Katalog Martyna Górny, 2019-07-04 Chorzów Sylwia Paludkiewicz Edukacja czytelnicza, Projekty edukacyjne INNOWACJA PEDAGOGICZNA „Swego nie znacie, cudze chwalicie – poznajemy bajki polskie.”INNOWACJA PEDAGOGICZNA „Swego nie znacie, cudze chwalicie – poznajemy bajki polskie.” Szkoła Podstawowa nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi w Chorzowie Opracowanie: mgr Sylwia Paludkiewicz mgr Martyna Górny A. Uzasadnienie potrzeby zmiany. W ostatnich latach bardzo często poruszany jest temat dotyczący coraz większej potrzeby czytania dzieciom książek. W dobie gier komputerowych i telewizyjnych kreskówek często zapominamy, jak ważnym elementem w wychowaniu dziecka jest książka. Czytanie stanowi swoistą relację między czytającym a słuchającym. Warto zaznaczyć, że systematyczne czytanie dziecku „dla przyjemności” jest wyjątkowo efektywną i przyjemną metodą wychowania małego czytelnika. Dzięki lekturze posiądzie ono wiedzę, samodzielność w myśleniu, rozwinie wyobraźnię i umiejętność radzenia sobie w życiu za pomocą rozumu, a nie pięści. Czytanie dzieciom wspiera ich rozwój psychiczny, społeczny, a także intelektualny. W czasie, gdy komputer i telewizja stawiane są przez dzieci i rodziców na pierwszym miejscu, czytanie zeszło niestety na dalszy plan. Rodzice coraz rzadziej sięgają po książkę, a dzieci zasiadają przed szklanym ekranem i stają się biernymi odbiorcami. Nie analizują tego co oglądają, nie zastanawiają się i nie stawiają pytań – przyjmują to co jest im przedstawione bez żadnej refleksji i coraz częściej kontroli ze strony opiekunów. Bardzo często zdarza się, że dzieci znają tylko bajki zagraniczne, nierzadko niedostosowane do ich wieku oraz poziomu wiedzy o otaczającym świecie. Bajki te często są przesycone agresją i osadzone w zupełnie innej kulturze, której dzieci nie rozumieją, a swych wątpliwości nie maja z kim skonfrontować. Tymczasem istnieje wiele polskich bajek, baśni i wierszy, w których znajdziemy ważne w naszym społeczeństwie wartości. Taka literatura umożliwia zadawanie pytań i uzyskiwania na nie odpowiedzi, co ma ogromne znaczenie dla prawidłowego rozwoju intelektualnego oraz emocjonalnego. Stąd też pojawił się pomysł opracowania innowacji pedagogicznej pt. „Swego nie znacie, cudze chwalicie – poznajemy bajki polskie”, promującej czytelnictwo zarówno u dzieci jak i u dorosłych o każdej porze dnia. Dzięki dziecięcej literaturze polskiej wychowankowie będą mieli możliwość rozwijania swoich kompetencji czytelniczych. Książka czytana dziecku może być swoistą terapią, a co za tym idzie pomocą w rozwiązywaniu problemów. Poprzez czytanie odpowiednio dobranych bajek, baśni, a także wierszy wzbogacamy świat wewnętrzny dzieci, rozwijamy ich wyobraźnię, fantazję, wyzwalamy emocje, uczymy empatii, ukazujemy prawidłowy sposób wyrażania emocji. Rzeczywistość przedstawiona w bajkach oraz baśniach jest kreowana zgodnie z myśleniem dzieci, dzięki czemu w prosty sposób mogą one pojąć otaczającą je rzeczywistość. W literaturze specjalnie dobranej na potrzeby innowacji eksponowane są wartości moralne oraz wyraźny podział na dobro i zło. Prowadzona innowacja ma również na celu zachęcenie rodziców do czytania dzieciom. Dzieci każdorazowo po przeczytanej baśni lub bajce będą miały za zadanie opowiedzieć rodzicom w domu o przeczytanym tekście, zaś rodzic podpisem w zeszycie potwierdzi wykonanie zadania. Ponadto raz w tygodniu Miś Horacy będzie odwiedzał kolejno dzieci w ich domach, by te wraz z rodzicami przeczytały mu wybraną bajkę i zilustrowały ją. Taka korelacja działań szkoły i domu rodzinnego ma na celu kształtowanie więzi między rodzicem a dzieckiem, która jest najważniejszą potrzebą rozwojową dla maluchów. Dzieci będą również mały okazję do rozwijania swoich uzdolnień artystycznych zgodnie z tematyką poruszaną w trakcie prowadzenia innowacji, a bezpośredni kontakt z książką w naturalny sposób ukształtuje w dziecku przyszłego czytelnika. B. Cele ogólne i szczegółowe. Cele ogólne: 1. Rozbudzanie w dziecku zainteresowań czytelniczych. 2. Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju. 3. Rozwijanie uzdolnień artystycznych dzieci: recytatorskich, plastycznych, aktorskich, muzycznych. 4. Propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych. Cele szczegółowe: Uczestnictwo w zajęciach pozwoli uczniom oddziału „0” na: o rozwijanie wyobraźni, o poszerzanie wiedzy o świecie i uwrażliwianie na piękno literatury dziecięcej, o wzbogacanie słownictwa, o kształcenie u dzieci umiejętności koncentracji, o wdrażanie do redagowania poprawnych wypowiedzi ustnych, o wdrażanie do właściwego interpretowania przeczytanych tekstów, o zapoznanie z polską literaturą dziecięcą, o nauka sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów, o rozwijanie kompetencji czytelniczych, o wdrażanie do korzystania z biblioteki, o wyrabianie nawyku dbania o książki i szanowania ich. C. Rodzaj rozwiązań, jakich innowacja dotyczy. Zajęcia w ramach innowacji pedagogicznej, stawiają książkę w centrum uwagi dziecka. Podczas słuchania czytanego tekstu, dzieci doskonalą umiejętność skupiania uwagi, wzbogacają swoje słownictwo, uczą się właściwego interpretowania przeczytanych tekstów, poszerzają wiedzę o świecie, wyrabiają nawyk dbania o książki i szanowania ich, uczą się nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów, jak również budują więzi między osobami dorosłymi i rówieśnikami. Dzieci przekonują się, że czytanie może być pasjonujące. Założeniem innowacji jest także zaproponowanie rodzicom alternatywnego sposobu spędzania czasu z dzieckiem oraz współpraca z instytucjami kulturalno- oświatowymi np. biblioteka, a także spotkania z ciekawymi ludźmi, czytającymi książki dzieciom. Metody i formy pracy: o praca z książką, o praca z tekstem, o interpretacja tekstów – recytacja wierszy, odgrywanie scenek, o zabawa w teatr – małe formy teatralne z wykorzystaniem pacynek, kukiełek i rekwizytów, o zajęcia biblioteczne, o teatrzyk kamishibai, o stosowanie różnorodnych technik plastycznych w celu ilustrowania poznanych tekstów, o włączanie wyznaczonych osób do czynnego udziału w realizacji projektu. D. Termin realizacji innowacji pedagogicznej, czas jej trwania. Czas trwania: jeden rok szkolny. Od 1 października 2019r. do 26 czerwca 2020r. E. Osoby realizujące innowację i ich zadania. mgr Martyna Górny - realizacja innowacji w wymiarze 1 godziny tygodniowo w oddziale ,,0” w Szkole Podstawowej nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi w Chorzowie. mgr Sylwia Paludkiewicz – współudział w realizacji innowacji w wymiarze 1 godziny tygodniowo w oddziale ,,0” w Szkole Podstawowej nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi w Chorzowie, włączanie przez wychowawcę grupy innowacyjnych treści do tygodniowego rozkładu zajęć poprzez różnorodne aktywności. F. Niezbędny sprzęt i pomoce dydaktyczne. o książki z zasobów biblioteki szkolnej z bajkami, baśniami oraz wierszami, o przybory plastyczne, o komputer, o rzutnik, o Miś Horacy i jego dzienniczek. G. Nakłady finansowe. Nie wymaga dodatkowych nakładów. H. Sposób monitorowania, prowadzenia innowacji. o Monitorowanie wpisów w dzienniczku Misia Horacego, o Monitorowanie podpisów rodziców w zeszytach dzieci. I. Grupy wiekowe uczniów, które będą objęte działaniami innowacyjnymi. Uczniowie uczęszczający do oddziału ,,0” w Szkole Podstawowej nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi w Chorzowie. J. Sposoby ewaluacji podejmowanych działań innowacyjnych. o Ankieta dla rodziców badająca stopień zadowolenia z innowacji przeprowadzona na koniec roku szkolnego, o Obserwacja dzieci pod kątem rozwoju ich kompetencji czytelniczych. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |