Katalog Wioletta Głowacka, 2019-03-15 Konin Edukacja czytelnicza, Scenariusze Scenariusz zajęcia z edukacji wczesnoszkolnej w klasie II TEMAT OŚRODKA: HANS CHRISTIAN ANDERSEN „DZIECIĘ ELFÓW” TEMAT DNIA: SPOTKANIE Z ODROBINKĄScenariusz zajęcia z edukacji wczesnoszkolnej w klasie II AUTOR SCENARIUSZ : WIOLETTA GŁOWACKA KLASA: II SZKOŁA: Szkoła Podstawowa nr 6 w Koninie CZAS TRWANIA: 3 godziny TEMAT OŚRODKA: HANS CHRISTIAN ANDERSEN „DZIECIĘ ELFÓW” TEMAT DNIA: SPOTKANIE Z ODROBINKĄ CELE OGÓLNE : • wyrabianie umiejętności wyodrębniania postaci w lekturze, • wdrażanie do wypowiadania się poprawnie zbudowanymi zdaniami, • poszerzanie wiadomości dotyczących miejsca i sposobów życia zwierząt wymienionych w baśni, • wyrabianie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 100, • zdobywanie umiejętności posługiwania się elementarnymi środkami plastycznymi, CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: SFERA POZNAWCZA: • wymienia tytuły baśni Andersena, • poszerza wiadomości dotyczące życia zwierząt wymienionych w baśni, SFERA INSTRUMENTALNA ( KSZTAŁCĄCA): • podpisuje odpowiednio ilustracje, • uzupełnia metryczkę książki, • wymienia postacie pierwszo- i drugoplanowe, fantastyczne, • rozpoznaje rzeczowniki i czasowniki, • układa proste zdania, • łączy właściwie pod względem form rzeczownik z czasownikiem, • wypowiada się na temat życia zwierząt wymienionych w baśni, • dodaje i odejmuje w zakresie 100, • naśladuje ruchem wybrane zwierzęta, • projektuje i przedstawia plastycznie z użyciem różnych materiałów okładkę do lektury, • układa z puzzli obrazki z różnych „Baśni” Andersena, SFERA WYCHOWAWCZA: • zachowuje porządek w miejscu pracy, • współpracuje w grupie, • uważnie słucha wypowiedzi innych, METODY: słowna- rozmowa, działań praktycznych, oglądowa, FORMY PRACY: zbiorowa, indywidualna jednolita, grupowa, ŚRODKI DYDAKTYCZNE: ilustracje i tytuły „Baśni” Andersena, portret i zebrane informacje o Andersenie, krzyżówka, obrazki z bohaterami lektury „Dziecię elfów”, napisy z nazwami bohaterów, zdjęcia ze zwierzętami oraz podpisy (jaskółka, kret, mysz, chrabąszcz, ropucha, motyl), kartki z tytułami baśni do łączenia dla każdego ucznia, woreczki myszy do zadania matematycznego, malowanka matematyczna na dodawanie i odejmowanie do 100, mapa Europy, wystawka książek Andersena, ZAPIS W DZIENNIKU LEKCYJNYM: Przybliżenie dzieciom przez nauczyciela postaci i twórczości Hansa Christiana Andersena. Wyszczególnienie postaci baśni pt. „Dziecię elfów”. Podział na bohaterów pierwszoplanowych, drugoplanowych i fantastycznych. Określenie trybu życia wybranych zwierząt. Zabawa naśladowcza przy muzyce. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. Projektowanie i wykonanie okładki do baśni „Dziecię elfów”. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1.Czynności organizacyjno – porządkowe przywitanie, rozpakowanie, (porządek na ławce), omówienie warunków oceniania. Najaktywniejsi otrzymają dyplomy dnia. praca zbiorowa 2. Odszyfrowywanie nazwiska autora poprzez rozwiązanie krzyżówki Zapisywanie wyników działań słowami. D W A J E D E N D Z I E S I Ę Ć O S I E M T R Z Y S Z E Ś Ć C Z T E R Y D W A N A Ś C I E Hasło: ANDERSEN Sprawdzenie poprawności wykonania zadania na tablicy. 3.Przybliżenie dzieciom przez nauczyciela postaci Hansa Christiana Andersena. Pisarz duński, autor literatury dla dzieci. Urodził się w Odense, zmarł w Kopenhadze. Jako mały chłopiec bardzo lubił bawić się w teatr wystruganymi przez ojca kukiełkami. Z upodobaniem słuchał opowiadanych przez jego babcię baśni, nazywając ją czarodziejką. Już wtedy próbował piać sztuki i wiersze, zbierając doświadczenia podczas długich wędrówek po mieście. Po wielu latach napisał trzy tomiki baśni, tłumaczonych na ponad 30 języków świata. Pierwszy przekład utworów Andersena ukazał się w Polsce 1840 roku na łamach „Gazety codziennej”. Najpopularniejsze baśnie to: „Brzydkie kaczątko”, „Królowa Śniegu”, „ Nowe szaty cesarza”, „Księżniczka na ziarnku grochu”, „Latający kufer”, „Dziewczynka z zapałkami”, „Dziecię elfów”, „Świniopas”, „Pasterka i kominiarczyk”, „Dzielny ołowiany żołnierz”, „Mała syrenka”. 4.Oglądanie ilustracji z „Baśni” Andersena, odczytywanie tytułów. Wymienianie przez dzieci tytułów baśni, które znają np.: „Brzydkie kaczątko”, „Dziewczynka z zapałkami”, „Świniopas” itp. 5.Tworzenie tytułów baśni H. Ch. Andersena. Każde dziecko otrzymuje kartkę z tabelką zawierającą w dwóch kolumnach połówki tytułów. Zadaniem dzieci jest utworzenie tytułów baśni. Wklejenie kartek do zeszytu. „Księżniczka na cesarza”. „Latający ziarnku grochu”. „Nowe szaty kufer”. „Dziewczynka kaczątko”. „Brzydkie i kominiarczyk”. „Królowa z zapałkami”. „Dziecię Śniegu”. „Pasterka elfów”. Odczytanie przez wybrane dzieci utworzonych tytułów w celu sprawdzenia poprawności wykonania zadania. 6.Uzupełnienie informacji o książce „Dziecię elfów”: autor, tytuł, ilustrator . 7. Wymienianie bohaterów z baśni, wskazywanie ich na ilustracjach znajdujących się na tablicy, ustalanie , gdzie oni mieszkali. Umieszczanie domów obok ich mieszkańców. CZAROWNICA, KRET, MYSZ POLNA, KOBIETA, JASKÓŁKA, ODROBINKA, 8. Analiza określeń: postacie pierwszo- i drugoplanowe. 9.Ustalenie, które z postaci baśni są pierwszoplanowe, a które drugoplanowe. Przepisanie do zeszytu. Postacie pierwszoplanowe: ODROBINKA, JASKÓŁKA, MYSZ POLNA, ROPUCHA, Postacie drugoplanowe: KOBIETA, KRET, MOTYL, RYBKI, CHRABĄSZCZ, KSIĄŻE ELFÓW, SYN ROPUCHY, CZAROWNICA, 10. Wybór obrazków ukazujących postaci fantastyczne. ODROBINKA, CZAROWNICA, KSIĄŻE ELFÓW 11. Zabawa ruchowa. Korzystając z napisów i obrazków, nauczyciel sygnalizuje postać, którą dzieci naśladują na tle wybranej muzyki. Dzieci skaczą jak ropuchy, fruwają jak motylki, tańczą jak Odrobinka. 12.Obliczanie sum i różnic – kolorowanie pól według kodu np.: 47 +50, 80- 10, 77-8 itp. Wymienienie postaci znajdujących się na obrazku. 13.Obliczanie sum i różnic – skreślanie błędnych wyników. Czytanie kolejno liter od strony lewej do prawej. Rozwiązanie : ODROBINKA 44-22, 68-57, 95 –13, 14.Ustalenie, z którymi postaciami kolejno spotykała się Odrobinka – postacie przedstawione na rysunkach umieszczonych na tablicy. 15. Wymienianie z jakimi postaciami będącymi zwierzętami spotkała się Odrobinka: jaskółka, mysz polna, kret, ropucha, motyl, chrabąszcz. N: wywiesza zdjęcia tych zwierząt. 16.Uczniowie odczytują informacje o zwierzętach, rozpoznają je i zapisują ich nazwy. 17.Wśród odczytanych informacji uczniowie odszukują jedną podaną błędnie i wykreślają ją. Litery znajdujące się obok błędnych informacji wpisują do kratek na dole. Odczytują hasło: DOBROĆ Wyjaśnienie o czyją dobroć chodzi. 18.Projektowanie i wykonanie okładki do baśni „Dziecię elfów”. • przypomnienie o zasadach bezpieczeństwa podczas posługiwania się nożyczkami, • wspólne zaprojektowanie w parze wyglądu okładki, • wybór materiałów, • przydział prac, • porządkowanie miejsca pracy. praca grupowa 19. Wspólne omówienie prac, zorganizowanie wystawki. Wskazywanie co uczniom sprawiło najwięcej trudności. 20.Układanie z puzzli obrazków przedstawiających wydarzenia z różnych baśni Andersena. Rozpoznawanie z jakiej baśni jest ułożony obrazek np.: „Księżniczka na ziarnku grochu”. „Dziewczynka na ziarnku grochu” 21.Podsumowanie zajęć, wypełnienie przez uczniów kartek podsumowujących jak pracowali na zajęciach, wręczenie dyplomów najaktywniejszym uczniom. 22.Praca domowa – uzupełnić malowankę matematyczną, przygotować się do opowiadania lektury. BIBLIOGRAFIA G.Kapica – „Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym” H. Kitlińska – Pięta, Z. Orzechowska – „Scenariusze zajęć całodniowych” B. Soboń – Ostrowska – „ Zielona matematyka” J. Stec – „Zagadki dla najmłodszych.” Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |