AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Natalia Semeniuk, 2019-05-15
Iława

Język polski, Scenariusze

POLONISTYCZNE POTYCZKI - SCENARIUSZ IMPREZY SZKOLNEJ

- n +

OLONISTYCZNE POTYCZKI
Scenariusz imprezy szkolnej
Dekoracja:
napis POLONISTYCZNE POTYCZKI
porozrzucane literki: ą, ę, ch, h, rz, ż, ś, ć,ź, ń, ó, u....
cytat:
,,Polszczyzna jest piękna, ponieważ szeleści jak jesienne liście,
skrzypi jak mróz zimową porą, świszczy jak wiosenny wiatr,
ale i tak rozgrzewa nas niczym lato,  ortografią i interpunkcją”
Wystawka – "Słowa, które warto ocalić od zapomnienia"
Wystawka słowników, które można wypożyczyć w bibliotece szkolnej
Konkurs plastyczny dla klas IV – VIII i III gim.
Przysłowia, powiedzenia, związki frazeologiczne
uczestnicy konkursu wybierają  jedno przysłowie lub związek frazeologiczny i wykonują ilustrację jego dosłownego znaczenia,
na swojej pracy uczniowie umieszczają napis w postaci wybranego związku frazeologicznego,
obowiązuje format A3,
technika dowolna.
Termin oddawania prac – 18.03.2019r.

Prace będą oceniane z uwzględnieniem dwóch grup wiekowych (IV-VI, VII-VIII i III gim.), przyznajemy w każdej kategorii I, II i III miejsce.
Kryteria oceny prac:
pomysłowe i trafne zilustrowanie przysłowia/związku frazeologicznego,
estetyka wykonania,
zamieszczenia na pracy napisu w postaci ilustrowanego przysłowia/związku frazeologicznego.

Uczniowie gromadzą w pudełkach/koszykach punkty (cukierki).
Potrzebny będzie stoper, stoły do ping-ponga, kreda,magnesy.
10:20– 11:00

"Bezpieczny internet" – przedstawienie profilaktyczne przygotowane przez kl. III gim. pod kierunkiem p. U. Banach.
Słuchowisko "Straszny smok i miły rycerz z niespodzianką" przygotowane przez uczniów klasy V.
"Niepełnosprawność" – prezentacja multimedialna przygotowana przez uczennice klasy VIII.

11:20-12:15
Konkursy dla klas IV-VI SP
ZADANIE 1 - Przysłowie prawdę Ci powie!
Wskażcie prawidłową odpowiedź i wyjaśnijcie znaczenie przysłów.
Za każdą poprawną odpowiedź – 1 punkt.
Za wyjaśnienie znaczenia przysłów - 1 punkt.
Jeśli drużyna nie zna odpowiedzi na pytanie- pytamy publiczność.
Każda drużyna ma szansę na zdobycie 6 punktów!

1.Gdzie nie należy kłaść palca?
a. pod topór,
b. między drzwi,
c. do ust.

2.Kto nie błądzi?
a. ten, kto zna drogę,
b. kto w domu siedzi,
c. kto pyta.

3.Komu zawsze wiatr w oczy wieje?
a. biednemu,
b. głodnemu,
c. jadącemu.

4. Kto bez butów chodzi?
a. bosy,
b. szewc,
c. zapominalski.

5.Co góry przenosi?
a. dźwig,
b. nadzieja,
c. wiara.

6.Która krowa mało mleka daje?
a. która jest leniwa,
b. która jest głodna,
c. która dużo ryczy.

7. Co w oczy kole?
a. prawda,
b. rzęsa,
c. piasek.
8. Jak długo dzban wodę nosi?
a. póki się nie rozbije,
b. póki mu się ucho nie urwie,
c. póki nikt jej nie wypije.

9.Gdzie można trafić z deszczu?
a. pod parasol,
b. pod rynnę,
c. do domu.


ZADANIE 2 - Układanki literowe
Otrzymacie teraz zestawy kartek. Na każdej kartce znajduje się jedna litera. Waszym zadaniem jest ułożenie z otrzymanych kartek-liter wyrazów. Kartki zamieście za pomocą magnesów na tablicy (stół do ping-ponga).Każda drużyna po kolei układa swój wyraz.
Każda drużyna może zdobyć 2 punkty. Czas na ułożenie wyrazu to 60 sekund.

I runda
kl. IV – klasa
kl. V – lekcja
klasa VI - biblioteka

II runda
klasa IV - serce
klasa V - człowiek
klasa VI – dokument

Muzyczny przerywnik – klasa VII - „Pszczółka Maja”

ZADANIE 3 - Łamańce językowe
Uczniowie otrzymują kartki z łamańcami językowymi. Zadanie polega na ich bezbłędnym przeczytaniu. Każdy uczeń otrzymuje 2 zdania do przeczytania. Łącznie klasa może zdobyć 6 punktów.
Klasa IV
Czarna krowa w kropki bordo żuła trawę kręcąc mordą.
Stół z powyłamywanymi nogami.
W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie.
Powiedziała pchła pchle: pchnij, pchło, pchłę pchłą.
Na wieży leży jeżyk i nie wierzy, że na wieży leży jeżyk.
Na wyścigach wyścigowych wyścigowa wyścigówka wyścignęła wyścigową wyścigówkę numer cztery.

Klasa V
W czasie suszy szosa sucha.
Przeleciały trzy pstre przepiórzyce przez trzy pstre kamienice.
Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.
Mąż gżegżółki w chaszczach trzeszczy, W krzakach drzemie kszyk… A w Trzemesznie
straszy jeszcze wytrzeszcz oczu strzyg…
Czego trzeba strzelcowi do zestrzelenia cietrzewia drzemiącego w dżdżysty dzień na drzewie?
Gdy pomorze nie pomoże, to pomoże może morze, a gdy morze nie pomoże to pomoże może Gdańsk.

Klasa VI
Cesarz czesał włosy cesarzowej, cesarzowa czesała włosy cesarza.
Jerzy nie wierzy, że na wieży leży gniazdo nietoperzy.
Szły pchły koło wody, pchła pchłę pchła do wody i ta pchła się popłakała, bo ją druga pcha
popchała.
Szczebiot dzieci i skrzypienie drzwi przeszkadzało nieszczęsnej skrzypaczce w głośnym ćwiczeniu gry na skrzypcach.
Dziewięćsetdziewięćdziesięciodziewięciotysięcznik.
W wysuszonych sczerniałych trzcinowych szuwarach sześcionogi szczwany trzmiel
bezczelnie szeleścił w szczawiu trzymając w szczękach strzęp szczypiorku i często trzepocąc
skrzydłami.


ZADANIE 4 - Jak to melodia?
Każda drużyna ma szansę na zdobycie 3 punktów – usłyszycie 3 fragmenty (po 10 sekund) utworów muzycznych. Będą to znane, polskie piosenki. Należy podać ich tytuł.


kl. IV
"Miała baba koguta" , „Mam tęmoc”, "Kaczuchy"

klasa V
2+1 "Chodź pomaluj mój świat" " Weekend "Ona tańczy dla mnie" M. Jeżowska "Na raz na dwa"

Klasa VI
"Konik na biegunach”, Ania Wyszkoni „Biegnij przed siebie”, Beata Kozidrak „Rzeka marzeń”.


Muzyczny przerywnik – klasa VIII - „Chłopaki nie płaczą”



ZADANIE 5 - Byk na byku...
Zadaniem uczniów jest znalezienie w podanych zdaniach błędów oraz ich poprawienie.
Za znalezienie błędu - 1 punkt, za poprawienie go - 1 punkt. Każda drużyna może łącznie zdobyć 6 punktów. Rozdaję wszystkiom karteczki ze zdaniami.

Runda 1
Klasa 4
Wczoraj poszłem do kina.
Klasa 5
Piękną sukienkę uszyła mi babcia w kwiatki.
Klasa 6
Wojtek dobrze gra w piłkę więc chciałbym być z nim w jednej drużynie.

Runda 2
Klasa 4
Anka jest wielką złośnicą ale ją lubię.
Klasa 5
Byłam w kinie z moją najlepszą koleżankom.
Klasa 6
Z Darkiem gram w gry komputerowe, lub rozmawiam o sporcie.

Runda 3
Klasa 4
Marek z naszej klasy lubi czytać bardzo.
Klasa 5
Rano wziełam szybki prysznic.
Klasa 6
Proszę, wypij herbate.

ZADANIE 6 - Kreatywne zdania z literką ...
Zadaniem uczniów jest ułożenie jak najdłuższego zdania, w którym każdy wyraz będzie zaczynał się od tej samej litery. Zdania należy zapisać na stole do ping-ponga. Każda drużyna losuje swoją literę. Drużyna otrzymuje tyle punktów, z ilu uda jej się ułożyć zdanie. Wyrazy muszą być zapisane poprawnie. Czas na wykonanie zadania - 2 minuty.

ZADANIE 7 - Kalambury
Każda osoba z drużyny ma za zadanie przedstawić swojemu zespołowi za pomocą ruchu, gestu, mimiki (ma pokazać) wskazany związek frazeologiczny. 1osoba pokazuje, 2 odgadują. 1punktzaodgadnięcie związku frazeologicznego i 1 punkt za objaśnienie jego znaczenia. Każda drużyna może zdobyć 6 punktów.

KLASA IV:
kamień spadł komuś z serca (doznać ulgi, pociechy),
leżeć do góry brzuchem (leniuchować),
mieć wszystko
w małym palcu (umieć wszystko)

KLASA V:
potrzebny jak piąte koło u wozu (ktoś [lub coś] zbędny),
grać pierwsze skrzypce (być najważniejszym),
pisać jak kura pazurem (pisać bardzo brzydko)

KLASA VI:
mieć mleko pod nosem (być niedojrzałym),
zachować zimną krew (być opanowanym),
mieć głowę na karku (być pomysłowym, zaradnym)

ZADANIE 8 - Rozszyfrowane wyrazy
Zadanie polega na dokonanie podziału wskazanych wyrazów na litery, głoski i sylaby.
Za rozszyfrowanie każdego wyrazu można otrzymać 3 punkty. Łącznie każda drużyna może zdobyć po 9 punktów.

Klasa IV - schody, orzech, królik

Klasa V - gorączka, hipopotam, sprzątanie

Klasa VI - przebieralnia, gimnastyka, rzodkiewka


BARDZO PROSZĘ DRUŻYNY O PRZELICZENIE CUKIERKÓW,
KTÓRE ZNALAZŁY SIĘ W WASZYCH POJEMNIKACH.

Muzyczny przerywnik – klasa III gim. - „Tak smakuje życie”












*** W przypadku dogrywki:

Dokończcie zdania.Za każdą prawidłową odpowiedź uczniowie otrzymują 1 punkt.

1. Lepszy wróbel w garści, niż........................................
2. Kto pyta, .....................................................................
3. Jak Kuba Bogu, tak.....................................................
4. Kto rano wstaje, temu..................................................
5. Jak sobie pościelisz, tak...............................................
6. Gdzie kucharek sześć, tam...........................................
7. Im dalej w las, tym......................................................
8. Gdzie diabeł nie może, tam.....................................
9. Czego Jaś się nie nauczy, tego..................................
10. Kto pod kim dołki kopie,.........................................
11. Gdzie się dwóch bije, tam.........................................
12.Niedaleko pada....................... ....................................
13. Prawda, jak.......................... na wierzch wypływa.
14.Stara................................ nie rdzewieje.
15.Boi się, jak...........................

12:15 -13:00 – ognisko
13:00-13:45
Konkursy dla klas VII-VIII i III gim.
Piosenki śpiewane pomiędzy zadaniami:
kl. IV - „Stokrotka”, „Kocham Cię Polsko”, kl.V - „Nie zadzieraj nosa”, „Szła dzieweczka do laseczka”,, kl. VI- „Jadą wozy kolorowe”, „Ciągle pada”.

Zakończenie imprezy.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.