AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Gumulak, 2019-03-15
Rybnik

Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji języka polskiego na podstawie lektury "W pustyni i w puszczy"

- n +

Konspekt lekcji języka polskiego na podstawie lektury Henryka Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy”

Temat: Wyprawa do egzotycznego świata. Poznajemy lekturę „W pustyni i w puszczy”.

2 godziny lekcyjne

Cel ogólny lekcji – zgodny z podstawą programową:
I.1.1. Uczeń:
- omawia elementy świata przedstawionego

Cele szczegółowe
Uczeń:
- określa czas i miejsce akcji,
- wymienia bohaterów,
- porządkuje chronologicznie wydarzenia przedstawione w książce,
- współpracuje w grupie,
- szuka informacji w tekście,
- notuje najważniejsze informacje

Formy pracy: indywidualna, w parach, w grupach
Metody: praca z tekstem, instrukcją, atlasem, burza mózgów
Materiały dydaktyczne: mapa Afryki, instrukcje do pracy w grupach, książka Henryka Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy”.

Przebieg lekcji
1. Powitanie, podanie tematu lekcji i jej celów.
2. Zapisanie na tablicy dwóch słów: wyprawa, egzotyczny. Rozdanie uczniom samoprzylepnych karteczek, na których zapisują skojarzenia z podanymi wyrazami, a następnie przyklejają je na tablicy.
3. Uporządkowanie skojarzeń zapisanych na karteczkach, odczytanie ich oraz krótka rozmowa o tym, czy przeczytana lektura może być nazwana opowieścią o wyprawie do egzotycznego świata.
4. Zapisanie na tablicy hasła: CZARNY LĄD. Rozmowa o znaczeniu tego określenia, powieszenie na tablicy mapy Afryki.
5. Praca w parach – wypisanie przez uczniów nazw geograficznych, jakie pojawiły się w książce (nazwy państw, miast, jezior, rzek, jezior, gór itp.).
6. Odczytanie zgromadzonych nazw (np. państwa: Egipt, Sudan; miasta: Port-Said, Medinet, Faszoda, rzeka Nil, Pustynia Libijska itd.)
7. Wskazanie przez chętnych uczniów na mapie podanych powyżej państw, miast, rzek itd.
8. Odczytanie przygotowanych wcześniej (np. w formie zadania domowego) cytatów pomagających określić czas akcji.
Np.
Starsi panowie poczęli jednak rozmawiać o Mahdim i o powstaniu, była to bowiem najważniejsza, dotycząca Egiptu sprawa. Wiadomości spod Chartumu były złe. Dzikie hordy oblegały już miasto od półtora miesiąca; rządy egipski i angielski działały powolnie. Odsiecz zaledwie wyruszyła i obawiano się powszechnie, że mimo sławy, męstwa i zdolności Gordona ważne to miasto wpadnie w ręce barbarzyńców.
/H. Sienkiewicz "W pustyni i w puszczy"/

9. Wyjaśnienie, że opisane powstanie to wydarzenie historyczne. Było to zbrojne wystąpienie derwiszów (członków muzułmańskiego bractwa religijnego) pod wodzą Mahdiego przeciwko Wielkiej Brytanii w latach 1881–1898.
10. Podział klasy na grupy, w których uczniowie uzupełniają notatkę w formie mapy myśli na temat świata przedstawionego lektury.
INSTRUKACJA DLA GRUPY.
Na arkuszu papieru wykonajcie notatkę w formie mapy myśli. W centralnej części plakatu umieśćcie tytuł lektury. Wykorzystajcie wiedzę z dzisiejszej lekcji i zaprojektujecie notatkę o czasie i miejscu akcji, bohaterach i najważniejszych wydarzeniach ukazanych w powieści Sienkiewicza. Użyjcie kolorowych mazaków, podkreśleń, elementów graficznych i rysunków, które sprawią, że łatwiej zapamiętacie notowane treści.
11. Prezentacja i analiza plakatów.
12. Uzupełnienie o brakujące punkty planu wydarzeń przedstawionych w lekturze – praca w parach
1. ……..…..…
2. Podróż z ojcami do Medinet.
3. …….…..…
4. Trudy podróży przez pustynię.
5. ……………
6. ……………
7. Zabicie lwa i porywaczy przez Stasia.
8. ………………
9. Spotkanie uwięzionego słonia.
10. …………
11. …………
12. Wyprawa Stanisława po lekarstwo dla dziewczynki.
13. ………….
14. ………….
15. W kraju Wa-hima.
16. ………
17. …………
18. Ocalenie dzieci przez Anglików.
19. …………….
20. Spotkanie z ojcami.
21. ……………

13. Podsumowanie lekcji – chętni uczniowie kończą zdania zapisane na tablicy.
„W pustyni i w puszczy” to książka, której akcja dzieje się…..
Moim ulubionym bohaterem lektury jest …..
Najbardziej podobała mi się przygoda ….

Opracowała: Katarzyna Gumulak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.