Katalog Beata Pusz Lekcja wychowawcza, Program nauczania "Miej serce i patrzaj w serce". Program wychowawczy klasy oparty na filmie "Amelia""Miej serce i patrzaj w serce"Szkoła ponadgimnazjalna Cykl zajęć poprzedzony jest wspólnym (klasa i wychowawca) obejrzeniem filmu "Amelia" Jean- Pierre Jeuneta w kinie. Temat 1: Jaka/jaki jestem? Cel zajęć: Uczeń zna swoje mocne i słabe strony, swoje upodobania. Temat 2: Podróż w głąb czasu. Cel zajęć: Młodzież ma świadomość przemijalności zdarzeń i potrzebę chwil refleksji nad swoim życiem (oglądanie albumów fotograficznych od końca ku początkowi). Uczniowie poznają swoich kolegów i ich rodziny poprzez oglądanie albumów. Temat 3: Imieniny Amelii (30 marca); imię moje, twoje, jego. Cel zajęć: Uczniowie lepiej poznają się poprzez określenie, czy ich wizerunek (samoocena i ocena dokonana przez innych) odpowiada znaczeniu imienia nadanego przez rodziców. Temat 4: Większe szczęście jest w dawaniu niż w braniu. Cel zajęć: Młodzież ma świadomość, że nawet drobne uczynki mogą wpływać na nasze życie i że czynienie dobra innym ubogaca nas wewnętrznie. Temat 5: Bezinteresowność czy za darmo nie ma już nic - wolontariat. Cel zajęć: Uczniowie są gotowi pomagać innym bez oczekiwania zapłaty czy odwzajemnienia. Temat 6: Szacunek należny rodzicom. Cel zajęć: Młodzież pamięta o szacunku należnym rodzicom i ma świadomość, jak trudną sztuką jest wychowanie dziecka. Temat 7: Mowa jest srebrem - o sztuce komunikacji. Cel zajęć: Uczniowie doskonalą umiejętność prowadzenia rozmowy, asertywności, otwartości w kontaktach z ludźmi. Temat 8: Modne określenie - inteligencja emocjonalna. Cel zajęć: Uczniowie potrafią nazywać i wyrażać uczucia, umieją wczuć się w sytuację innych i zrozumieć ich. Temat 9: Znajdźmy wspólny język. Rzecz o tolerancji. Cel zajęć: Uczniowie potrafią uszanować ludzi o innych przekonaniach, upodobaniach, ludzi innej kultury, religii, rasy. Temat 10: W zetknięciu z chorobą. Cel zajęć: Młodzież potrafi zrozumieć psychikę człowieka chorego, potrafi zaopiekować się chorymi członkami rodziny, w sposób naturalny traktuje niepełnosprawnych. Temat 11: Kocham cię życie! Cel zajęć: Uczniowie preferują optymistyczne podejście do życia, nie poddają się ogólnemu malkontenctwu, doceniają uroki życia i potrafią cieszyć się z drobnostek. Temat 12: Nie igra się z miłością. Cel zajęć: Uczniowie zdają sobie sprawę z "potęgi miłości", rozumieją rolę uczuć i znaczenie wyboru właściwego partnera życiowego. Temat 13: Piękno w naszym życiu. Cel zajęć: Uczniowie doceniają znaczenie piękna w życiu człowieka, widzą potrzebę obcowania z różnymi rodzajami piękna: przyrody, architektury, muzyki, ubiorów. Temat 14: W zgiełku miasta. Cel zajęć: Młodzież ma świadomość zagrożeń wynikających z życia w mieście oraz oderwania od rytmu przyrody. Temat 15: Samotność w tłumie. Cel zajęć: Uczniowie znają pojęcie alienacji człowieka, starają się zrozumieć jej przyczyny. Uczniowie dostrzegają zjawisko znieczulicy społecznej i zagrożenia z niej wynikające. Temat 16: Kiedy nie powiedzenie prawdy jest dobrodziejstwem? Cel zajęć: Uczniowie doceniają ogromną wartość prawdy, ale jednocześnie mają świadomość, że w pewnych sytuacjach wręcz nie można powiedzieć prawdy, można jedynie przemilczeć pewne fakty. Temat 17: Pasje "ciekawością" życia. Cel zajęć: Uczniowie wiedzą, że hobby jest sposobem na spędzanie czasu, na rozwój, na kształtowanie własnej niepowtarzalnej osobowości. Uczniowie poznają zainteresowania i swoich kolegów. Temat 18: Nasze małe stabilizacje. Cel zajęć: Uczniowie znają wartość planowania przyszłości i poczucia bezpieczeństwa. Są także przygotowani na przyjęcie nieprzewidywanych zdarzeń i dostrzegają uroki spontaniczności. Temat 19: Los, przeznaczenie, fatum. Cel zajęć: Uczniowie potrafią odróżnić sprawy, na które mają wpływ i takie, które bardzo trudno zmienić. Maja świadomość kłopotów wiążących się z postawą "mesjańską". Temat 20: Marzenia nadają sens życiu. Cel zajęć: Młodzież ma świadomość, że marzenia nie są wyłącznie domeną dzieciństwa czy wieku młodego. W każdym wieku nadają kierunek naszym dążeniom, powodują, że życie jest barwniejsze. Temat 21: Podróż marzeń do Paryża. Cel zajęć: Uczniowie znają techniki relaksacji, potrafią wybrać odpowiednią dla siebie. Uczniowie potrafią napisać prosty tekst służący relaksacji oparty na motywach filmu (wizualizacja).
Opracowanie: Wyświetleń: 1834
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |