AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Sarkowicz, 2019-03-15
Gdów

Matematyka, Konspekty

Wartość liczbowa wyrażeń algebraicznych

- n +

Temat: Wartość liczbowa wyrażeń algebraicznych.


Cele ogólne:
-rozwijanie umiejętności obliczania wartości liczbowej wyrażeń algebraicznych,
-ćwiczenie umiejętności wykonywania podstawowych działań w zbiorze liczb rzeczywistych.

Cele operacyjne:
uczeń
-umie obliczyć wartość liczbową wyrażeń algebraicznych,
-wie, że nie zawsze może obliczyć wartość liczbową wyrażenia,
-potrafi wykonać podstawowe działania w zbiorze liczb rzeczywistych.

Metody:
elementy wykładu, dyskusja, ćwiczenia.

Formy organizacyjne:
praca z całą klasą, praca indywidualna.

Pomoce:
Podręcznik (multipodręcznik) „Matematyka 6 z plusem” Małgorzata Dobrowolska; ołówki i gumki; tablica multimedialna.


Przebieg lekcji:
1.Sprawdzenie obecności, powtórzenie wiadomości o wyrażeniach algebraicznych-sprawdzenie zadania domowego.

2.Nauczyciel tłumaczy, w jaki sposób obliczamy wartość liczbową wyrażenia.

Uczniowie zapisują w zeszytach:

Jeżeli do danego wyrażenia algebraicznego w miejsce liter wstawimy konkretne liczby, to dla tych liczb możemy obliczyć wartość liczbową tego wyrażenia.

3.Nauczyciel wypisuje wyrażenia algebraiczne (uczniowie zapisują je w zeszycie ołówkiem):

x+2, 3x+4, x/2, (4x-2)/5.

Zadaniem uczniów jest wstawić w miejsce x liczbę 2, potem -2 i obliczyć wartość wyrażenia dla tych liczb. Uczniowie mażą x i wstawiają w jego miejsce odpowiednią liczbę. Należy zwrócić uwagę, że w niektórych przypadkach -2 musimy zapisać w nawiasie.

4.Rozwiązanie zadań: zad.1 (praca z całą klasą), zad.3 (praca w parach lub indywidualna) i zad.5 z podręcznika ze strony 179. Uczniowie, którzy skończą wcześniej rozwiązują zad.2.

5.Nauczyciel zapisuje wyrażenie 4/b i pyta, jaka jest wartość liczbowa tego wyrażenia dla b równego zero. Pada odpowiedź-nie potrafimy obliczyć. Uczniowie zapisują to spostrzeżenie w zeszycie:

Niektóre wyrażenia dla pewnych wartości
występujących w nich liter tracą sens liczbowy.

Np. 4/b nie ma sensu dla b=0,
(3a+1)/a nie ma sensu dla a=0,
(-2x-4)/x nie ma sensu dla x=0.

6.Powtórzenie podstawowych wiadomości poznanych na lekcji.
7.Zadanie domowe: Zadania z ćwiczeń.
Zadanie dodatkowe-super zagadka str.180.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.