Katalog Bożena Kiedrowska Lekcja wychowawcza, Scenariusze "Dobry pomocnik" - kim jest i jakie posiada cechy? - scenariusz lekcji wychowawczej"Dobry pomocnik" - kim jest i jakie posiada cechy?Cele lekcji:- kształtowanie umiejętności słuchania innych - kształtowanie umiejętności mówienia o sobie i swoich przeżyciach na forum grupy - scharakteryzowanie osoby, od której oczekujemy pomocy, która nam kiedyś pomogła. Środki dydaktyczne: arkusze papieru, pisaki, magnesy. Metody i formy pracy: - dyskusja - praca w grupach 6-8 osobowych - prezentacja i omówienie prac poszczególnych grup - praca indywidualna. Czas: 45 minut. Przebieg lekcji: 1. Czynności organizacyjne - 5 minut - podaj temat i cel lekcji - podaj zasady porozumiewania się w grupie 1. Nie oceniamy innych. 2. Nie dajemy innym rad, nie mówimy im, co powinni, a czego nie powinni. 3. Mówimy do osoby, a nie o osobie. 4. W wypowiedziach podkreślamy, że to nasze poglądy (tzn. mówimy: "Uważam, że ..." , a nie "Zwykle uważa się, że..."). 5. Nie przerywamy wypowiedzi innych. - przypnij jeden z arkuszy na tablicy - poproś uczniów o ustawienie krzeseł, tak aby usiedli w kręgu. 2. Przywołanie wspomnień dotyczących sytuacji, w których udzielono nam pomocy - 5-10 min Poproś uczniów, aby poszukali w pamięci sytuacji, w której borykali się z jakimś kłopotem, problemem i ktoś udzielił im pomocy. Niech poszukają odpowiedzi na pytania: Kim była osoba, która udzieliła im pomocy? Jak wyglądała? Jak się wobec nich zachowywała? W jaki sposób im pomogła? W jaki sposób z nimi rozmawiała? Jakimi cechami się charakteryzowała? Poproś, by 3-4 osoby chętne (jeśli są w klasie) opowiedziały o sytuacji, która ich spotkała. Jeśli nie będzie chętnych to przejdź do następnego ćwiczenia. 3. Sporządzenie cech "dobrego pomagacza" - 10-15 minut Poproś uczniów aby podzielili się na 6-8 osobowe grupy. Rozdaj każdej grupie jeden arkusz papieru. Zadaniem każdej grupy jest sporządzenie listy cech, które powinna posiadać osoba o której możemy powiedzieć, że jest " dobrym pomagaczem ". 4. Zaprezentowanie pracy poszczególnych grup i utworzenie jedne wspólnej listy cech "dobrego pomagacza "- 5 minut Każda grupa prezentuje cechy "dobrego pomagacza" . Następnie wspólnie (przez całą klasę) tworzona jest charakterystyka "dobrego pomagacza" . Wybrane przez całą klasę cechy jeden z uczniów zapisuje na arkuszu przypiętym na tablicy. 5. Lista osób, na których pomoc możemy liczyć najczęściej - 5 minut Rozdaj uczniom kartki i poproś, aby napisali kim była osoba, która im ostatnio pomogła. Następnie poproś jednego z uczniów, aby zebrał wszystkie kartki i odczytał je. Kolejnym etapem pracy jest utworzenie wspólnie (przez całą klasę) listy "pomagaczy", którzy pojawiali się najczęściej . Poproś uczniów o komentarz: " Dlaczego właśnie te osoby pojawiły się na liście? " 6. Podsumowanie zajęć - 5 minut Wymiana spostrzeżeń, wrażeń z zajęć. Wypowiedzi uczniów na temat: Co mi się podobało na zajęciach? Co bym zmienił? Czego nauczyły mnie te zajęcia? Opracowanie: Bożena Kiedrowska Wyświetleń: 4233
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |