Katalog

Iwona Koseda
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

"Graffiti - czy to sztuka?" - scenariusz lekcji wychowawczej

- n +

Graffiti czy to sztuka?

SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ (NR II).


Temat: Graffiti czy to sztuka?

Cel: Rozwijanie umiejętności krytycznej oceny zjawiska kulturowego.

Cele operacyjne:

- uczeń wartościuje zjawiska zachodzące w sztuce;
- krytycznie ocenia zjawisko graffiti występujące w kulturze.

Metody i formy pracy z uczniami:

- wykład;
- pogadanka;
- burza mózgów;
- praca w grupach;
- wnioski.

Środki dydaktyczne:

- szary papier;
- pisaki.

Czas zajęć:

45 minut.

Przebieg zajęć:

1. Wyjaśnienie co to jest "Graffiti".
Napisy, hasła, symbole, malowidła, lub rysunki na murach, ścianach domów, parkanach, pociągach, autobusach o treści humorystycznej, politycznej itp.
W starożytności były to rysunki albo napisy wyryte na naczyniach, ścianach.

2. Wyszukanie synonimów - pojęć równorzędnych, wariantów: sztuka, malarstwo, interpretacja, grafiki, wykonawstwo, autorstwo, plastyka.

3. Historia graffiti.
Graffiti, grafficiarze mają rodowód amerykański. W latach 60 - tych młodzi mieszkańcy Nowego Jorku umieszczali nielegalnie swoje napisy, kolorowe szablony na ścianach metra. Początkowo wykonywane były wodoodpornymi flamastrami. Farby w sprayu pojawiły się w latach 70 - tych i od tego czasu napisy stawały się większe grubsze, miały kontury i barwne wypełnienia. Przekształciły się w malowidła, były już nie tylko do czytania, lecz także do oglądania.
Działalność polskich grafficiarzy należy rozpatrywać w kontekście rozwoju rozmaitych subkultur młodzieżowych w latach 80 - tych.
Początkowo były to wizerunki wesołych krasnali malowanych w różnych miejscach Warszawy.
W 1985 roku pojawiły się pierwsze szablony. Swoje dzieła zaczęli też eksponować ludzie ze środowiska warszawskich deskorolkowców.
Szczyt polskich grafficiarzy przypadł na lata 1989 - 90.

4. Burza mózgów - uczniowie wypisują na tablicy pojęcia, kojarzące się ze słowem "Graffiti":
malowidło, spray, bazgroły, grafficiarz, napisy, rap, szablon, hip hop, hasła, wandalizm, sztuka, ryty, rysunek, mur, symbole, plastyka.

5. Klasę dzielimy na grupy, z których każda otrzymuje szary papier i pisaki i wykonuje dowolne graffiti. Mogą to być: hasła, napisy lub rysunki. W kolejności grupy omawiają swoje prace.

6. Ponownie w grupach klasa otrzymuje zagadnienia, które ma omówić:
- Czy graffiti to wandalizm?
- Graffiti a sztuka.
- Czy graffiti jest formą wypowiedzi?
- Kiedy graffiti jest oficjalne i akceptowane?
- Graffiti w szkole.
Następnie podejmuje dyskusje poprzez referowanie swoich zagadnień i zastanawia się:
Graffiti to sztuka czy wandalizm?

7. Podsumowanie i wnioski:
Po narysowaniu plakatu i omówieniu zagadnień klasa wyciąga wnioski:
- Graffiti może być oficjalnie uznane i akceptowane.
- Graffiti może być sztuką.
- Graffiti to nie wandalizm.
- Grafficiarz nie jest wandalem.
- Wandal nie jest grafficiarzem.
- Graffiti może być reklamowe.
- Graffiti może być manifestacją.

Opracowanie:
mgr Iwona Koseda

Wyświetleń: 5257


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.