AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Lucyna Raszka, 2019-04-03
Górki Wielkie

Różne, Scenariusze

Scenariusz zajęć dla dzieci z upośledzeniem w stopniu lekkim z zaburzoną percepcją wzrokową i zaburzonym słuchem fonematycznym – na etapie edukacji wczesnoszkolnej

- n +

Zadania
1. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania głosek w nagłosie wyrazów.
2. Doskonalenie umiejętności wyodrębniania wyrazów w zdaniach.
3. Usprawnianie spostrzegania w przestrzeni oraz stałości spostrzegania.
4. Rozpoznawanie kształtu koła.

Etap wstępny
Zabawa wprowadzająca „Jedzie pociąg z daleka”
Osoba prowadząca zachęca dzieci do zabawy, śpiewając z dziećmi piosenkę:
Ref. Jedzie pociąg z daleka,
Na nikogo nie czeka.
Konduktorze łaskawy zawieź nas do Warszawy.

Trudne, trudne to będzie.
Dużo ludzi jest wszędzie.
Niechaj wsiada grupa ta,
Która imię ma na głoskę „A”.
Refren piosenki śpiewają wszystkie dzieci wraz z nauczycielem. Rolę konduktora pełni nauczyciel. W każdej kolejnej zwrotce nauczyciel wywołuje pierwsze głoski imion dzieci, biorących udział w zajęciach. Zabawa jest powtarzana do momentu, aż wszystkie dzieci znajdą się w pociągu (usiądą na krzesełkach przy wspólnym stoliku).
Etap terapii właściwej
1. Zabawa „Co się zmieniło?”
Osoba prowadząca układa obrazki na stoliku, kolejno nazywając elementy znajdujące się na kartonikach. Dzieci powtarzają nazwy za nauczycielem. Następnie nauczyciel prosi dzieci, by odwróciły się tyłem do stolika. W tym czasie nauczyciel zmienia kolejność obrazków, po czym zadaje dzieciom pytanie: Co się zmieniło? Zadaniem dzieci jest ustalić, jaka zaszła zmiana w kolejności ułożonych obrazków. Ćwiczenie nauczyciel powtarza z dziećmi kilkakrotnie. W kolejnej turze, nauczyciel może zabrać jeden obrazek, tym razem prosząc dzieci, by wskazały brakujący element.
Pomoce: kartoniki z ilustracjami: instrument dęty, osioł, żółw, kłódka, prosięta, śrubokręty
2. Rozpoznawanie określonej głoski w nagłosie wyrazu.
Dzieci pracują na tym samym materiale językowym. Nauczyciel wymawia głoskę i prosi uczniów o wskazanie obrazka, który ilustruje wyraz zaczynający się na głoskę wypowiadaną przez nauczyciela ( np. nauczyciel wypowiada głoskę „k”, a uczniowie wskazują obrazek przedstawiający kłódkę). Ćwiczenie kilkakrotnie powtarzamy.
3. Historyjka z obrazkami
Dzieci nadal pracują na tym samym materiale językowym. Uczniowie losują po jednej ilustracji. Nauczyciel czyta tekst wyliczanki ( Agnieszka Frączek „Wyliczanki bez trzymanki). Uczeń wstaje i biegnie wokół stolika, gdy usłyszy wyraz zgody z wylosowaną przez siebie ilustracją. Nauczyciel powtarza ćwiczenie kilkakrotnie, za każdym razem zwiększając tempo czytania rymowanki.
Wszyscy pod budkę, bo za minutkę zamykam budkę na kłódkę!
Budka zamknięta, w środku prosięta, osioł w porciętach,
żółw wiercipięta, pewna hrabianka lekko nadęta, dwa śrubokręty, plantator mięty,
całkiem wymięty muzyk Walenty i Walentego instrument dęty…
Ścisk niepojęty!
Opuścić budkę!
Bo za minutkę pęknie: TRACH! TRACH!
Już trzeszczy w szwach!
TRACH!
Budka pęknięta, lecą prosięta, osioł w porciętach, żółw wiercipięta, pewna hrabianka lekko nadęta, dwa śrubokręty, plantator mięty, całkiem wymięty muzyk Walenty i Walentego instrument dęty…
I kłódka!

4. „Głuchy telefon”
Nauczyciel jednemu uczestnikowi zabawy mówi do ucha szeptem fragment wyliczanki (np. żółw wiercipięta) oraz wyrażenia i zdania opisujące najbliższe otoczenie uczniów (np. Na stoliku leży książka, Na ścianie wisi zegar w kształcie koła). Uczniowie kolejno przekazują sobie informację, szepcząc do ucha kolegi siedzącego obok. Ostatni uczestnik zabawy mówi na głos usłyszane wyrażenie lub zdanie. Nauczyciel sprawdza, czy informacja została dobrze przekazana. W zabawie nauczyciel zachowuje zasadę stopniowania trudności, przechodząc od prostych wyrażeń do zdań. Ostatnim zdaniem zastosowanym w zabawie będzie: „Na ścianie wisi zegar w kształcie koła” (nawiązanie do kolejnego zadania).
5. „Mój medal”
Nauczyciel rozdaje dzieciom różne figury geometryczne. Zadaniem uczniów jest wybrać tylko te, które są w kształcie koła. Następnie uczniowie z wybranych kół wykonują medale. Dziurkaczem robią otwór, przez który nawlekają wstążkę. Piszą swoje imię na kole i ozdabiają medal. Po ukończeniu prac, na polecenie nauczyciela, dzieci wskazują przedmioty w klasie w kształcie koła.
Pomoce: wycięte z kolorowego papieru figury geometryczne (trójkąty, koła, prostokąty, kwadraty), wstążki, dziurkacz

Etap końcowy
Nauczyciel zakłada dzieciom medale na szyję, gratulując oraz dziękując każdemu uczestnikowi za zaangażowanie oraz solidną pracę w trakcie zajęć.


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.