Katalog

Elżbieta Sarkowicz, 2019-03-15
Gdów

Matematyka, Konspekty

Zaokrąglanie liczb i szacowanie wyników

- n +

Klasa VI Szkoły Podstawowej.

Temat: Zaokrąglanie liczb, szacowanie wyników.

Cele ogólne:
•kształtowanie umiejętności logicznego wnioskowania,
•rozwijanie umiejętności operowania pojęciami matematycznymi,
•ćwiczenie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem,
•ćwiczenie umiejętności wykorzystania wiadomości do rozwiązywania zadań.

Cele szczegółowe:
uczeń
•poprawnie wyznacza przybliżenie dowolnej liczby rzeczywistej z zadaną dokładnością,
•rozpoznaje rząd przybliżenia dziesiętnego i rząd jego dokładności,
•szacuje wyniki.

Metody:
praca z tekstem, dyskusja, ćwiczenia.

Formy organizacyjne:
praca z całą klasą, praca indywidualna.

Pomoce:
Podręcznik (e-podręcznik) „Matematyka z plusem” GWO ;
Ćwiczenia „Matematyka z plusem” GWO;
Kartki z tekstem i z zadaniami, kalkulatory, (tablica multimedialna).


Przebieg lekcji:

1.Uczniowie podają przykłady wykorzystania przybliżeń np. nie podajemy swojego wzrostu do 1 milimetra. Konstruktor samochodu powie, że Ford Focus ma 4,465 m długości, a jego właściciel odpowie zapewne, że jego wóz ma około 4,5 m długości.

2.Praca z tekstem: uczniowie otrzymują tekst do przeczytania, który pomoże im samodzielnie rozwiązać zadania z podręcznika (str.78 zad.1, str. 79 zad.5).

3.Przedstawienie rozwiązania na tablicy (tablicy multimedialnej).

4.Uczniowie wspólnie rozwiązują zadania str.78 zad.2 i str. 79 zad.6.

5.Uczniowie podają przykłady wykorzystania przybliżeń podczas zakupów, np. nie trzeba wykonywać dokładnych obliczeń, gdy chcemy oszacować, czy wystarczy 15zł, aby kupić 3 zeszyty po 4,99zł, zaokrąglamy cenę z nadmiarem do 5zł za sztukę.

Nauczyciel zadaje pytanie: Ile zapłacimy za 0,5 kg szynki w cenie 21,99zł/kg, a ile za taką samą ilość szynki po 22zł/kg? Uczniowie sprawdzają swoje odpowiedzi przy użyciu kalkulatora. Podają inne przykłady i sprawdzają.
Rozwiązanie zadania z kartek (zad.3).

6.Powtórzenie podstawowych wiadomości poznanych na lekcji.

7.Zadanie domowe: Zadania z ćwiczeń.
Zadanie dodatkowe-super zagadka str.80.


I . Przeczytaj:
Zaokrąglając liczby, stosujemy następujące reguły.
Gdy zaokrąglamy do dziesiątek, o wyniku zaokrąglenia decyduje cyfra jedności. Jeśli cyfra jedności jest równa 5 lub jest większa od 5 to zaokrąglamy w górę (zaokrąglamy z nadmiarem). Jeśli cyfra jedności jest mniejsza od 5, to zaokrąglamy w dół (zaokrąglamy z niedomiarem). Dokładność przybliżenia wynosi 10.

2163≈2160
/
cyfra jedności zaokrąglamy w dół jest mniejsza od 5 (z niedomiarem)

Gdy zaokrąglamy do setek, o wyniku zaokrąglenia decyduje cyfra dziesiątek, gdy zaokrąglamy do tysięcy-decyduje cyfra setek itp.

Zaokrąglenie do setek: 1513≈1500 3482≈3500
Dokładność przybliżenia wynosi 100.

Zaokrąglanie do tysięcy:34280≈34000 709978≈710000 Dokładność przybliżenia wynosi 1000.

Stosując podobne reguły, możemy zaokrąglać ułamki dziesiętne.
Zaokrąglanie do jedności:13,574≈14 120,307≈120
Dokładność przybliżenia wynosi 1.

Zaokrąglanie do części dziesiątych:13,574≈13,6 120,307≈120,3
Dokładność przybliżenia wynosi 0,1.

II. Rozwiąż zadanie z podręcznika str.78 zad.1, str.79. zad.5.

III. (zadanie dodatkowe dla uczniów, którzy skończyli wcześniej)

Ile jest liczb naturalnych, których zaokrąglenie do dziesiątek jest równe 90?
Ile jest liczb naturalnych, których zaokrąglenie do setek jest równe2500?


Zad.3. Oblicz w pamięci wykorzystując przybliżenia:

1.Pani Zosia kupiła 2 kg jabłek i 1 kg gruszek.
Zapłaciła 13,50 zł. Czy sprzedawczyni się nie pomyliła?
2.Czy 14,50 zł wystarczy, żeby kupić 2,5 kg bananów?
3.Ania ma 15 zł. Kupiła arbuza, który ważył 4,5 kg.
Czy może jeszcze kupić 1 kg pomarańczy?
4.Wacek kupił banany, które ważyły 2,3 kg. Zapłacił za nie banknotem dziesięciozłotowym. Czy otrzyma więcej niż 3 zł reszty?

Ceny za 1kg:
jabłka 3,80zł
banany 2,99zł
gruszki 5,15zł
pomarańcze 4,75zł
truskawki 5,99zł
arbuzy 1,98zł
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.