AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marta Bruczyńska, 2019-04-11
Katowice

Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji j. polskiego w klasie 4. Temat: Części mowy - powtórzenie wiadomości.

- n +

KONSPEKT LEKCJI


Cele ogólne:
- utrwalenie wiadomości nt. poznanych części mowy,
- usprawnianie umiejętności pracy w grupie,
- zachęcanie do kreatywności.

Cele szczegółowe. Uczeń:
- zna części mowy oraz ich pytania,
- wie, czy są nieodmienne, czy odmienne i przez co się odmieniają,
- rozwiązuje zadania związane z częściami mowy,
- pracuje indywidualnie i grupie.

Metody pracy:
-grupowa,
- indywidualna

Metody nauczania:
- słowna
- oglądowa

Pomoce dydaktyczne:
- tablica multimedialna,
- instrukcje do zadań
- karty do pracy w grupach,
- przedmioty do losowania,
- przygotowane słowa w odpowiednich przypadkach
- karty do rozkodowywania i kodowania

Wdrażane wnioski:
- rozpoznawanie części mowy
- określanie formy czasu czasownika
-mobilizowanie uczniów do podejmowania próby rozwiązywania wszystkich zadań

Przebieg lekcji

1. Przywitanie i zapoznanie z tematem i celem lekcji.
2. Podzielenie uczniów na grupy 3-4 osobowe..
3. Ćwiczenie – uczniowie przygotowują notatkę na temat wylosowanej części mowy wg otrzymanych wskazówek. Prezentacja prac, powtórzenie wiadomości nt. rzeczownika, czasownika, przymiotnika i przysłówka.
4. Ćwiczenie – określanie kategorii gramatycznych czasownika. Uczniowie na przygotowanych kartach pracy określają kategorie gramatyczne. Odczytanie wyników pracy, sprawdzenie poprawności.
5. Ćwiczenie – odmiana przez przypadki. Uczniowie wspólnie przypominają nazwy przypadków i ich pytania, które zostają przyczepione na tablicy, a następnie losują kartkę z wyrazem w konkretnym przypadku (lalka, zegarek, książka), a następnie odpowiadają, w jakim przypadku występuje wyraz. Jeśli jest więcej, niż 21 uczniów, losowani są dwaj eksperci, którzy sprawdzają poprawność wykonania ćwiczenia.
6. Ćwiczenie interaktywne – jaki to przypadek? (learningapps.org)
7. Ćwiczenie – obejrzyj krótki film i ułóż 3-4 zdania, w których będą wszystkie 4 części mowy – napisanie pytań części mowy na tablicy. Film – „Szwedzki szef kuchni – Popcorn” (Muppety). Podzielenie się wynikami pracy w grupach – odczytanie zdań.
8. Druga część ćwiczenia polega na losowaniu przedmiotów i układaniu zdań (2) wg powyższego wzoru.
9. Ćwiczenie – rozkodowywanie i kodowanie części mowy. Uczniowie rozkodowują obrazek, a następnie sami kodują swój dla innej grupy. Wymiana obrazków, rozkodowanie ich, informacja zwrotna.
10. Ćwiczenie – film nt. wybranego miasta na stronie kula.gov.pl. Uczniowie oglądają krótką prezentację jednego z miast, a następnie wypisują jak najwięcej rzeczowników, czasowników, przymiotników/przysłówków. Losowanie, która część mowy jest przypisana do danej grupy, przy pomocy kolorowych karteczek.
11. Wybór zadania domowego – kolorowanki w wersji trudniejszej lub łatwiejszej.
12. Podsumowanie lekcji, podzielenie się wrażeniami, plusami i minusami ćwiczeń.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.