Katalog

Bożena Kiedrowska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

"Dobry pomocnik" - kim jest i jakie posiada cechy? - scenariusz lekcji wychowawczej

- n +

"Dobry pomocnik" - kim jest i jakie posiada cechy?

Cele lekcji:
- kształtowanie umiejętności słuchania innych
- kształtowanie umiejętności mówienia o sobie i swoich przeżyciach na forum grupy
- scharakteryzowanie osoby, od której oczekujemy pomocy, która nam kiedyś pomogła.

Środki dydaktyczne: arkusze papieru, pisaki, magnesy.

Metody i formy pracy:
- dyskusja
- praca w grupach 6-8 osobowych
- prezentacja i omówienie prac poszczególnych grup
- praca indywidualna.

Czas: 45 minut.

Przebieg lekcji:

1. Czynności organizacyjne - 5 minut
- podaj temat i cel lekcji
- podaj zasady porozumiewania się w grupie

1. Nie oceniamy innych.
2. Nie dajemy innym rad, nie mówimy im, co powinni, a czego nie powinni.
3. Mówimy do osoby, a nie o osobie.
4. W wypowiedziach podkreślamy, że to nasze poglądy (tzn. mówimy: "Uważam, że ..." , a nie "Zwykle uważa się, że...").
5. Nie przerywamy wypowiedzi innych.
- przypnij jeden z arkuszy na tablicy
- poproś uczniów o ustawienie krzeseł, tak aby usiedli w kręgu.

2. Przywołanie wspomnień dotyczących sytuacji, w których udzielono nam pomocy - 5-10 min

Poproś uczniów, aby poszukali w pamięci sytuacji, w której borykali się z jakimś kłopotem, problemem i ktoś udzielił im pomocy. Niech poszukają odpowiedzi na pytania:
Kim była osoba, która udzieliła im pomocy? Jak wyglądała? Jak się wobec nich zachowywała? W jaki sposób im pomogła? W jaki sposób z nimi rozmawiała? Jakimi cechami się charakteryzowała?
Poproś, by 3-4 osoby chętne (jeśli są w klasie) opowiedziały o sytuacji, która ich spotkała. Jeśli nie będzie chętnych to przejdź do następnego ćwiczenia.

3. Sporządzenie cech "dobrego pomagacza" - 10-15 minut

Poproś uczniów aby podzielili się na 6-8 osobowe grupy. Rozdaj każdej grupie jeden arkusz papieru. Zadaniem każdej grupy jest sporządzenie listy cech, które powinna posiadać osoba o której możemy powiedzieć, że jest " dobrym pomagaczem ".

4. Zaprezentowanie pracy poszczególnych grup i utworzenie jedne wspólnej listy cech "dobrego pomagacza "- 5 minut

Każda grupa prezentuje cechy "dobrego pomagacza" . Następnie wspólnie (przez całą klasę) tworzona jest charakterystyka "dobrego pomagacza" . Wybrane przez całą klasę cechy jeden z uczniów zapisuje na arkuszu przypiętym na tablicy.

5. Lista osób, na których pomoc możemy liczyć najczęściej - 5 minut

Rozdaj uczniom kartki i poproś, aby napisali kim była osoba, która im ostatnio pomogła. Następnie poproś jednego z uczniów, aby zebrał wszystkie kartki i odczytał je. Kolejnym etapem pracy jest utworzenie wspólnie (przez całą klasę) listy "pomagaczy", którzy pojawiali się najczęściej . Poproś uczniów o komentarz: " Dlaczego właśnie te osoby pojawiły się na liście? "

6. Podsumowanie zajęć - 5 minut

Wymiana spostrzeżeń, wrażeń z zajęć. Wypowiedzi uczniów na temat: Co mi się podobało na zajęciach? Co bym zmienił? Czego nauczyły mnie te zajęcia?

Opracowanie: Bożena Kiedrowska

Wyświetleń: 4233


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.