Katalog Beata Zofia Kubrak Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Bądźmy dla siebie uprzejmi - scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy IIIBądźmy dla siebie uprzejmiScenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy III.1. Temat dzienny: Bądźmy dla siebie uprzejmi. 2. Tematy szczegółowe: Edukacja polonistyczna - Wspólne układanie zasad dobrego zachowania się w oparciu o opowiadanie "O pewnym Tomku" oraz własne doświadczenia. Edukacja matematyczna - Dodawanie pełnymi dziesiątkami w zakresie 100 - rozwiązywanie zadań tekstowych. Edukacja artystyczna - Wykonanie z modeliny znaczka symbolizującego jedną z zasad regulaminu dobrego zachowania. Utrwalanie piosenki "Trzecia klasa". Tworzenie akompaniamentu. 3. Cel główny: Ułożenie regulaminu dobrego zachowania oraz uświadomienie uczniom potrzeby wzajemnej współpracy i uprzejmości. 4. Cele operacyjne: A - Uczeń pozna treść opowiadania "O pewnym Tomku" - Wie jak korzystać z "Encyklopedii" - Zna znaczenie słowa "wywiad" i potrafi go przeprowadzić - Zapamięta wspólnie ustalony regulamin B - Uczeń rozumie intencje autora opowiadania - Rozumie polecenia nauczyciela - Rozumie zasadę tworzenia skojarzeń związanych z danym tematem - Rozumie treść zadania matematycznego - Rozumie sposób wykonania pracy plastycznej C Uczeń potrafi: - Wyrazić pozytywną opinię o sobie - Prawidłowo ocenić pozytywne i negatywne zachowanie - Właściwie wykonać polecenia - Przedstawić sytuację w grach dramowych - Rozwiązywać i układać zadania tekstowe - Zapisywać wyrazy z trudnościami ortograficznymi - Zaśpiewać piosenkę z układem ruchowym - Ułożyć zasady kulturalnego zachowania się w szkole i stosować je w praktyce - Zaprojektować i wykonać znaczek-broszkę z modeliny - Współpracować w grupie - Wybrać właściwe instrumenty do akompaniamentu - Zaproponować własny układ ruchowy - Układać i zapisywać liczby w dziesiątkowym systemie pozycyjnym. 5. Metody: - Słowna - pogadanka, rozmowa kierowana - Czynnościowa - zadania do wykonania, elementy dramy i metody problemowej - Oglądowa - pokaz 6. Formy pracy: zbiorowa, grupowa jednolita i zróżnicowana, indywidualna jednolita i zróżnicowana. 7. Środki dydaktyczne: ilustracja przedstawiająca chłopca - Tomka, tekst opowiadania "O pewnym Tomku", rekwizyty do gry dramowej, losy, "Encyklopedia", karty pracy, kaseta z piosenkami M. Tomaszewskiej dla kl. III, ilustracja do zadania tekstowego, modelina, agrafki, karton - arkusze, kartki kserograficzne różnej wielkości i różnego koloru, serduszka wycięte z papieru samoprzylepnego. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Czynności organizacyjno porządkowe. Powitanie i zachęcenie do aktywnego udziału w zajęciach. Uczniowie stoją na obwodzie koła i podają sobie dłoń wymieniając pozytywną cechę swojego charakteru lub to co lubią. 2. Wprowadzenie do tematu. Wysłuchanie opowiadania nauczyciela "O pewnym Tomku" i rozmowa na temat jego zachowania. Wskazanie innych negatywnych zachowań uczniów. (Nauczyciel pokazuje ilustrację chłopca - Tomka). Tekst opowiadania: Pewien Tomek nie mógł znaleźć kolegi, nie miał przyjaciela, był sam, dzieci nie chciały się z nim bawić, a wszystko dlatego, że: - gdy Joasi upadła czapka w szatni, to on czapkę kopnął nogą, - gdy Agata stała przed nim, to ciągnął ją za włosy, - gdy Adaś poprosił go o pożyczenie długopisu, to pokazał język, - gdy dzieci jechały autobusem na wycieczkę, to pierwszy wsiadł przepychając się między dziećmi i usiadł na jednym wolnym miejscu, - gdy dzieci bawiły się piłką, to kopnął piłkę tak mocno w Karola, że Karola długo bolała noga. 3. Gra dramowa. Wylosowanie przez przedstawicieli grup scenek z opowiadania "O pewnym Tomku" do przedstawienia. Uczniowie przygotowują się w grupach, dobierają odpowiednie rekwizyty. Następnie grupowy odczytuje wylosowaną scenkę. Zaprezentowanie przez grupy poprawnego zachowania Tomka z opowiadania. Omówienie i podsumowanie przedstawień. