Katalog

Ewa Iwańska, 2019-05-15
Zduńska Wola

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

"Podróż do krainy muzyki" -scenariusz zajęć prowadzonych metodami aktywizującymi

- n +

Scenariusz zajęć prowadzonych metodami aktywizującymi
w grupie dzieci 5- 6 letnich

Prowadząca: Ewa Iwańska
TEMAT: Podróż do krainy muzyki
Czas trwania zajęcia: 30 minut
Metody: czynna, słowna, oglądowa, aktywizujące : drama z elementami pantomimy, burza mózgów, pedagogika zabawy, metoda Carla Orffa, metoda ewaluacyjna
Formy pracy: zajęcia z całą grup - zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: instrumenty perkusyjne, gitara, chusta animacyjna, dzwoneczek dla każdego dziecka, kolorowy woreczek, emblematy słońca i chmury dla każdego dziecka, duża papierowa sylweta słońca i chmury, magnetofon, płyty CD

Cel ogólny: Rozwijanie i stymulowanie aktywności twórczej i kreatywności w zakresie myślenia i ruchu, rozwijanie wrażliwości muzycznej
Cele szczegółowe: dziecko:
 rozwija wrażliwość i wyobraźnię muzyczną
 rozwija myślenie i kreatywność
 rozwija świadomość przestrzeni i działania w niej
 wyraża się twórczo w formie ruchowej
 podejmuje spontaniczne działania
 sprawnie dobiera się w pary
 współpracuje z partnerem, grupą
 gra na instrumencie perkusyjnym
 potrafi się wyciszyć, zrelaksować

Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Zabawa integracyjna „Podaj swoje imię” – dzieci dobierają się parami i tańczą w dowolny sposób do akompaniamentu gitary i piosenki śpiewanej przez nauczyciela
„Podaj proszę swoje imię i uśmiechnij się
Teraz powiedz mi kim jesteś pobawimy się”
Gdy piosenka ucichnie dzieci podają sobie ręce witając się i mówią swoje imię.

2. „Smutek w krainie muzyki” - Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel wprowadza dzieci w atmosferę zabawy opowiadając o krainie muzyki, w której panowała radość, mieszkańcy grali na instrumentach, śpiewali piosenki, ale złośliwy chochlik zabrał instrumenty i ukrył je w różnych miejscach krainy, w której od tego czasu nie słychać muzyki. Nauczyciel zadaje pytanie: Jak myślicie, jaki byłby świat bez muzyki?
Po odpowiedziach dzieci kontynuuje opowieść: mieszkańcy byli bardzo zasmuceni, że w ich krainie nie gra muzyka. Dlatego poprosili właśnie nas, byśmy odwiedzili ich krainę i pomogli im odnaleźć instrumenty. Ale to nie koniec. By zaklęcie złośliwego chochlika przestało działać musimy nie tylko znaleźć instrumenty, ale także razem na nich zagrać.
3. „Samolot” – zabawa pantomimiczna.
Zanim dotrzemy do krainy muzyki i będziemy szukać instrumentów musimy odnaleźć krainę muzyki. Kraina ta jest daleko i będziemy musieli dolecieć tam samolotem.
 wkładamy buty, rękawice i czapkę pilota
 wsiadamy do samolotu i zapinamy pasy
 wycieramy szybki samolotu
 naśladujemy lot rozkładając szeroko ramiona
 patrzymy przez lornetkę gdzie znajduje się kraina muzyki
 lecimy, po chwili samoloty lądują.
4 . „Mam łódkę malutką” – śpiew i ruch
Przemierzamy krainę muzyki płynąc łódką – dzieci naśladują czynności zgodnie z tekstem piosenki i naśladując ruchy nauczyciela
5. „Szukanie instrumentów zabranych przez chochlika”
Nauczycielka informuje, że dotarliśmy do krainy muzyki i przypomina, że naszym zadaniem, by pomóc mieszkańcom krainy jest odnalezienie ukrytych instrumentów i zagranie na nich. Zachęca dzieci, by każde z nich spróbowało znaleźć ukryty instrument, kto go odnajdzie siada z instrumentem na dywanie.
Gdy wszystkie dzieci mają już instrument podnoszą go do góry i grają prezentując, jaki instrument znalazły. Wspólne granie akompaniamentu, by odczarować krainę. Nauczyciel zachęca także, by po osłuchaniu się z melodią chętne dzieci śpiewały melodię na sylabach „la, la…”. Nauczyciel akompaniuje na gitarze i śpiewa melodie z dziećmi.
6. „Powrót na latającej chuście” – zabawa wyciszająca z użyciem chusty animacyjnej.
Nasza podróż dobiegła końca. Do krainy przylecieliśmy samolotami a odlecimy do przedszkola na tej latającej chuście, którą podarowali nam mieszkańcy krainy muzyki. Najpierw łapiemy chustę i wachlujemy nią, by sprawdzić czy jest wiatr, który nas uniesie. Kładziemy chustę animacyjną na dywanie. Każde z dzieci siada w wybranym przez siebie miejscu, na wybranym kolorze
Nauczyciel prosi, by dzieci zamknęły oczy. Opowiada dzieciom, że chusta unosi się coraz wyżej, mijamy obłoki, czujemy wiatr na policzkach (nauczyciel delikatnie wachluje dzieci dużym wachlarzem). Chusta leci coraz niżej, niżej…wylądowała delikatnie w sali przedszkolnej. Nauczyciel prosi, by dzieci otworzyły oczy.

7. „Magiczny woreczek i wesoły dzwoneczek” – zabawa słuchowa
Nauczyciel wskazuje dzieciom woreczek, który przyleciał z nimi na chuście
z krainy muzyki. Zagląda do niego i prosi, by dzieci wsłuchały się w dźwięk, który wydobywa się z woreczka (nauczyciel gra na dzwoneczku) poczym zadaje dzieciom pytanie: Z czym kojarzy wam się ten dźwięk?

8.. „Grające medale” – Wręczenie dzwoneczków jako medali dla dzielnych poszukiwaczy zaginionych instrumentów, podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę.

9. „Słońce czy chmurka ?” – jeśli wspólna zabawa dziecku się podobała – wybiera słońce, jeśli dziecku zabawa się nie podobała, było znużone – wybiera chmurę i przykleja je adekwatnie na planszy słońca lub chmury.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.