Katalog

Magdalena Mrozik, 2019-07-04
Ozimek

Pedagogika, Konspekty

Konspekt rewalidacja indywidualna

- n +

INDYWIDUALNE ZAJĘCIA REWALIDACYJNE

I. Temat: Usprawnianie procesów poznawczych. Rozwijanie i usprawnianie percepcji wzrokowej.

II. Data: 22.01.2019r.

III. Uczestnicy: Uczeń klasy VII, z orzeczeniem o niepełnosprawnościach sprzężonych (z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, uczeń słabowidzący).

IV. Metody:
• słowne: instrukcje,
• oglądowa: ilustracje
• czynne: metoda zadań zadanych dziecku,
• wychowawcze: metoda wpływu osobistego.
V. Formy pracy: indywidualna

VI. Pomoce dydaktyczne: karty pracy, tablica multimedialna,

VII. Czas trwania zajęć: 60 minut

VIII. Prowadzący zajęcia: Magdalena Mrozik

IX. Tok metodyczny:

FAZA WPROWADZAJĄCA

1. Powitanie
2. Przedstawienie celu zajęć
3. Zagadka wizualna (Trening wzrokowy, trening wyobraźni)
Uczeń przygląda się ilustracji przez 30 s następnie stara się odpowiedzieć na pytania:
- Ile ptaków jest na obrazku?
- Jakiego koloru są krzaki?
- Jakiego kształtu dym wychodzi z komina?

FAZA GŁÓWNA

1. Nadmiar (Usprawnianie percepcji wzrokowej, koncentracji uwagi, trening głośnego czytania i krytycznego myślenia ze zrozumieniem.)
Ćwiczenie polega na odszukaniu i wykreśleniu z tekstu niepotrzebnych wyrazów. Na koniec uczeń sprawdza poprawiony opis ze wzornikiem.

2. Polskie miasta (Trening fonologiczny, ćwiczenie językowe, pobudzenie wyobraźni językowej i płynności słownej.)
Wycięte z karty pracy kartoniki z nazwami miast należy rozdać. Pierwszy gracz bierze kartę od gracza nr 2 (tak jak w grze Piotruś) i odpowiada, co znajduje się
w wylosowanym mieście. Obowiązuje zasada, że wypowiadane słowa mają zaczynać się na pierwszą literę nazwy miasta.

3. Poszerzanie pola widzenia (Usprawnianie ruchów gałek ocznych podczas czytania, usprawnianie techniki czytania, poszerzanie słownictwa)
Uczeń stara się przeczytać płynnie i jak najszybciej wyrazy, które są umieszczone jeden pod drugim.

4. Co się zmieniło? (Rozwijanie pamięci wzrokowe)j.
Nauczyciel rozkłada przed uczniem kilka klocków,
w różnych kolorach. Prosi ucznia o uważne przyjrzenie się wszystkim klockom, następnie zapamiętanie ich układu i obrazków na nich widniejących. Po zakończeniu czasu na zapamiętanie, prowadzący prosi ucznia
o zamknięcie oczu, po czym zamienia jeden z klocków
i prosi ucznia o odgadnięcie tego klocka, który został podmieniony. Powtarzamy ćwiczenie 2-3 razy w zależności od poziomu aktywności ucznia, zwiększając również liczbę elementów zamienianych. Pozytywne wzmocnienie ucznia.

5. Sylaboplastyk (Trening fonologiczny, ćwiczenie wyobraźni).
Ćwiczenie polega na wymyśleniu i dorysowaniu co najmniej pięciu przedmiotów, zwierząt, roślin, osób lub zjawisk zaczynających się na zaproponowaną w karcie pracy sylabę. Po skończeniu pracy uczeń proponuje podpis pod rysunkiem. Powinien on zawierać wszystkie nazwy elementów znajdujących się na rysunku
i zaczynających się na odpowiednią sylabę.

6. Dyktando graficzne (Rozwijanie percepcji wzrokowej, usprawnienie ruchów rąk i koordynacji wzrokowo-ruchowej, orientacji przestrzennej i pamięci słuchowej).

Łączenie linią prostą punktów w polach oznaczonych literami i cyframi (np. A1, D4).

FAZA KOŃCOWA

7. Podsumowanie zajęć. Ocena i wskazówki do dalszej pracy. (Dostarczenie uczniowi informacji zwrotnej. Kształtowanie obrazu samego siebie. Rozbudzanie motywacji uczenia się).

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.