycji i zwyczajów ludowych
Cele szczegółowe:
-uczeń potrafi w skupieniu wysłuchać opowiadania i wymienić tradycje andrzejkowe
-uczeń zna przysłowia związane z andrzejkami i rozumie ich sens
-uczeń potrafi współdziałać w grupie w trakcie zabaw andrzejkowych
-uczeń potrafi wyrażać swoje uczucia i właściwie reagować w danej sytuacji
Środki dydaktyczne:
przedmioty do wróżb: talerzyki, obrączka, różaniec, moneta, płynny wosk, klucz do lania wosku, lampa elektryczna, kuchenka elektryczna, dwa serca z imionami dziewcząt i chłopców, igła, jabłka wraz z nożykami do obierania, karteczki do wróżby z zapałkami, butelka do kręcenia, widokówki z miastami, dwie miski z wodą, łódeczki z orzecha, rekwizyty różnych zawodów, Magiczna księga cyfr, rozsypanka do układania przysłów związanych z andrzejkami, tablica do zapisywania hasła przed wróżbami
Plan imprezy
Prowadzący przedstawia tradycje wróżb andrzejkowych
Prowadzący: Andrzej (z greckiego znaczy mąż ). Wigilia Świętego Andrzeja przypadająca 29 XI to tradycyjny wieczór wróżb rozpowszechniony niemal w całej chrześcijańskiej Europie. Dziewczęta usiłowały w tym dniu dowiedzieć się czegoś o swoim losie. Kiedyś wierzono, że właśnie w tym czasie przybywają na ziemię duchy zza światów. Istniała więc możliwość zapytania ich za pośrednictwem wróżb, o najbliższą przyszłość.
Chłopcy gromadzili się na podobne wróżby w wigilię świętej Katarzyny, czyli 4 listopada. Jednak katarzynki były mniej atrakcyjne od dziewczęcych andrzejek i z czasem uległy zapomnieniu.
W andrzejkowy wieczór lano na wodę ołów, obecnie leje się wosk. Z uformowanych w ten sposób figur przepowiadano przyszłość. Dziewczęta rzucały za siebie but. Odwrócony do drzwi noskiem zapowiadał szybkie zamążpójście. Obierano jabłka i z obierek odczytywano imię przyszłego męża. Co przyśniło się w andrzejki, to miało się spełnić. Wieczorem panny wychodziły na podwórko i ze słomianego dachu wyrywały garść słomek. Parzyste wróżyły zamążpójście .Nasłuchiwały również szczekania psa- stamtąd przyjdzie przyszły kawaler. Puszczano na wodę dwa listki mirtu. Jeśli zetkną się, wkrótce będzie wesele.
Zdejmowano lewe buty – który but pierwszy dojdzie do drzwi, ta dziewczyna wyjdzie za mąż. Wróżby z talerzykami polegały na tym, że wkładano pod nie różne przedmioty np. różaniec, obrączkę, monetę i wybierano jeden z talerzyków z ukrytym przedmiotem. Lepiono kulki z chleba, do środka wkładano kartki z imionami chłopców. Obecnie kartki wkłada się pod poduszkę. Dzisiaj poznamy kilka znanych i mniej znanych wróżb, przy których świetnie można się bawić.
Prowadzący: Zacznijmy od przysłów związanych z andrzejkami
Zapraszamy po dwie osoby ( trzy pary) do układania przysłów związanych z andrzejkami.
Przysłowia
Gdy święty Andrzej ze śniegiem bieży, sto dni śnieg na polu leży.
Śnieg na Andrzeja, dla zboża zła nadzieja.
Na świętego Andrzeja trza kożucha dobrodzieja.

( Pary układają przysłowia i przypinają do tablicy, głośno odczytują przysłowia i wyjaśniają ich sens).
Prowadzący: Powróżymy teraz sobie. Na pewno ciekawi jesteście jaka będzie wasza przyszłość. Zanim jednak to nastąpi wypowiedzmy zaklęcie (cała szkolna społeczność wypowiada zaklęcie napisane na białej tablicy)
Hokus - pokus,
Czary - mary,
Aby wróżba się spełniła,
Złóżmy dary.
Teraz poproszę o podejście do misy z wodą i wrzucenie monety jednogroszowej. Jest to jakby wykupienie pomyślnej wróżby tego wieczoru.
( Dzieci idą wróżyć do przygotowanych stanowisk z wróżbami. Będzie to trwało około 1 godziny. Lanie wosku będzie odbywało się przez całą imprezę w zależności od chętnych).

