Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Urszula Pastusiak
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

"Nasza choinka" - scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI DO BLOKU TEMATYCZNEGO W KLASIE TRZECIEJ - ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA

TEMAT BLOKU: Święta Bożego Narodzenia.

TEMAT DNIA: Nasza choinka.

- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat zwyczajów bożonarodzeniowych w mojej rodzinie.
- Opis bombki choinkowej na podstawie bezpośredniej obserwacji.
- Dodawanie i odejmowanie liczb sposobem pisemnym - rozwiązywanie zadań z treścią.
- Projektowanie i ozdabianie bombki choinkowej.
- Znaczenie lasu - jego ochrona.

CELE:
Uczeń potrafi:

- swobodnie wypowiadać się na określony temat na podstawie własnych przeżyć i doświadczeń,
- rozpoznawać rzeczowniki i przymiotniki,
- zredagować opis bombki na podstawie planu,
- dodawać i odejmować pisemnie w zakresie 1000,
- rozwiązywać zadania z treścią,
- zaśpiewać piosenkę pt. "Zielony gość",
- realizować ruchem treść piosenki,
- zaprojektować kształt bombki choinkowej,
- wykorzystać w pracy plastycznej własne pomysły,
- zrozumieć potrzebę ochrony lasu,
- współdziałać w grupie i realizować jej zamierzenia,
- odegrać scenkę.

FORMY ORGANIZACJI ZAJĘĆ:
- indywidualna,
- zbiorowa,
- grupowa.

METODY:
- oglądowa - pokaz,
- słowna - rozmowa,
- praktycznego działania - zadań stawianych do wykonania,
- aktywizująca - grupowego planowania, podejmowania decyzji, myślenia twórczego, zabawowa, dywanika, scenka.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- wiersz T. Chudego pt. "Idą święta",
- ozdoby choinkowe,
- kartony do zaprojektowania bombek,
- tekst opisu pt. "Bombka",
- paski kolorowego papieru,
-- tekst piosenki pt. "Zielony gość",
- zadania matematyczne na kartonach w kształcie bombek.

I. CZĘŚĆ WSTĘPNA

1. Wprowadzenie - powitanie (krąg).
Witam wszystkich, którzy mają np. dobry humor...

2. Nawiązanie do tematu zajęć poprzez wysłuchanie wiersza pt. "Idą święta" T. Chudego (załącznik nr 1) - rozmowa na temat treści wiersza. O jakich świętach jest mowa w wierszu? (O świętach Bożego Narodzenia)

3. Zabawa w skojarzenia.
Dzieci w określonym tempie i rytmie podają wyrazy kojarzące się im ze świętami Bożego Narodzenia.

4. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat świąt Bożego Narodzenia w swoich rodzinach.

5. Wspólne ubieranie klasowej choinki z wykorzystaniem ozdób choinkowych wykonanych na wcześniejszych zajęciach.
Zabawa: Co zawiesisz na choince.
(Nazywanie ozdób choinkowych za pomocą rzeczownika i przymiotnika. Unikanie powtórzeń.)
np.: Zawieszam zieloną bombkę.
Wieszam grubego bałwanka.
Przyczepiam błyszczącą gwiazdkę.

II. CZĘŚĆ WŁAŚCIWA

6. Pogadanka na temat: Jak powstają bombki? (załącznik nr 2)

7. Zapoznanie z tematem plastycznym. Podział dzieci na grupy (odliczanie do pięciu).

Uczniowie wykonują w grupach projekt bombki choinkowej na kartonach.
- rysowanie kształtu bombki
- wycinanie bombki
- ozdabianie bombki
- prezentacja prac w grupach.

8. Czytanie tekstu pt. "Bombki" przez nauczyciela. (załącznik nr 3)
Uczniowie mają zapamiętać następujące wyrazy:
dziewczynki - rzeczowniki
chłopcy - przymiotniki
Jak nazywa się odczytany tekst? (opis)

9. Praca w grupach.
Uczniowie mają za zadanie opisać wykonaną bombkę choinkową na podstawie otrzymanego planu (załącznik nr 4). Uczniowie na kolorowych paskach papieru opisują bombkę - dywanik. Odczytanie i korekta prac.

10. Przepisywanie opisu bombki do zeszytu.

11. Zabawa z piosenką pt. "Zielony gość".
Dzieci swobodnie interpretują ruchem treść piosenki (załącznik nr 5).

12. Praca indywidualna - rozwiązywanie zadań z treścią (załącznik nr 6).
Każde dziecko otrzymuje treść zadań na kartonach w kształcie bombek. Zadania wklejają do zeszytu i wykonują obliczenia. Następnie uczniowie czytają treść zadań i przedstawiają rozwiązania. Korekta i ocena prac.

III. CZĘŚĆ KOŃCOWA

Powrót do kręgu. Rozmowa o naszej klasowej choince. Jaka jest nasza choinka? Nasza choinka jest sztuczna. Kupując sztuczne choinki chronimy lasy. Wyobraźcie sobie, że jesteście choinkami i ułóżcie swoje prośby do ludzi w formie zdań rozkazujących
np.:
Kupuj tylko choinki ze specjalnej plantacji!
Nie wycinaj mnie, bo dostarczam ci tlenu!

Na zakończenie uczniowie śpiewają piosenkę pt. "Zielony gość" oraz dekorują klasę pracami wykonanymi w trakcie zajęć.

Załącznik nr 1

"Idą święta"

Zawsze tak samo
grudniową porą
idą do nas święta.

Już się stoły niecierpliwią,
już świerk przystrojony,
już zupa grzybowa
pachnie z daleka.

Jeszcze tylko szukamy
pierwszej gwiazdy na niebie.
Niech jak najprędzej zabłyśnie,
wtedy każde życzenie się spełni.


Załącznik nr 2

"Jak powstają bombki?"

Bombki powstają z długich, szklanych rurek sodowych, dostarczanych z huty szkła. Rurki te są rozgrzewane za pomocą palników gazowych. Płomienie powodują, że szkło staje się miękkie, prawie ciekłe. Osoba zwana "dmuchaczem" dmucha ustami w jeden koniec rurki, a jej drugi rozgrzany koniec przyjmuje kształt kuli - bombki.

Ale nie wszystkie świecidełka są okrągłe. Aby powstały ozdoby innego kształtu, musi najpierw być rysunek przedstawiający np. Mikołaja, aniołka, domek. Potem należy zrobić gipsowy model, a następnie odlew żeliwny, czyli formę. Miękkie szkło wdmuchuje się do formy i pozostawia do zastygnięcia. Przeźroczyste, jak szklanka, bombki poddaje się specjalnej kąpieli. Polega ona na zanurzeniu w dużym naczyniu (wannie) wypełnionym płynem koloru srebrnego. Po tej kąpieli bombki stają się srebrne i błyszczące. Druga kąpiel - to lakierowanie, także poprzez zanurzenie. Posrebrzone i polakierowane bombki trafiają do dekoratorni. Tutaj znajdują się pojemniki z różnymi farbami, klejami, brokatami, a także sitka, różne pędzle, pędzelki, mazaki. Dekoratorzy ręcznie malują zabawki i zmieniają je w małe arcydziełka. Niektóre wyglądają jak wypukłe obrazy. Pomalowanym, ozdobionym zabawkom obcina się wystające końcówki, nasadza kapsle, czyli zawieszki i ozdoby są gotowe. Teraz trzeba je zapakować. Delikatne bombki trafiają do tekturowych pudeł, pudełek i pudełeczek, ozdobionych rysunkami. Z magazynu "wędrują" do sklepów i na stragany w kraju i za granicą.

Produkowane w Polsce ozdoby choinkowe, a szczególnie te z Częstochowy, cieszą się dużym zainteresowaniem. Chętnie kupują je mieszkańcy Niemiec, Francji, Ameryki. A jest w czym wybierać! Małe, duże i ogromne, jednokolorowe i wielobarwne, gładkie i chropowate. Oprócz tradycyjnych w kształcie kuli i bałwanków, powstają całe kolekcje ozdób przedstawiające postacie świętych, bajkowych bohaterów, zwierzęta, pojazdy, domki, kwiaty, owoce. Wszystkie są piękne, lekkie i delikatne. Zawieszone na choinkach i gałęziach, oświetlone lampkami - tworzą kolorowy, bajkowy świat.


Załącznik nr 3

"Bombka"

Ciocia kupiła mi wielką bombkę na choinkę. Na złotym tle namalowane są zielone gałązki świerku. Gile w czerwonych kamizelkach przysiadły na srebrnych szyszkach zwisających z gałązek. Barwna i błyszcząca bombka bardzo mi się podoba.


Załącznik nr 4

"Plan opisu"

1. Co jest przedmiotem opisu?
2. Jaki ma kształt i wielkość?
3. Z czego jest wykonana?
4. Czym jest ozdobiona?
5. Jakie jest jej przeznaczenie?


Załącznik nr 5

Piosenka pt. "Zielony gość"

Stała pod śniegiem panna zielona,
nikt, prócz zająca nie kochał jej.
Nadeszły święta i przyszła do nas,
pachnący gościu, prosimy, wejdź!

Refren: Choinko piękna jak las,
choinko, zostań wśród nas.
Choinko piękna jak las,
choinko, zostań wśród nas.

Jak długo zechcesz, z nami pozostań,
niech pachnie tobą domowy kąt.
Wieszając jabłka na twych gałązkach,
życzymy wszystkim Wesołych Świąt!

Refren: Choinko piękna jak las,
choinko, zostań wśród nas.
Choinko piękna jak las,
choinko, zostań wśród nas.


Załącznik nr 6

W fabryce wyprodukowano 232 bombki kuliste i 405 bombek owalnych. Ile wyprodukowano wszystkich bombek?

Do sklepu przywieziono 768 bombek. Sprzedano 324 bombki. Ile bombek zostało w sklepie?

Opracowanie: mgr Urszula Pastusiak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 10895
 
   Komentarze
  • tekla, 2006-12-18

    ciekawe zajecia pomogą stworzyć mi scenariusz na moją lekcję



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 5



    Ilość głosów: 2
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014