Katalog

Joanna Szturomska, 2019-08-22
Łęczyca

Matematyka, Scenariusze

Scenariusz zajęć dla dzieci 6 - letnich z zakresu edukacji matematycznej.

- n +

Scenariusz zajęć dla dzieci 6 - letnich z zakresu edukacji matematycznej.

TEMAT KOMPLEKSOWY: Takie same i inne.
TEMAT DNIA: Utrwalanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10.
GRUPA: 6– latków
Data:

Cele główne:
- rozwijanie mowy;
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania pod względem ilości (liczby);
- utrwalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10 z uwzględnieniem zapisu graficznego liczby i znaków;
- doskonalenie percepcji wzrokowej;
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
- utrwalenie liczenia w jęz. angielskim (nazywanie cyfr od 1 do 20)

Cele operacyjne:
Dziecko:
− rozpoznaje i nazywa cyfry w zakresie 10,
− potrafi obliczyć działanie dodawania i odejmowania w zakresie 10
- potrafi przedstawić graficznie zapis działania.
- układa matematyczne domino

Metody:
słowna – rozmowa
oglądowa – pokaz
czynna – samodzielnych doświadczeń
Forma pracy: z całą grupą, grupowa

Środki dydaktyczne: 4 obręcze w kolorach: czerwonym, niebieskim, zielonym, żółtym, kartoniki z cyferkami, muzyka z płyty CD, plansze z działaniami matematycznymi do obliczenia, kartoniki do losowania z działaniami matematycznymi, plansze domino do układania, 4 komplety TRÓJKĄTA pociętego na drobniejsze elementy.

Przebieg dnia

1. Ustawienie daty kalendarza przez dyżurnego. Przypomnienie daty przez całą grupę poprzez wymienianie kolejno dni tygodnia, miesiąca, pory roku - podniesienie ręki przy aktualnym dniu.
2. Sprawdzenie listy obecności, przeliczenie przez dzieci stanu grupy.
3. Przypomnienie liczebników w języku polskim i języku angielskim ( od 1 do 20).
4. Matematyczne puzzle- układanie puzzli poprzez dokładanie kropek lub liczb tworzących taką samą ilość.
Dzieci układają puzzle w kolejności siedzenia w półkolu na dywanie.
5. Zapisz i oblicz – utrwalanie dodawania i odejmowania w zakresie 10 z uwzględnieniem zapisu graficznego na tablicy.
Dziecko losuje kartonik z działaniem, jakie należy wykonać. Wylosowany kartonik przekazuje nauczycielowi, który czyta działanie. Dziecko zapisuje usłyszane działanie na tablicy oraz zapisuje wynik.
6. Zabawa orientacyjno porządkowa Owady na kwiatach.
Nauczyciel rozkłada na podłodze obręcze w czterech różnych kolorach żółtym, czerwonym, niebieskim i zielonym. W obręczach umieszcza kartoniki z cyframi. Suma liczb w obręczach powinna równać się liczbie dzieci. Obręcze imitują kwiaty na łące. Dzieci to różne owady, które fruwają nad łąką w rytm muzyki puszczonej z magnetofonu. W momencie pauzy muzyki zmęczone owady (dzieci) przysiadają wokół kwiatków. Liczba dzieci przy kwiatku musi się równać cyfrze umieszczonej w obręczy.
Zabawę można powtórzyć zmieniając obręcze – kwiaty w hasło koloru obręczy podane przez nauczyciela w jęz. angielskim.
7. Matematyczna piramida – nauczyciel rozkłada na dywanie plansze z działaniami (dodawanie i odejmowanie w zakresie 10). Zadaniem dzieci jest obliczenie każdego z kartoników, posegregowanie ich ze względu na wynik i utworzenie piramidy.
8. Zabawa orientacyjno porządkowa Rząd i szereg – nauczyciel prosi grupę by ustawiła się w określony sposób podając polecenie: Ustawcie się w dwuszeregu, ustawcie się w trzech rzędach, ustawcie się w parach.
9. Kto pierwszy? Nauczyciel dzieli dzieci na cztery grupy. Każda z grup otrzymuje pocięty na drobne elementy trójkąt. Celem grupy jest ułożenie trójkąta poprzez dopasowanie jego pociętych elementów w jak najszybszym czasie.
10. Zabawy matematyczne z kartami - Gra w wojnę .
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.