Katalog

Agnieszka Palacz, 2019-03-27
Warka

Język niemiecki, Tematy maturalne

Strategie egzaminacyjne na ustnym egzaminie maturalnym z języka niemieckiego

- n +

Strategie egzaminacyjne z języka niemieckiego na ustnym egzaminie maturalnym z języka niemieckiego

1. Najgorszym rozwiązaniem na egzaminie jest milczenie.
2. Wypowiedź ustna zdającego powinna być wyraźna i wystarczająco głośna dla rozmówcy.
3. Tempo wypowiedzi powinno być naturalne.
4. Mówiąc zbyt wolno tracimy cenny czas.
5. Mówiąc bardzo szybko możemy być niezrozumiani przez rozmówcę.
6. Należy wypowiadać się w sposób komunikatywny, tak aby rozmówca nas zrozumiał.
7. Wypowiedź powinna być logiczna i merytorycznie poprawna.
8. Zdający powinien tworzyć wypowiedzi adekwatne do tematu i nie mówić nie na temat.
9. Wypowiedź powinna być stylistyczna poprawnie.
10. Wypowiedź powinna być jak najbardziej poprawna pod względem znaczeniowym i gramatycznym, płynna i poprawna pod względem wymowy, intonacji.
11. Lepiej mówić z błędami niż milczeć bez błędów.
12. W swojej wypowiedzi używamy jak najbardziej zaawansowanego słownictwa, wyrażeń, struktur gramatycznych.
13. Unikamy powtarzania myśli, zwłaszcza, gdy wypowiadamy je używając tego samego słownictwa. To niepotrzebna strata czasu.
14. Należy starać się nie używać tych samych zwrotów. Zdający powinien pokazać, że jego słownictwo w języku niemieckim jest bogate i że potrafi używać różnych struktur gramatycznych.
15. Nie można pozwolić, aby popełnione błędy, z których zdaliśmy sobie sprawę podczas mówienia powstrzymały cię od mówienia. Jeśli jest to możliwe, popraw swoje błędy albo zacznij zdanie od początku, ale nie kończ swojej wypowiedzi.
16. Podczas udzielania odpowiedzi na pytania egzaminatora nie musisz mówić prawdy. Jeśli nie wiesz, co powiedzieć lub nie zdarzyła się taka sytuacja w twoim życiu, możesz odwołać się do doświadczeń twojej rodziny, przyjaciół lub informacji usłyszanych w telewizji lub przeczytanych w Internecie. Pamiętaj, że testowany jest twój angielski, a nie doświadczenie życiowe. Lepiej coś wymyślić niż powiedzieć „nie wiem” lub „nie interesuje mnie to”. Należy użyć wyobraźni.
17. W czasie egzaminu ustnego będziesz musiał wypowiadać się i argumentować swoje wypowiedzi na tematy, które mogą nie być bezpośrednio związane z twoim doświadczeniem, np. zanieczyszczenie środowiska. W przygotowaniu się do tego typu wypowiedzi pomoże ci śledzenie na bieżąco światowych wydarzeń związanych z tematami maturalnymi. Dzięki temu w trakcie egzaminu będziesz wiedział, co powiedzieć, a cały wysiłek skupisz na środkach językowych, którymi tę wiedzę przekażesz.
18. Jeśli nie masz gotowej odpowiedzi i potrzebujesz czasu do namysłu, spróbuj zyskać na czasie, powtarzając lub przeformułowując pytania egzaminatora, myśląc na głos lub posługując się wyrażeniami dającymi czas na zastanowienie , np. „Ich muss ein

bisschen überlegen”, „It ist schwer zu sagen”.
19. Jeśli brakuje ci jakiegoś słowa, nie wpadaj w panikę, lecz staraj się zastosować różne strategie, aby mimo wszystko przekazać to, co masz na myśli (np. użyj słowa o podobnym znaczeniu, przytocz definicję lub opis tego słowa).
20. Nie należy posługiwać się pojedynczymi wyrazami czy frazami. Trzeba starać się wypowiadać pełnymi zdaniami i mówić, mówić, mówić – aż do wyczerpania tematu zadania i czasu.
21. Czytając pytania z zestawu lub słuchając pytań egzaminatora, pomyśl szybko nie tylko o tym, co będziesz mówić, ale także znajomość jakich zagadnień językowych sprawdza dane pytanie, np. pytanie o twoje wspomnienia z dzieciństwa będzie testować znajomość czasów przeszłych. Jeśli to sobie uświadomisz, będziesz mógł odpowiednio pokazać egzaminatorowi stopień zaawansowania języka.
22. Część ustną egzaminu ocenia przedmiotowy zespół egzaminacyjny.
23. Przebieg rozmowy został opisany w moich materiałach, które rozdałam „Ustny egzamin maturalny z języka niemieckiego od 2012 roku”.
24. Polecane pozycje na temat egzaminu ustnego: 1) Informator maturalny z języka niemieckiego od 2014/15 – www.cke.edu.pl 2) Przykładowe zestawy ustne 1-4, http://www.nowaera.pl/ekspert-egzaminacyjny/matura-2012-j.-niemiecki.html , Nowa Era, 3)„Direkt. Język niemiecki. Repetytorium maturalne. Pozom podstawowy +CD”, Beata Ćwikłowska, Beata Jaroszewicz, Anna Wojdat-Niklewska, 2014, LektorKlett 4) „Twoja matura. Język niemiecki. Arkusze maturalne.”, 2015, Pons 5) „Język niemiecki. Zestawy maturalne”, WSiP, http://sklep.wsip.pl/uploads/litb/1620_litb.pdf 6) „Język niemiecki. Rozmawiaj na każdy temat. Repetytorium tematyczno-leksykalne. Część 1”, Ewa Maria Rostek, 2013, Wagros, 7) „Język niemiecki. Rozmawiaj na każdy temat. Repetytorium tematyczno-leksykalne. Część 2”, Ewa Maria Rostek, 2013, Wagros, 8) „Język niemiecki. Multimedialne kompendium tematyczne + nagrania audio + ćwiczenia multimedialne na CD”, Ewa Maria Rostek, 2012, Wagros, 9)„Repetytorium leksykalno-tematyczne. Niemiecki dla uczniów, studentów, samouków oraz oraz osób przygotowujących się do egzaminu A2-B1”, Bożena Niebrzydowska, 2015, Edgard, 10) „Repetytorium leksykalno-tematyczne. Niemiecki dla uczniów, studentów, samouków oraz oraz osób przygotowujących się do egzaminu B2- C1”, Halina Łukasik, 2013, Edgard, 11) „Twoja matura. Język niemiecki. Repetytorium maturalne z przewodnikiem. Zakres podstawowy +CD”, praca zbiorowa, 2015, Pons, 12) „Język niemiecki. Poziom podstawowy”, Violetta Krawczyk, Elżbieta Malinowska, Marek Spławiński, 2014, Omega, 13) „Trening przed maturą. Język niemiecki. Ustny egzamin maturalny”, Maria Gawrysiuk, Małgorzata Szurlej-Gielen, 2011, Omega, 14) Ustny zestawy z niemieckiego (na pen-drivie) 15) „Słownictwo – niemiecki” – wersja papierowa 16) „Dialogi – niemiecki” – wersja papierowa 17) „Opis ilustracji – niemiecki” – wersja papierowa 16) „Ustny – zadanie 3 – niemiecki” – wersja papierowa 18) „Rozmowa wstępna i funkcje językowe – niemiecki” – wersja papierowa 19) „Zad 1 – niemiecki” – wersja papierowa, 20) Matura 2015. Repetytorum maturalne. Język niemiecki. Poziom podstawowy. Direkt, Beata Ćwikowska, Beata Jaroszewicz, Anna Wojdat – Niklewska, 2015, LektorKlett, 21) Abitur. Język niemiecki. Repetytorium maturalne. Podręcznik, Anna Kaczyńska-Pham, Joanna Szczęk, 2014, WSiP, 22) Matura 2015. Welttour. Podręcznik z repetytorium maturalnym, Sylwia Mróz – Dwornikowska, 2014, Nowa Era, 23) Repetytorium maturalne z języka niemieckiego. Podręcznik. Zakres podstawowy, Jacek Betleja, Irena Nowicka, Dorota Wieruszewska, 2014, PWN, 24) Repetytorium maturalne z języka niemieckiego. Podręcznik. Zakres rozszerzony +CD, Jacek Betleja, Irena Nowicka, Dorota Wieruszewska, 2014, PWN, 25) Deutsch. Repetytorium maturalne 2015. Podręcznik. Poziom podstawowy, Cezary Serzysko, Nina Drabich, Tomasz Gajownik, 2014, Pearson, 26) Deutsch. Język niemiecki. Repetytorium maturalne. Poziom rozszerzony. Jan Szurmant, Peter Tokarski, 2014, Pearson, 27) Matura 2017. Repetytorium maturzysty. Język niemiecki. Poziom podstawowy i rozszerzony, Joanna Srzednicka, Adrian Golis, Kamil Golis, Anna Lohn, 2017, Greg, 28) Matura. Vademecum, Język niemiecki, poziom podstawowy, poziom rozszerzony, Joanna Strzednicka, Adrian Golis, Kamil Golis, Anna Lohn, 2017/18, Greg. 29) przydatne linki do ustny niemiecki https://deutschteam.files.wordpress.com/2013/06/82a9cacd_ark_mat_ustny_04.pdf, www.mcourser.pl/courses - 5 zestawów na egzamin maturalny ustny z języka niemieckiego na mcourser.pl/courses , a potem moje zasoby dla osób, które zakupiły książkę Język niemiecki. Arkusze maturalne. Poziom podstawowy i rozszerzony, Pons, zarejestrowały się, zalogowały i wpisały kod dostępu z tej książki, 29) przydatne adresy – ćwiczenia –
www.chatterbox.pl,
www.niemiecki.slowka.pl,
http://www.edu.wroc.pl/edu-linki/jezyki_obce.html,
http://www.edu.wroc.pl/edu-linki/jezyki_obce.html,
http://www.kurs-niemieckiego.twojniemiecki.pl,
http://deutsch.info/pl/grammar/pluralformen
http://merula.pl/rzeczownik-w-jezyku-niemieckim/
http://www.jniemiecki.pl/gramatyka-online/22-rzeczowniki/50-odmiana-imion-wlasnych.html
http://niemiecki.priv.pl/index.php/nauka-niemiecki/9-gramatyka-teoria/335-rekcja-rzeczownika.html
http://www.niemiecki.ang.pl/gramatyka/liczebnik/liczebniki_ulamkowe
http://niemiecki.crib.pl/niemiecki/tworzenie-przeczeń-z-nicht,-nein,-kein-w-języku-niemieckim
http://podstawyniemieckiego.pl/przeczenie-nein-nicht-kein-niemiecki/
http://www.niemiecki.czteryjezyki.pl/gramatyka-niemiecka/125-rodzajniki-okreslone-nieokreslone-zerowe-der-artikel.html
http://www.twojniemiecki.pl/gramatyka/rodzajnik-der-artikel.html
http://niemiecki.opracowania.pl/rzeczownik_das_substantiv/zastosowanie_rodzajnika_określonego_i_nieokreślonego/
http://zalewskitomasz.pl/tag/rodzajniki-w-jezyku-niemieckim-2/
http://www.niemieckiwnakli.pl/online-lernen/grammatischer-notruf/der-artikel-rodzajnik/
http://sciaga.onet.pl/12581,67,,,1,22681,sciaga.html
http://www.zdamy.pl/data/niemiecki/gramatyka/partykuly.php
http://www.niemiecki.slowka.pl/artykuly,wymowa-niemiecka-podstawowe-reguly-i-zasady,m,498.html
http://sciaga.onet.pl/12581,67,0,0,1,22751,3,sciaga.html
http://niemiecki.crib.pl/niemiecki/tworzenie-pytań-w-języku-niemieckim
http://gadzetomania.pl/39304,40-stron-ktore-naucza-cie-jezyka-obcego, http://pl.langmaster.com/compl/german/home.htm,
https://babadum.com, https://www.busuu.com/pl/

25. Przygotowanie do egzaminu można ułatwić sobie przez nauczenie się zwrotów, które pomagają w prowadzeniu rozmowy. Można wykorzystać materiały pomocnicze, które rozdałam- „Rozmowa wstępna i funkcje językowe”, „Zad.1 – odgrywanie roli”, „Zwroty służące komunikacji w języku niemieckim”, „Opis obrazka – język niemiecki”, „Wypowiedź na podstawie materiału stymulującego z języka niemieckiego”.

Zadanie 1 – odgrywanie roli
1. Zadanie ma formę dialogu.
2. Przeczytaj polecenie i zdecyduj kim jesteś i z kim będziesz rozmawiać. Musisz uświadomić sobie, w jaką rolę ma się wcielić. Wtedy należy określić, czy należy używać stylu formalnego czy nieformalnego. Dalej orientujemy czy pytamy o informację, czy wyrażamy opinię, czy relacjonujemy wydarzenia. Potem podejmujemy decyzję, jakiego języka i słownictwa potrzebujemy, aby zrealizować temat, np.
3. Na arkuszu egzaminacyjnym jest napisane, kto rozpoczyna rozmowę. Jeśli egzaminator zaczyna rozmowę, poczekaj, aż zacznie mówić. Jeśli ty, zastanów się, od czego zaczniesz. Masz jednak pełną dowolność, jeśli chodzi o kolejność, w jakiej odniesiesz się do podanych kwestii.
4. Jeśli jesteś osobą pytającą, należy podczas 30 sekund przygotowania się zastanowić się, jakie pytania możesz zadać egzaminatorowi.
5. Zadanie wymaga poruszenia wszystkich kwestii. Należy się do nich odnieść i je rozwinąć.
6. Nie ma konieczności tłumaczenia określeń z ramki podczas realizacji chmurek, ale należy stworzyć sobie plan wypowiedzi i zgromadzić mentalnie wszystkie przydatne do realizacji polecenia słowa i zwroty.
7. Jeśli chcesz uzyskać maksymalną liczbę punktów za wykonanie tego zadania, musisz nie tylko wspomnieć o wszystkich kwestiach wymienionych w poleceniu, ale również je rozwinąć. Do każdej kwestii musisz podać dodatkowe informacje, przykłady, argumenty.
8. Należy pamiętać, aby do każdej kwestii (chmurki) nie tylko się odnieść, ale też ją rozwinąć i uzasadnić. Do każdej chmurki należy podać dodatkowe informacje lub przykłady, tak aby rozbudować wypowiedź. Trzeba stosować przymiotniki, przysłówki bądź inne określenia.
9. Słuchaj uważnie egzaminatora, aby móc właściwie zareagować.
10. Zadanie polega na prowadzeniu dialogu. Możesz odpowiadać na pytania i sam je zadawać.
11. Udzielaj na wszystkie pytania pełnych odpowiedzi.
1. Podejmuj dyskusję, przytaczaj swoje argumenty.
12. Dostosuj styl wypowiedzi do sytuacji (rozmowa z rówieśnikiem, z osobą dorosłą).
13. Jeśli w zadaniu należy coś komuś zaproponować lub udzielić komuś rady, należy pamiętać, aby wyjaśnić, dlaczego coś proponujesz lub doradzasz. Należy unikać banalnych sformułowań, takich jak: „Das ist gut/interessant.”
14. Musisz być przygotowany na to, że zostaniesz poproszony o dokładniejsze objaśnienie jakiejś kwestii.
15. Kiedy z kimś rozmawiasz w celu zasięgnięcia informacji, należy starać się używać zarówno pytań bezpośrednich, jak i pośrednich, aby rozmowa brzmiała naturalnie.
16. Twój rozmówca może nie zgodzić się z twoim zdaniem. Twoją rolą będzie wykazanie się umiejętnością bronienia swoich przekonań. Możesz również częściowo zgodzić się z drugą stroną lub zostać przy swoim zdaniu, przestawiając nowe argumenty na jego poparcie.
17. Jeśli rozmówca odrzuca twoje propozycje, ma odmienne zdanie lub poprosi cię o dodatkowe wyjaśnienie, podejmij dyskusję i przedstaw swoje stanowisko. Rozpocznij negocjacje, podając inne rozwiązania lub dodatkowe argumenty na poparcie swojego stanowiska. Należy spróbować znaleźć kompromisowe rozwiązanie.
18. Ważne jest, by właściwie reagować i odpowiadać na wypowiedz rozmowy. Pytanie ma być spójne z odpowiedzią. Pamiętaj jednak, aby konsekwentnie dążyć do zrealizowania chmurek, uwzględniając rolę, którą masz przypisaną.
19. Jeśli nie zrozumiesz pytania lub wypowiedzi rozmówcy, możesz poprosić o powtórzenie lub wyjaśnienie, co miał na myśli. Możesz również powtórzyć uzyskaną informację i poprosić o potwierdzenie, że dobrze ją zrozumiałeś.
20. Twoje odpowiedzi muszą być logiczne i nawiązywać do wypowiedzi egzaminującego oraz być adekwatne do tematu rozmowy.
21. Gdy zdający relacjonuje wydarzenia, wypowiedź powinna mieć przejrzystą strukturę. Należy przedstawić sytuację odpowiadając na pytania: gdzie?, kiedy?, kto? Następnie należy opowiedzieć, co się stało i powiedzieć, co o tym sądzisz, albo co sądzą inni. Należy używać wyrażeń wskazujących na kolejność chronologiczną typu „kurz danach”, „nach einem Moment”, aby opowiadanie miało przejrzystą strukturę.

Zadanie 2 – opis obrazka i odpowiedź na 3 pytania

1. Zdjęcia przedstawiają sytuacje życia codziennego, wymuszające opis czynności.
2. Przy opisie zdjęcia należy pamiętać, żeby odpowiedzieć na trzy podstawowe pytania: kto jest przedstawiony na zdjęciu, gdzie się znajduje, co robi.
3. Należy pamiętać, żeby do każdej z tych kwestii nie tylko się odnieść (zrealizować ją w minimalnym stopniu), ale też ją rozwinąć.
4. Pamiętaj, że nie masz czasu na zapoznanie się z zadaniem i dokładne przyjrzenie się ilustracji.
5. Staraj się określić główny problem przedstawiony na ilustracji.
6. Opisuj ilustrację, przechodząc od ogółu do szczegółu.
7. Na opis ilustracji jest jedna minuta. Nie należy więc szczegółowo koncentrować się na szczegółach z obrazka, np. opisywać szczegółowo wyglądu osób na obrazku i z tego powodu zaniedbać odpowiedzi na pozostałe kwestie.
8. Należy w pełni wykorzystać czas przeznaczony na opis ilustracji i nie być skąpym w swoich wypowiedziach.
9. W opisie obrazka chodzi o przekazanie przesłania przekazanego na obrazku, pamiętając o przedstawieniu informacji: kto jest na obrazku, gdzie jest i co robi.
10. Opis zdjęcia można wzbogacić o twoje odczucia lub opinię na temat danej sytuacji, prawdopodobną relację między przedstawionymi osobami, uczucia i myśli przedstawionych osób, możliwe przyczyny lub konsekwencje przedstawionej sytuacji, następstwa zobrazowanej sceny. Można wyrazić swoje spekulacje na temat uczuć ludzi, których widzimy lub powodów, dla których coś robią. Należy użyć zwrotów wskazujących na to, że są to tylko spekulacje i nie musi to być jedyna słuszna odpowiedź. Zdający może też wyrazić opinię na temat ukazanej sytuacji.
11. Opis ilustracji musi mieć przejrzystą strukturę. Zdający najpierw mówi ogólnie, co przedstawia zdjęcie (Kto? Co? Gdzie? - Kogo przedstawia ilustracja? Gdzie znajdują się osoby przedstawione na ilustracji? Co robią osoby przedstawione na ilustracji?). Potem należy przejść do interesujących szczegółów. Opis można zakończyć komentarzem od siebie albo przypuszczeniem.
12. Jeśli nie jesteś pewien jakichś szczegółów na ilustracji, zgaduj.
13. Jeśli nie znasz angielskiej nazwy przedmiotu widocznego na ilustracji, możesz posłużyć się opisem.
14. Zdający może użyć przy opisie wyrażeń: „muss sein” - aby stwierdzić, że coś musi być takie, a nie inne, „kann sein” - aby stwierdzić, że coś jest niemożliwe.
15. Kiedy opisujesz ilustrację, używaj zwrotów służących do wyrażenia przypuszczenia, np. „Das kann … sein”, „Das könnte …. sein”. Pomogą ci one urozmaicić wypowiedź i zdobyć punkty za bogactwo językowe.
16. Otrzymasz wyższą ocenę za umiejętności językowe, jeśli będziesz unikać powtórzeń przymiotników pospolitych, np. „nice”, „interesssant”, „gut”.
17. Pytania, które zada ci egzaminujący, sprawdzają trzy rodzaje umiejętności: relacjonowania, interpretowania i wyrażania opinii.
18. Pytań, które zada ci egzaminator, nie masz w swoim zestawie. Ma je egzaminator.
19. Odpowiadaj wyczerpująco na pytania egzaminatora, nie odbiegaj od tematu.
20. Gdy odpowiadasz na pytania dotyczące ilustracji, udzielaj rozbudowanej odpowiedzi, podając przykłady i argumenty na poparcie swojej opinii. Stosuj urozmaicone słownictwo i różnorodne konstrukcje gramatyczne. Unikaj powtarzania tych samych wyrazów.
21. Należy pamiętać, aby odpowiadać na pytania egzaminującego pełnymi zdaniami i stosować odpowiednie zwroty, służące np. do wyrażania opinii, upodobań.
22. Należy zawsze podać dwa przykłady lub argumenty na poparcie swojej opinii.
23. Pierwsze pytanie wymaga interpretacji przedstawionej sceny, np. „Why is the woman smiling?”
24. Drugie pytanie jest związane z tematyką ilustracji, ale odwołuje się do osobistych doświadczeń zdającego i dotyczy twoich poglądów, zainteresowań lub planów, np. „Magst du ans Meer fahren?”. Obrazek skłania zdającego do wyrażenia własnej opinii na dany temat. Odpowiadając na nie należy również wyjaśnić swoje stanowisko i podać dodatkowe argumenty lub przykłady, np. „Warum? Warum nicht?”
25. Trzecie pytanie wymaga zrelacjonowania jakiegoś wydarzenia lub opisanie doświadczeń z przeszłości, np. „Beschreibe die situation, als du körperliche Arbeit machen solltest”. Pytanie to może dotyczyć sytuacji, w której się wcześniej nie znalazłeś. Należy pamiętać, że można wtedy opisać doświadczenia znajomych czy kogoś z rodziny lub wymyślić własną historię. Zdający powinien pomyśleć, co mogło się wydarzyć w tej sytuacji, kim oprócz zdającego, byli uczestnicy tego zdarzenia i jak się wtedy czułeś.
26. Możesz mówić o prawdziwych lub zmyślonych zdarzeniach, ale unikaj wymijających odpowiedzi.
27. Jeśli potrzebujesz czasu do namysłu, myśl na głos.
28. Przygotowując się do tego zadania wyszukuj ilustracje w prasie codziennej, internecie i próbuj je opisać.
29. Staraj się zawsze określić, jaki jest temat, motyw przewodni ilustracji.
30. Utwórz wszystkie możliwe pytania do wybranych ilustracji.
31. Przypomnij sobie zasady formułowania wypowiedzi w czasie przeszłym.

Zadanie 3 – wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedź na pytania
1. W zadaniu mogą pojawić się nie tylko ilustracje, ale również ulotki, ogłoszenia, reklamy, plakaty.
2. Jeśli materiał zawiera tekst, np. nagłówek, opinię, czy slogan, wykorzystaj go w swojej argumentacji. Nie cytuj dosłownie tekstu, ale objaśnij jego sens własnymi słowami.
3. Czas na przygotowanie zdający może wykorzystać na przyjrzenie się ilustracjom. Przed przystąpieniem do wypowiedzi na ich temat należy wykorzystać ten czas na myślenie po angielsku i przygotowanie słów kluczowych i wyrażeń, które mogą przydać się przy udzielaniu wypowiedzi.
4. Zdający powinien najpierw zapoznać się z treścią polecenia, obejrzeć zdjęcia.
5. Następnie zdający powinien wyrobić sobie opinię na temat każdego zdjęcia, zastanowić się nad zaletami i wadami każdej opcji przedstawionej na obrazku oraz nad obszernym uzasadnieniem.
6. We wstępie do swojej wypowiedzi odnieś się do tematyki zadania, która jest opisana w poleceniu.
7. W swojej wypowiedzi należy odnieść się do wszystkich propozycji (obrazków) i zrealizować każdy podpunkt polecenia (kropkę).
8. Swoją wypowiedź należy zacząć od stwierdzenia, którą propozycję wybierasz. Zdający musi dokonać wyboru między różnymi miejscami lub czynnościami przedstawionymi na zdjęciach. Następnie należy obszernie uzasadnić, dlaczego zdający wybiera tę propozycję. Nie wystarczy powiedzieć, że coś ci się nie podoba. Trzeba uzasadnić to w sposób rozbudowany. W tym celu można podać więcej niż jeden argument uzasadniający decyzję albo przedstawić dłuższe i bardziej szczegółowe uzasadnienie.
9. Gdy wyrażasz swoją opinię, należy pamiętać, aby: podać co najmniej jeden argument na jej poparcie, używać zwrotów takich jak: „Ich denke”, „Meiner Meinung nach”, „Ich vermute” powiedzieć, do jakiego stopnia się zgadzasz lub nie zgadzasz z jakimś stwierdzeniem,np. „Ich bin absolut dafür, weil ...”, „Ich bin dagegen, denn ….”.
10. Należy unikać ogólnikowych odpowiedzi, np. „ Ich denke ich würde diese Option wählen, weil sie ist good.”
11. Drugim krokiem jest stwierdzenie, które propozycje odrzucasz, a następnie obszernie uzasadnić, dlaczego odrzucasz te propozycje.
12. Wypowiedź powinna składać się z co najmniej dwóch lub trzech pełnych zdań.
13. Należy podać 2-3 argumenty za wyborem danego obrazka i przeciw lub jeden argument, ale poparty kilkoma przykładami.
14. Należy użyć przynajmniej 2 argumentów w odniesieniu do każdej ilustracji.
15. Omawiając wady i zalety należy przedstawić więcej niż jedną z nich.
16. Gdy zdający uzasadni wybór jednej ilustracji, powinien upewnić się, że jego argumenty dotyczą opisanej sytuacji i nawiązują do ilustracji.
17. Nie należy szczegółowo opisywać zdjęć, lecz można element opisu zdjęć wpleść do obszernego uzasadnienia. Opis obrazka jest ważny, o ile służy uzasadnieniu wyboru. Należy skupić się na tych szczegółach, które pomogą ci uzasadnić dlaczego wybierasz jedną z nich i dlaczego odrzucasz pozostałe.
18. Dokonując wyboru, skoncentruj się na różnicach między elementami materiału stymulującego.
19. Uzasadniając swój wybór, należy nawiązać do kilku istotnych szczegółów materiału stymulującego. Uwzględnij w swoim opisie elementy graficzne: nagłówki, hasła, podpisy.
20. Kiedy porównujesz ilustracje i uzasadniasz swój wybór, odnoś się do przedstawionych na nich osób i rzeczy, nie odbiegaj od tematu i nie nawiązuj do swojej wiedzy ogólnej o świecie.
21. W drugiej części zadania należy odpowiedzieć na dwa pytania związane z tematyką materiału ilustrującego. Pytania dotyczą często zagadnień abstrakcyjnych, wymagają przedstawienia twojego światopoglądu lub wyrażenia opinii na jakiś temat. Pytania są związane z tematyką materiału stymulującego, ale nie odnoszą się do niego bezpośrednio. Są to pytania o twoją opinię na tematy związane z materiałem.
22. Pytań tych nie masz w swoim zestawie. Ma je egzaminator.
23. Jeśli pytania dotyczą sytuacji, której nie miałeś okazji przeżyć czy obserwować, wykorzystaj swoją wiedzę z książek, telewizji lub użyj wyobraźni.
24. Jeśli nie dosłyszałeś pytania, nie pozostaje nic innego, jak tylko poprosić o jego powtórzenie. Jeśli nie rozumiesz pytania, musisz poprosić o jego uproszczenie. W takiej sytuacji będzie ci przyznany jeden punkt karny – ujemny, ale nadal będziesz miał szansę na zaliczenie zadania.
25. Jeśli chcesz zdobyć więcej punktów, staraj się, by twoja wypowiedź zawierała urozmaicone słownictwo i struktury gramatyczne. Nie używaj zatem ciągle tych samych słów i buduj zdania zarówno pojedyncze, jak i złożone.
26. Przygotowując się do egzaminu ćwicz opisywanie ilustracji i wyrażanie swoich preferencji dotyczących przedstawianych treści.
27. Ćwicz formułowanie i przedstawinie swoich poglądów na tematy problemowe.
28. Przyswajaj zwroty pozwalające na wyrażanie własnego zdania.
29. Sporządź listy argumentów pozwalajacych na formułowanie poglądów na różne tematy.
Bibliografia
• INFORMATOR O EGZAMINIE MATURALNYM Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015 – www.cke.edu.pl
• Materiały z konferencji, studiów i szkoleń
• „Abitur. Język niemiecki. Poziom podstawowy. Repetytorium maturalne”, 2014, WSiP
• „Gateway plus 4”. Student's book, David Spencer, 2014, Macmillan.
• „Matura Prime Time. Pre-Intermediate.”, Virginia Evans, Jenny Dooley, 2014, Express Publishing.
• „Matura Prime Time Intermediate.”, Virginia Evans, Jenny Dooley, 2014, Express Publishing.
• „Matura repetytorium. Poziom podstawowy i rozszerzony. Podręcznik do języka angielskiego”, Marta Rosińska, Lynda Edwards, 2014, Macmillan.
• „Meine Welttour Część 2”, Sylwia Mróz-Dwornikowska, Katarzyna Szachowska, 2015, Nowa Era.
• „Oxford Matura Trainer. Poziom podstawowy. Repetytorium z języka angielskiego”, Gregory J. Manin, Danuta Gryca, Joanna Sobierska, Joanna Sosnowska, 2014, Oxford.
• „Oxford Solutions. Student's Book. Pre-intermediate”, Tim Falla, Paul A Davies, Joanna Sobierska, 2015, Oxford.
• „Password 2. Student's Book”, Marta Rosińska, Lynda Edwards, 2016, Macmillan.
• „Przykładowe arkusze maturalne. Część pisemna. Poziom podstawowy i rozszerzony. Język niemiecki”, Joanna Sobańska-Jędrych, 2016, PWN.
Opracowała: Agnieszka Palacz
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.