Stanowisko 1: Wróżba z trzema talerzami.
Pod talerzykami ukryte są:

• obrączka oznaczająca zamążpójście,
• różaniec, oznaczający pobożność,
• moneta oznaczająca bogactwo.

Dzieci wybierają talerzyk z ukrytym przedmiotem.

Stanowisko 2: Przekłuwanie serca
Przygotowujemy dwa papierowe, czerwone serca z wypisanymi imionami różnych dziewcząt i chłopców. Wróżący podchodzą i przekłuwają serduszko igłą i sprawdzają po drugiej stronie, jakie imię trafili. Stanowisko 2 – Serduszka
Na jednej stronie papierowego serca wypisujemy imiona chłopców, na drugim serduszku imiona dziewcząt. Dzieci przekłuwają serduszko igłą po niezapisanej stronie. Prowadząca odwraca serce i sprawdza, jak będzie brzmiało imię ukochanej osoby.



Stanowisko 3: Wróżba z zapałek
Z każdego pionowego rzędu( Jaki/ka jesteś? O czym marzysz? Co Cię czaka?) osoba wybiera po jednej z zapałczanych kompozycji. Każda z nich składa się z pięciu zapałek. Ich układ ma symboliczne i wróżebne znaczenie.

Stanowisko 4: Lanie wosku na wodę przez klucz (klucz zamyka wszelkie sekrety, tajemnice, otwiera bramy niebios, umożliwia kontakt z dobrymi duchami)
Roztopiony wosk lejemy cienką strużką przez ucho klucza. Czekamy chwilę, aż wosk stężeje. Następnie wyjmujemy go z wody i na podstawie otrzymanego w świetle lamp kształtu odczytujemy swoją przyszłość.

Stanowisko 5 – Zaczarowane zawody
Z pudełka dzieci wyjmują różne materiały oznaczające zawody, np. nici – krawcowa.

Rozpoczyna się dyskoteka i w trakcie przerwy między utworami odbywają się zabawy i wróżby:

1. Buty
Ustawiamy buty z lewej nogi w kierunku drzwi wejściowych. Ostatni but w kolejce przedstawiamy na początek. Właściciel buta, który pierwszy dotknie czubkiem progu, może liczyć na szybką zmianę stanu cywilnego.

2. Rzucanie butem za siebie.
Stojąc tyłem do drzwi rzuć but za siebie ponad głową. Jeśli but upadnie tak, że jego czubek skierowany będzie do wyjścia, oznacza to szybkie zamążpójście.

3. Koło fortuny
Dzieci wróżą, dokąd udadzą się w czasie najbliższych wakacji kręcąc kolorową butelką, która wskazuje pocztówkę przedstawiającą różne ciekawe miejsca (butelka znajduje się w środku kręgu ułożonego z pocztówek).

4. Czy jesteście sobie przeznaczeni?
Aby się tego dowiedzieć, z łupinek orzecha włoskiego robimy dwie łódeczki, przymocowujemy do nich małe świece i puszczamy na wodę. Jeżeli podpłyną do siebie, to znak, że jesteście dla siebie stworzeni. Łupiny orzecha można zastąpić łódeczkami z papieru.
5. Miłosne życzenia
Na karteczce napiszcie życzenia, usiądźcie w kole i połóżcie przed sobą karteczkę. Zakręćcie butelką. Szyjka butelki wskaże, czyje życzenie się spełni.
6. Rzut skórką
Wróżba polega na obraniu jabłka z jak najdłuższą skórką i rzuceniu jej za siebie. Następnie patrzymy jaka ułożyła się ze skórki litera? Wówczas przyszła sympatia będzie miała imię, na tę literę.

7. Magiczna cyfra (wykorzystanie symboliki cyfr).
Podstawą do wyliczeń jest data urodzin wyrażona jedną cyfrą. Dzieci sumują cyfry tworzące pełna datę urodzin, otrzymana cyfra jest podstawą wróżby. Nauczyciel odczytuje z Magicznej księgi znaczenie cyfr.


W trakcie imprezy klasy po kolei udają się na poczęstunek przygotowany przez Radę Rodziców.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.