Katalog Grażyna Kubiak, 2019-03-15 Gostyń Matematyka, Sprawozdania Awans zawodowy. Opis i analiza realizacji wymagań określonych w § 8 UST.2 PKT 4b1. Wykonywanie zadań egzaminatora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej W marcu 2010 roku po spełnieniu wymogów stawianych kandydatom uzyskałam kwalifikacje egzaminatora OKE i zostałam wpisana do ewidencji egzaminatorów Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu z zakresu egzaminu z przedmiotów matematyczno – przyrodniczych w gimnazjum. Od momentu uzyskania uprawnień egzaminacyjnych trzykrotnie zostałam powołana do pełnienia funkcji egzaminatora. W 2013r. brałam udział w szkolenie dla egzaminatorów z zakresu oceniania prac egzaminu gimnazjalnego z wykorzystaniem oprogramowania Scoris Assessor. System Scoris Assessor to system oceniania na ekranie. Umożliwia skupienie się na procesie oceny, ponieważ zajmuje się administracją, dostarczaniem, przekazywaniem oraz automatycznym sortowaniem ocen. Wnioski W czasie szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów zapoznałam się z procedurą przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego, czynnościami egzaminatora, rodzajami błędów uwzględnianych przez egzaminatorów oraz z przykładowymi zadaniami egzaminacyjnymi. Praca w charakterze egzaminatora pozwoliła mi doskonalić umiejętności pracy z grupą oraz uświadomiła mi, że ocenianie zewnętrzne pozwala na diagnozowanie poziomu osiągnięć edukacyjnych uczniów, monitorowanie poziomu nauczania i ocenę efektywności oddziaływań edukacyjnych szkoły. Bycie egzaminatorem otworzyło przede mną szereg nowych zadań, zmotywowało mnie do dalszej pracy w tym zawodzie i nauczyło nowych sposobów oceniania i punktowania prac uczniów. Egzaminator powinien charakteryzować się umiejętnością organizacji pracy, punktualnością, uczciwością, rzetelnością, dokładnością oraz umiejętnością pracy w zespole. Myślę, że te cechy mogę przypisać także sobie. Na początku sprawdzania prac uczniowskich obawiałam się, czy dam sobie radę, gdyż praca egzaminatora wiąże się z duża odpowiedzialnością. Moje obawy szybko minęły. Myślę, że pełnienie funkcji egzaminatora wpłynął na mnie i na moją pracę pozytywnie. Ponieważ zarówno uczniowie jak i rodzice czują się bardziej bezpieczni wiedząc, że ich nauczyciel jest kompetentny i dobrze przygotowany i będzie mógł rzetelnie przygotować uczniów do egzaminu gimnazjalnego. Uważam, że każdy nauczyciel powinien ubiegać się o bycie egzaminatorem, ponieważ w ten sposób może sprawdzić również i samego siebie. Zdobyte w trakcie pełnienia funkcji egzaminatora doświadczenia wykorzystuję w swojej codziennej pracy. Przygotowując diagnozy wewnętrzne staram się układać zadania o podobnym charakterze co zadania z egzaminu gimnazjalnego. Rozwiązania sprawdzane są przez nauczycieli według ustalonych kryteriów oceniania i przyjętych schematów punktowania. Uczniowie, już od klasy pierwszej gimnazjum, przygotowywani są do wypełniania karty odpowiedzi i korzystania z czarno piszących długopisów. Na lekcjach matematyki zwracam uczniom szczególną uwagę na wnikliwe analizowanie odpowiedzi do zadań zamkniętych i zapisywanie poszczególnych kroków rozwiązania zadań otwartych. Pracując jako egzaminator zaobserwowałam pewne prawidłowości w brakach i niedociągnięciach w pracach uczniowskich, co jest niezmiernie przydatne w codziennej pracy dydaktycznej i planowaniu dalszych działań edukacyjnych. Pozwoliło mi to na głęboką analizę efektywności mojej pracy i doskonalenia warsztatu pracy. Moi uczniowie znają zasady oceniania zewnętrznego, poznają typowe błędy uczniowskie występujące w arkuszach egzaminacyjnych. Przygotowuję ich do egzaminu gimnazjalnego poprzez zdobycie umiejętności precyzyjnego odpowiadania na pytania. Doświadczenie egzaminatora ułatwiło mi interpretację wyników w szkole i ich rzeczowe skomentowanie uczniom i ich rodzicom. Pełniąc funkcję egzaminatora wpływam na podnoszenie jakości pracy szkoły. Jako egzaminator znający zasady i wymogi egzaminowania zewnętrznego mogę stosować odpowiednie metody nauczania, właściwie dobierać program i kłaść większy nacisk na wybrane treści kształcenia. W praktyce codziennej stosuję takie same kryteria oceniania, by lepiej przygotować uczniów do egzaminu. A tym samym bezpośrednio wpływam na jakość pracy szkoły, w której uczę. Efekty wynikające z wykonanego zadania: I. Dla szkoły: - podejmowane przeze mnie działania wpłynęły na podniesienie jakości pracy szkoły - szkoła posiada wykwalifikowaną i ciągle doskonalącą się kadrę pracowniczą - w roku 2013/2014 szkoła uzyskała stanin 7, a w roku 2014/2015 wyniki uczniów kształtowały się w staninie 8 II. Dla ucznia: - lepiej rozumie wymagania stawiane mu podczas egzaminu - wie i rozumie zasadę oceniania holistycznego - rozwija kompetencje kluczowe: umiejętność uczenia się - otrzymuje informację co robi dobrze, co robi źle i co należy poprawić, aby uzyskać w pełni rozwiązane zadanie - wie i rozumie, że każda strategia jest dobra, jeśli rozwiązuje problem i niekoniecznie musi być taka, jaką proponuje nauczyciel - zapoznany jest z ustalonymi kryteriami oceniania i przyjętymi schematami punktowania - zna zasady oceniania zewnętrznego i poznaje typowe błędy popełniane przez uczniów w arkuszach egzaminacyjnych - osiąga co rok zadowalające wyniki z egzaminu zewnętrznego III. Dla mnie: - lepiej i rzetelniej przygotowuję uczniów do egzaminu gimnazjalnego - podniosłam jakość swojej pracy - zdobyte w trakcie pełnienia funkcji egzaminatora doświadczenia wykorzystuję w codziennej pracy Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |