Program -
"Podstawy obsługi komputera"
Czas trwania kursu: 15 godz.
Cele kształcenia:
- poznanie podstawowych zasad obsługi komputera;
- zdobycie podstawowych umiejętności posługiwania się sprzętem komputerowym i
jego oprogramowaniem;
- przygotowanie do wykorzystania technologii informatycznej w codziennym życiu;
- korzystanie z różnych źródeł informacji;
Treści kształcenia:
- podstawowe elementy komputera i ich funkcje;
- samodzielna i bezpieczna praca z komputerem (uruchamianie programów);
- tworzenie rysunków za pomocą komputera;
- redagowanie tekstów za pomocą komputera;
- tworzenie dokumentów zawierających tekst, grafikę i tabele;
- korzystanie z multimedialnych źródeł informacji (płyty CD).
Plan pracy:
Lp |
Tematyka zajęć |
Ilość godzin |
Umiejętności |
1. |
Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem. |
2 |
- rozpoznawanie elementów składowych zestawu komputerowego (jednostka centralna,
procesor, pamięć),
- prawidłowe uruchamianie i kończenie pracy z komputerem,
- przestrzeganie zasad BHP; |
2. |
Wprowadzenie do pracy w środowisku Windows. |
2 |
- znajomość podstawowych pojęć (pulpit, ikona, okno, pasek zadań, menu, przycisk
Start);
- uruchamianie programów;
- wykonywanie operacji na oknach (otwieranie, zamykanie, zmiana rozmiarów okna);
- zakładanie folderów, zapisywanie danych w folderach, zmiana nazwy, usuwanie
plików oraz folderów; |
3. |
Rysowanie w edytorze grafiki. |
5 |
- uruchamianie edytora grafiki;
- rozróżnianie narzędzi edytora;
- wykorzystanie prostych rysunków z wykorzystaniem dostępnych narzędzi i
kolorów;
- dodawanie tekstu do rysunku;
- zapisywanie i odczytywanie dokumentów z dysku; |
4. |
Tworzenie dokumentów tekstowych. |
4 |
- znajomość poszczególnych klawiszy i umiejętność ich stosowania;
- umiejętność obsługi okna programu;
- znajomość podstawowych pojęć związanych z edycją tekstu (układ strony,
czcionka, akapit);
- wykonywanie operacji na tekście (kopiowanie, przenoszenie, usuwanie, zmiana
wyglądu itp.);
- stosowanie wypunktowania i numerowania;
- stosowanie indeksów dolnych i górnych;
- tworzenie tabel;
- znajomość poruszania się po tekście;
- zapisywanie dokumentów;
- przygotowanie tekstu do druku; |
5. |
Wykorzystanie multimedialnych edukacyjnych. |
1 |
- Korzystanie z multimedialnych źródeł informacji np. płyt CD;
- uruchamianie wybranego programu multimedialnego;
- wyszukiwanie potrzebnych informacji w wybranym programie; |
Opracowanie: Lidia Kawa