Katalog Marta Bruczyńska, 2019-04-11 Katowice Język polski, Konspekty Konspekt lekcji j. polskiego w klasie 4. Temat: Części mowy - powtórzenie wiadomości.KONSPEKT LEKCJI Cele ogólne: - utrwalenie wiadomości nt. poznanych części mowy, - usprawnianie umiejętności pracy w grupie, - zachęcanie do kreatywności. Cele szczegółowe. Uczeń: - zna części mowy oraz ich pytania, - wie, czy są nieodmienne, czy odmienne i przez co się odmieniają, - rozwiązuje zadania związane z częściami mowy, - pracuje indywidualnie i grupie. Metody pracy: -grupowa, - indywidualna Metody nauczania: - słowna - oglądowa Pomoce dydaktyczne: - tablica multimedialna, - instrukcje do zadań - karty do pracy w grupach, - przedmioty do losowania, - przygotowane słowa w odpowiednich przypadkach - karty do rozkodowywania i kodowania Wdrażane wnioski: - rozpoznawanie części mowy - określanie formy czasu czasownika -mobilizowanie uczniów do podejmowania próby rozwiązywania wszystkich zadań Przebieg lekcji 1. Przywitanie i zapoznanie z tematem i celem lekcji. 2. Podzielenie uczniów na grupy 3-4 osobowe.. 3. Ćwiczenie – uczniowie przygotowują notatkę na temat wylosowanej części mowy wg otrzymanych wskazówek. Prezentacja prac, powtórzenie wiadomości nt. rzeczownika, czasownika, przymiotnika i przysłówka. 4. Ćwiczenie – określanie kategorii gramatycznych czasownika. Uczniowie na przygotowanych kartach pracy określają kategorie gramatyczne. Odczytanie wyników pracy, sprawdzenie poprawności. 5. Ćwiczenie – odmiana przez przypadki. Uczniowie wspólnie przypominają nazwy przypadków i ich pytania, które zostają przyczepione na tablicy, a następnie losują kartkę z wyrazem w konkretnym przypadku (lalka, zegarek, książka), a następnie odpowiadają, w jakim przypadku występuje wyraz. Jeśli jest więcej, niż 21 uczniów, losowani są dwaj eksperci, którzy sprawdzają poprawność wykonania ćwiczenia. 6. Ćwiczenie interaktywne – jaki to przypadek? (learningapps.org) 7. Ćwiczenie – obejrzyj krótki film i ułóż 3-4 zdania, w których będą wszystkie 4 części mowy – napisanie pytań części mowy na tablicy. Film – „Szwedzki szef kuchni – Popcorn” (Muppety). Podzielenie się wynikami pracy w grupach – odczytanie zdań. 8. Druga część ćwiczenia polega na losowaniu przedmiotów i układaniu zdań (2) wg powyższego wzoru. 9. Ćwiczenie – rozkodowywanie i kodowanie części mowy. Uczniowie rozkodowują obrazek, a następnie sami kodują swój dla innej grupy. Wymiana obrazków, rozkodowanie ich, informacja zwrotna. 10. Ćwiczenie – film nt. wybranego miasta na stronie kula.gov.pl. Uczniowie oglądają krótką prezentację jednego z miast, a następnie wypisują jak najwięcej rzeczowników, czasowników, przymiotników/przysłówków. Losowanie, która część mowy jest przypisana do danej grupy, przy pomocy kolorowych karteczek. 11. Wybór zadania domowego – kolorowanki w wersji trudniejszej lub łatwiejszej. 12. Podsumowanie lekcji, podzielenie się wrażeniami, plusami i minusami ćwiczeń. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |