|
| |||||
Katalog Grzegorz Kołączkowski Lekcja wychowawcza, Scenariusze Jak zachować się w razie sytuacji korupcyjnej? - scenariusz zajęć dydaktycznychJak zachować się w razie sytuacji korupcyjnej?scenariusz zajęć dydaktycznychNazwa przedmiotu: lekcja wychowawcza Liczba godzina na realizację: 1 godzina lekcyjna Zakres treści: Przeciwdziałanie zjawiskom korupcyjnym Cel ogólny: Właściwie zachowuje się wobec zjawisk korupcyjnych w otaczającym go środowisku Cele szczegółowe (operacyjne) w kategoriach: Wiadomości. Uczeń rozumie niebezpieczeństwa jakie stwarza rozwój korupcji dla rozwoju demokracji, umie rozpoznać sytuację korupcyjną, wie że korupcja to nie tylko łapówki ale i inne formy nieuczciwości np.: nepotyzm, powiązania mafijne zna sojuszników w walce z korupcją- organy prawa, organizacje pozarządowe i media Umiejętności. potrafi się zachować w przypadku znalezienia się w sytuacji korupcyjnej Postawy: wykazuje postawę nieakceptowania korupcji w swoim otoczeniu Forma zajęć: Formy organizacyjne: Lekcja w sali lekcyjnej Strategie: Asocjacyjna, emocjonalna Metody: Praca w grupach, dyskusja Środki dydaktyczne: Materiały Raport Transparency International na temat korupcji na świecie (Polska na 134 badane kraje zajmuje 64 miejsce wraz z Meksykiem) - wydruki ze strony internetowej tej organizacji Wydruki strony internetowej organizacji "Przeciw korupcji" www.przeciw-korupcji.org.pl/ Gazety. z informacjami o przebiegu pracy sejmowej komisji śledczej badającą tzw. "Aferę Rywina", lub innych afer korupcyjnych w polityce, gospodarce, sporcie, szkolnictwie i służbie zdrowia Pisemne instrukcje dla zespołów uczniowskich Literatura dla ucznia Gazety z informacjami o wykrytych i badanych głośnych sprawach korupcyjnych Literatura dla nauczyciela Strona internetowa organizacji "Przeciw korupcji" www.przeciw-korupcji.org.pl/ Strona internetowa organizacji "Transparency International Poland" www.transparency.pl/ Pierwszy Polski Wortal Antykorupcyjny stowarzyszenia "Stop Korupcji" www.stopkorupcji.org/ Strona internetowa organizacji "Fundacja Stefana Batorego: http: //batory.org.pl/program/przeciw-korupcji/o_programie.html Przebieg zajęć: Faza przygotowawcza (wstępna): 1. Czynności organizacyjne 2. Podanie tematu zajęć Krótka dyskusja z uczniami na temat: Gdzie i kiedy słyszymy słowo korupcja? Co to jest korupcja? 3. Podział uczniów na zespoły Faza realizacyjna: 1. Sformułowanie problemu głównego Główny problem to: Co zrobić gdy znajdziemy się w sytuacji korupcyjnej -gdy ktoś nam zaproponuje łapówkę, albo, gdy ktoś zażąda od nas łapówki? 2. Praca indywidualna i zespołowa uczniów według pisemnych instrukcji: Na podstawie notatki prasowej lub wydruku strony internetowej odpowiedz na pytanie otrzymane w instrukcji dla zespołu 3. Praca uczniów w zespołach - rozwiązywanie problemów cząstkowych przez poszczególne zespoły uczniowskie po ich przedyskutowaniu: a/ zespół pierwszy-" W jakich sytuacjach najczęściej spotykamy się z korupcją w szkole, na szosie, na granicy, na meczu piłkarskim, u lekarza i jakie formy przybiera korupcja? " b/ zespół drugi -" Jakie organy państwowe powołane są do ścigania korupcji i jakie organizacje, programy pozarządowe i środki masowego przekazu wspomagają walkę z korupcją? " c/ zespół trzeci -" Dlaczego korupcja jest niebezpieczna dla państwa i jego obywateli? " d/ zespół czwarty -" Co grozi osobom wplątanym w afery korupcyjne? - oceń skutki prawne, materialne, towarzyskie i rodzinne dla tych osób e/ zespół piąty - "Gdzie szukać pomocy w przypadku otrzymania propozycji korupcyjnej?" Liderzy grup referują wnioski z dyskusji w zespołach: Faza podsumowująca (efekt końcowy) np.: 1. Wspólne wykonanie plakatu przedstawiającego w punktach zasady postępowania w przypadku sytuacji korupcyjnej: ![]() Ewaluacja zajęć: Nauczyciel rozdaje uczniom przygotowane wcześniej arkusze ewaluacyjne: Arkusz ewaluacyjny: Odpowiedz na pytania: - Czy uważasz że dzisiejsza lekcja dała Ci coś przydatnego w życiu? (zakreśl jedną odpowiedź):
- Czy odpowiada Ci zastosowana na lekcji metoda pracy grupowej?
jeśli zakreśliłeś "nie" to uzasadnij............................................................... - Zakreśl który obrazek przedstawia najlepiej Twój nastrój na lekcji? ![]() - Napisz jeśli coś przeszkadzało Ci w czasie lekcji, albo gdy uważasz że coś w niej należy zmienić ....................................................................................... ....................................................................................... ...................................................................................... Uwagi: - w trakcie lekcji nauczyciel powinien starać się nie eksponować nadmiernie swojej osoby, pozostawiając uczniom pole do aktywności Opracowanie: Grzegorz Kołączkowski Wyświetleń: 2318
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |