Katalog Iwona Koseda Lekcja wychowawcza, Scenariusze "Graffiti - czy to sztuka?" - scenariusz lekcji wychowawczejGraffiti czy to sztuka?Temat: Graffiti czy to sztuka? Cel: Rozwijanie umiejętności krytycznej oceny zjawiska kulturowego. Cele operacyjne: - uczeń wartościuje zjawiska zachodzące w sztuce; - krytycznie ocenia zjawisko graffiti występujące w kulturze. Metody i formy pracy z uczniami: - wykład; - pogadanka; - burza mózgów; - praca w grupach; - wnioski. Środki dydaktyczne: - szary papier; - pisaki. Czas zajęć: 45 minut. Przebieg zajęć: 1. Wyjaśnienie co to jest "Graffiti". Napisy, hasła, symbole, malowidła, lub rysunki na murach, ścianach domów, parkanach, pociągach, autobusach o treści humorystycznej, politycznej itp. W starożytności były to rysunki albo napisy wyryte na naczyniach, ścianach. 2. Wyszukanie synonimów - pojęć równorzędnych, wariantów: sztuka, malarstwo, interpretacja, grafiki, wykonawstwo, autorstwo, plastyka. 3. Historia graffiti. Graffiti, grafficiarze mają rodowód amerykański. W latach 60 - tych młodzi mieszkańcy Nowego Jorku umieszczali nielegalnie swoje napisy, kolorowe szablony na ścianach metra. Początkowo wykonywane były wodoodpornymi flamastrami. Farby w sprayu pojawiły się w latach 70 - tych i od tego czasu napisy stawały się większe grubsze, miały kontury i barwne wypełnienia. Przekształciły się w malowidła, były już nie tylko do czytania, lecz także do oglądania. Działalność polskich grafficiarzy należy rozpatrywać w kontekście rozwoju rozmaitych subkultur młodzieżowych w latach 80 - tych. Początkowo były to wizerunki wesołych krasnali malowanych w różnych miejscach Warszawy. W 1985 roku pojawiły się pierwsze szablony. Swoje dzieła zaczęli też eksponować ludzie ze środowiska warszawskich deskorolkowców. Szczyt polskich grafficiarzy przypadł na lata 1989 - 90. 4. Burza mózgów - uczniowie wypisują na tablicy pojęcia, kojarzące się ze słowem "Graffiti": malowidło, spray, bazgroły, grafficiarz, napisy, rap, szablon, hip hop, hasła, wandalizm, sztuka, ryty, rysunek, mur, symbole, plastyka. 5. Klasę dzielimy na grupy, z których każda otrzymuje szary papier i pisaki i wykonuje dowolne graffiti. Mogą to być: hasła, napisy lub rysunki. W kolejności grupy omawiają swoje prace. 6. Ponownie w grupach klasa otrzymuje zagadnienia, które ma omówić: - Czy graffiti to wandalizm? - Graffiti a sztuka. - Czy graffiti jest formą wypowiedzi? - Kiedy graffiti jest oficjalne i akceptowane? - Graffiti w szkole. Następnie podejmuje dyskusje poprzez referowanie swoich zagadnień i zastanawia się: Graffiti to sztuka czy wandalizm? 7. Podsumowanie i wnioski: Po narysowaniu plakatu i omówieniu zagadnień klasa wyciąga wnioski: - Graffiti może być oficjalnie uznane i akceptowane. - Graffiti może być sztuką. - Graffiti to nie wandalizm. - Grafficiarz nie jest wandalem. - Wandal nie jest grafficiarzem. - Graffiti może być reklamowe. - Graffiti może być manifestacją.
Opracowanie: Wyświetleń: 5257
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |