Katalog Dorota Wojciechowska-Jabłońska, 2019-05-15 Witonia Język polski, Scenariusze SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO. Piszemy dedykacje.Temat: Piszemy dedykacje. [Podstawa programowa: III, 1: 1) , 2) , 3) , 4)] I. Cel ogólny: ćwiczenie umiejętności dbałego redagowania dedykacji z różnych okazji. II. Cele operacyjne szczegółowe: w zakresie wiedzy: uczeń: – wskazuje elementy składowe dedykacji; w zakresie umiejętności: uczeń: – redaguje dedykację do różnych adresatów z różnych okazji; – dba o estetykę pisma i układ tekstu; – posługuję się wybranymi formułami grzecznościowymi; w zakresie postaw: uczeń: – aktywnie uczestniczy w lekcji, – koncentruje uwagę podczas omawiania zagadnień. III. Środki dydaktyczne: podręcznik Gramatyka i stylistyka, s. 158 – 162, prezentacja multimedialna. IV. Metody pracy: pogadanka, heureza, burza mózgów, ćwiczenia. V. Formy pracy: zbiorowa, jednostkowa. VI. Przebieg lekcji: 1. Część wstępna: a) powitanie uczniów, b) sprawdzenie obecności, c) wprowadzenie (przedstawienie dedykacji, pytania wstępne), d) przedstawienie i zapisanie tematu oraz krótkie omówienie celów lekcji. 2. Część właściwa: a) objaśnienie, czym jest dedykacja (m.in. wyszukiwanie dedykacji w dziełach literackich), b) zapisanie notatki w zeszytach (elementy składowe każdej dedykacji), c) odczytanie przykładowych dedykacji z podręcznika, analiza dedykacji i zawartych w nich informacji o okolicznościach i intencjach, analiza zapisu dedykacji ( ćw.2.), d) wspólne redagowanie dedykacji na zadany temat (ćw. 3., jeśli czas pozwoli – ćw. 4.), zwrócenie uwagi na układ i estetykę zapisu. 3. Część końcowa: a) podsumowanie, b) nagrodzenie szczególnie aktywnych uczniów plusami, c) zadanie domowe: ćwiczenie 6. i 7. na osobnej kartce, d) podziękowanie za uwagę na lekcji. VII. Bibliografia: Gramatyka i stylistyka, Z. Czarniecka-Rodzik. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |