Katalog

Dorota Setla, 2019-08-22
Żory

Pedagogika, Ćwiczenia

Zestaw ćwiczeń profilaktyczno – logopedycznych dla dzieci z trudnościami w rozwoju mowy

- n +

1. Gimnastyka buzi, czyli ćwiczenia narządów mowy
Jednym z podstawowych warunków poprawnej artykulacji jest wysoka sprawność biorących w niej udział artykulatorów. Dlatego ważne są ćwiczenia mające na celu uzyskanie zręcznych, celowych ruchów języka, warg, policzków i podniebienia. Uzyskanie ich wysokiej sprawności można osiągnąć tylko drogą odpowiednich, często długotrwałych ćwiczeń.

Ćwiczenia języka:
1. Mycie ząbków górnych po wewnętrznej stronie przy szeroko otwartej buzi;
2. Mycie ząbków dolnych po wewnętrznej stronie przy szeroko otwartej buzi;
3. Liczenie ząbków górnych przy szeroko otwartej buzi;
4. Poruszanie językiem z lewa na prawo, dotykając czubkiem języka zębów górnych trzonowych;
5. Poruszanie językiem z lewa na prawo, dotykając czubkiem języka kącików ust;
6. Dotykanie językiem górnych zębów z wewnątrz i z zewnątrz;
7. Oblizywanie językiem zębów ruchem okrężnym przy zwartych wargach;
8. Oblizywanie warg przy szeroko otwartych ustach; język wolno krąży dookoła zaczynając raz od lewej, raz od prawej strony /tak jak miś, który oblizuje buzię po zjedzeniu miodku/.
9. Zmienianie układu języka z wąskiego na szeroki /język zmienia kształty, raz jest chudy jak szpileczka a raz gruby jak łopata/;
10. Mycie/malowanie sufitu naszej buzi /podniebienia/;
11. Próba cofania języka w głąb jamy ustnej /języczek zagląda do brzuszka/;
12. Dynamizowanie mlaskania i cmokanie;
13. Kląskanie jak konik;
14. Improwizowanie ssania landrynki i żucia gumy;
15. Dynamiczne wymawianie: lalalalala – lllllllllllllll;
16. Dynamiczne wymawianie: ddddddd – dt, dt, dt, dddttddttddttdtdt….

Ćwiczenie warg:
1. Naprzemienne wymawianie samogłosek: ao, oe, ou, au, aou, aoue, ay, ai….
2. Szeroko otwieranie buzi i zamykanue;
3. Podnoszenie i opuszczanie dolnej wargi;
4. Podciąganie obu zwartych warg do góry i w dół – na przemian;
5. Cofanie lewego i prawego kąta ust – na przemian;
6. Cofanie obu kątów ust równocześnie;
7. Oblizywanie wargą wargi /górną i dolną na przemian/;
8. Dotykanie górnymi siekaczami dolnej wargi, a dolnymi górnej – na przemian;
9. Przytrzymywanie siekaczami raz górnej wargi, raz dolnej, z równoczesnym poruszaniem wargą wolną;
10. Nakładanie warg i poruszanie nimi naśladując królika;
11. Naśladowanie parskania konia;
12. Ziewanie;
13. Chrapanie na wdechu i wydechu;



Ćwiczenia policzków:
1. Naśladowanie chomika trzymającego w buzi zapasy /robimy z buzi grubaska
2. Wciągamy policzki do wewnątrz buzi /robimy z buzi chudzielca
3. Robienie dużego balona z buzi i powolne wypuszczanie z niego powietrza
4. Przesuwamy powietrze raz do lewego raz do prawego policzka
5. Naśladujemy rybkę – rybce brakuje powietrza, przy zaciśniętych zębach maksymalnie otwieramy wargi.
6. Wargi i policzki silnie ściągamy raz w prawo, raz w lewo –/Co się stało z naszymi ustami? Raz są z jednej strony twarzy raz z drugiej”/;

Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
1. „Chory kotek” – dzieci kaszlą z językiem wysuniętym do przodu;
2. „Śpiący kotek” – dzieci szeroko ziewają, chrapią na wdechu i chrapią na wydechu;
3. Naśladowanie karetki pogotowia – eo, eo, eo, au, au,ay, ay…;
4. „Pan doktor zaleca:
 Płukanie gardła (naśladowanie)
 Połykanie pastylek (naśladowanie połykania)
 Picie syropu (naśladowanie picia);
5. Gryzienie dużego jabłka – 3 ruchy
6. Naśladowanie „krowiego żucia”
7. Szczękanie zębami – wwwwww…




Opracowała:
mgr Dorota Setla
Surdologopeda
Terapeuta SI
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.