Katalog

Grażyna Kubiak, 2019-03-15
Gostyń

Matematyka, Sprawozdania

Awans zawodowy. Opis i analiza realizacji wymagań określonych w § 8 UST.2 PKT 4b

- n +

1. Wykonywanie zadań egzaminatora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej

W marcu 2010 roku po spełnieniu wymogów stawianych kandydatom uzyskałam kwalifikacje egzaminatora OKE i zostałam wpisana do ewidencji egzaminatorów Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu z zakresu egzaminu z przedmiotów matematyczno – przyrodniczych w gimnazjum. Od momentu uzyskania uprawnień egzaminacyjnych trzykrotnie zostałam powołana do pełnienia funkcji egzaminatora.

W 2013r. brałam udział w szkolenie dla egzaminatorów z zakresu oceniania prac egzaminu gimnazjalnego z wykorzystaniem oprogramowania Scoris Assessor.
System Scoris Assessor to system oceniania na ekranie. Umożliwia skupienie się na procesie oceny, ponieważ zajmuje się administracją, dostarczaniem, przekazywaniem oraz automatycznym sortowaniem ocen.
Wnioski
W czasie szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów zapoznałam się z procedurą przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego, czynnościami egzaminatora, rodzajami błędów uwzględnianych przez egzaminatorów oraz z przykładowymi zadaniami egzaminacyjnymi.
Praca w charakterze egzaminatora pozwoliła mi doskonalić umiejętności pracy z grupą oraz uświadomiła mi, że ocenianie zewnętrzne pozwala na diagnozowanie poziomu osiągnięć edukacyjnych uczniów, monitorowanie poziomu nauczania i ocenę efektywności oddziaływań edukacyjnych szkoły. Bycie egzaminatorem otworzyło przede mną szereg nowych zadań, zmotywowało mnie do dalszej pracy w tym zawodzie i nauczyło nowych sposobów oceniania i punktowania prac uczniów. Egzaminator powinien charakteryzować się umiejętnością organizacji pracy, punktualnością, uczciwością, rzetelnością, dokładnością oraz umiejętnością pracy w zespole. Myślę, że te cechy mogę przypisać także sobie.
Na początku sprawdzania prac uczniowskich obawiałam się, czy dam sobie radę, gdyż praca egzaminatora wiąże się z duża odpowiedzialnością. Moje obawy szybko minęły. Myślę, że pełnienie funkcji egzaminatora wpłynął na mnie i na moją pracę pozytywnie. Ponieważ zarówno uczniowie jak i rodzice czują się bardziej bezpieczni wiedząc, że ich nauczyciel jest kompetentny i dobrze przygotowany i będzie mógł rzetelnie przygotować uczniów do egzaminu gimnazjalnego. Uważam, że każdy nauczyciel powinien ubiegać się o bycie egzaminatorem, ponieważ w ten sposób może sprawdzić również i samego siebie.
Zdobyte w trakcie pełnienia funkcji egzaminatora doświadczenia wykorzystuję w swojej codziennej pracy. Przygotowując diagnozy wewnętrzne staram się układać zadania o podobnym charakterze co zadania z egzaminu gimnazjalnego. Rozwiązania sprawdzane są przez nauczycieli według ustalonych kryteriów oceniania i przyjętych schematów punktowania. Uczniowie, już od klasy pierwszej gimnazjum, przygotowywani są do wypełniania karty odpowiedzi i korzystania z czarno piszących długopisów. Na lekcjach matematyki zwracam uczniom szczególną uwagę na wnikliwe analizowanie odpowiedzi do zadań zamkniętych i zapisywanie poszczególnych kroków rozwiązania zadań otwartych.
Pracując jako egzaminator zaobserwowałam pewne prawidłowości w brakach i niedociągnięciach w pracach uczniowskich, co jest niezmiernie przydatne w codziennej pracy dydaktycznej i planowaniu dalszych działań edukacyjnych. Pozwoliło mi to na głęboką analizę efektywności mojej pracy i doskonalenia warsztatu pracy.
Moi uczniowie znają zasady oceniania zewnętrznego, poznają typowe błędy uczniowskie występujące w arkuszach egzaminacyjnych. Przygotowuję ich do egzaminu gimnazjalnego poprzez zdobycie umiejętności precyzyjnego odpowiadania na pytania.
Doświadczenie egzaminatora ułatwiło mi interpretację wyników w szkole i ich rzeczowe skomentowanie uczniom i ich rodzicom.
Pełniąc funkcję egzaminatora wpływam na podnoszenie jakości pracy szkoły. Jako egzaminator znający zasady i wymogi egzaminowania zewnętrznego mogę stosować odpowiednie metody nauczania, właściwie dobierać program i kłaść większy nacisk na wybrane treści kształcenia. W praktyce codziennej stosuję takie same kryteria oceniania, by lepiej przygotować uczniów do egzaminu. A tym samym bezpośrednio wpływam na jakość pracy szkoły, w której uczę.


Efekty wynikające z wykonanego zadania:
I. Dla szkoły:
- podejmowane przeze mnie działania wpłynęły na podniesienie jakości pracy szkoły
- szkoła posiada wykwalifikowaną i ciągle doskonalącą się kadrę pracowniczą
- w roku 2013/2014 szkoła uzyskała stanin 7, a w roku 2014/2015 wyniki uczniów kształtowały się w staninie 8
II. Dla ucznia:
- lepiej rozumie wymagania stawiane mu podczas egzaminu
- wie i rozumie zasadę oceniania holistycznego
- rozwija kompetencje kluczowe: umiejętność uczenia się
- otrzymuje informację co robi dobrze, co robi źle i co należy poprawić, aby uzyskać w pełni rozwiązane zadanie
- wie i rozumie, że każda strategia jest dobra, jeśli rozwiązuje problem i niekoniecznie musi być taka, jaką proponuje nauczyciel
- zapoznany jest z ustalonymi kryteriami oceniania i przyjętymi schematami punktowania
- zna zasady oceniania zewnętrznego i poznaje typowe błędy popełniane przez uczniów w arkuszach egzaminacyjnych
- osiąga co rok zadowalające wyniki z egzaminu zewnętrznego
III. Dla mnie:
- lepiej i rzetelniej przygotowuję uczniów do egzaminu gimnazjalnego
- podniosłam jakość swojej pracy
- zdobyte w trakcie pełnienia funkcji egzaminatora doświadczenia wykorzystuję w codziennej pracy
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.