Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Joanna Najdowska
Język polski, Scenariusze

I ty możesz zostać czarodziejem - Zbigniew Herbert "Pudełko zwane wyobraźnią" - scenariusz zajęć z języka polskiego w klasie V

- n +

"I ty możesz zostać czarodziejem - Z. Herbert "Pudełko zwane wyobraźnią"

Scenariusz zajęć z języka polskiego w klasie V


Cele:

- czytanie ze zrozumieniem poezji na poziomie krytyczno-twórczym
- rozwijanie wyobraźni i twórczego myślenia
- bogacenie słownictwa
- rozwijanie wrażliwości muzycznej

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa
Metody: praca z tekstem, przekład intersemiotyczny, techniki plastyczne

Organizacja lekcji:

1. Nawiązanie do motta na karcie pracy, wyszukiwanie wyrazów bliskoznacznych d słowa "wyobraźnia" (pkt. 1 w karcie pracy)
2. Podanie i zapis tematu na kartę pracy.
3. Wyszukiwanie z pamięci magicznych przedmiotów z baśni, powieści. Opisywanie ich właściwości - w grupach.
4. Odczytanie przez grupy przykładów.
5. Przedstawienie zagadek plastycznych przygotowanych przez uzdolnionych plastycznie uczniów - dzieci zgadują jakie magiczne przedmioty przedstawiają rysunki.
6. Próba odpowiedzi na pytanie: Czy twórcy, poeci maja magiczna moc?
7. Odczytanie tekstu Zbigniewa Herberta.
8. Podział pracy:
a) dzieci o obniżonym poziomie wymagań podkreślają zaklęcia w tekście,
b) pozostali odnajdują obrazy poetyckie, wywołane przez zaklęcia.
9. Uzupełnianie pkt. 2 karty pracy.
10. Określenie mocy podm. Lirycznego, na co pozwala mu wyobraźnia? (pkt. 3 karty pracy)
11. Ćwiczenia relaksujące - wysłuchanie 2 fragmentów muzycznych: A. Vivaldi "Cztery pory roku" - cz. I "Wiosna"; W. A. Mozart "Requiem" cz. VI "Lacrimosa"
12. Opisywanie przez uczniów obrazów, które wyobrażali sobie podczas słuchania muzyki (pkt. 4 karty pracy)
13. Utrwalanie wiadomości poznanych na lekcji: co to jest wyobraźnia/, komu szczególnie jest potrzebna?, na co pozwala?
14. Podanie i objaśnienie pracy domowej - polecenia na karcie pracy

Karty pracy

Opracowanie:
Joanna Najdowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4812
 
   Komentarze
  • jola, 2008-02-18

    Solidnie napisane.



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 2.5



    Ilość głosów: 2
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014