AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Krystyna Stelmaczonek
Chemia, Prezentacje

Pokaz eksperymentów chemicznych w ramach Dni Otwartych Drzwi Zespołu Szkół w Ozimku

- n +

Pokaz eksperymentów chemicznych w ramach DNI OTWARTYCH DRZWI Zespołu Szkół z Ozimku

Prezentacja to dobry sposób na kształtowanie wizerunku szkoły
w środowisku.
W ubiegłym roku podjęliśmy zespołowo działania na rzecz promocji szkoły organizując DNI OTWARTYCH DRZWI.
Przygotowaliśmy zaproszenia i opracowaliśmy program prezentacji. W swojej dziedzinie zaproponowałam przygotowanie prostych, bezpiecznych
i w miarę efektownych eksperymentów, które mieli zaprezentować sami uczniowie. Kompozycja doboru eksperymentów miała na celu zaprezentowanie różnych objawów, jakie towarzyszą reakcjom chemicznym tj. światło, zapach, kolory, dym, wybuch. Uczniowie mieli za zadanie powitać zaproszonych gości oraz ciekawie komentować prezentowane doświadczenia.
Pokaz obejmował następujące eksperymenty:

- żarzące obrazki
Na kartkach przygotowano rysunki (linię ciągłą) wykonane pędzelkiem nasączonym roztworem KNO3. Rozgrzany łepek od szpilki przyłożono na początek rysunku. Zaczynała wówczas pełznąć żarząca się smużka nakreślająca na papierze narysowaną wcześniej figurę.

- papierki bengalskie
Z sączków wykonano stożki i nasączono je mieszaninami następujących roztworów:
1. KNO3 + Sr (NO3)2 + denaturat
2. KNO3 + Ba (NO3)2 + denaturat
3. KNO3 + CaCl2
4. KClO3 + Cu (NO3)2
Po wysuszeniu sączki zapalono. Otrzymano kolejno płomienie
o kolorach: krwistoczerwonym, zielonym, pomarańczowym
i fioletowym.

- spalanie wstążki magnezu

- prezentacja zapachów niektórych substancji.
Próba identyfikacji: amoniaku, kwasu octowego, kwasu masłowego oraz alkoholu etylowego. Prowadzący uczniowie zaproponowali zbadanie zapachu (zgodnie z przepisami bhp) i próbę odgadnięcia substancji

- typowa reakcja metalu z kwasem
identyfikacja wydzielającego się wodoru za pomocą zapalonej zapałki
i charakterystycznego „pyknięcia”

- kolorowe reakcje wytrącania osadów
1. Ba (NO3)2 + H2SO4 (biały osad)
2. KI + Pb (NO3)2 (żółty osad)
3. CuSO4 + NaOH (niebieski osad)

- reakcja potasu z wodą wobec fenoloftaleiny
(Wymaga szczególnego przeszkolenia uczniów pod względem przepisów bhp). Zawsze jednak podoba się obserwatorom

- w doświadczeniu stężonego H2SO4 z mieszaniną KMnO4 i cukru
osiągnięto efekt wydzielania się kłębów brunatnego dymu (również w tym przypadku uczniowie zostali szczegółowo przeszkoleni pod względem przepisów bhp)

Pokazy podobały się. Aktualni pierwszoklasiści naszej szkoły powracają do tych eksperymentów i pytają o nie na lekcjach chemii.

Opracowanie: Krystyna Stelmaczonek
nauczyciel Zespołu Szkół w Ozimku

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2402


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.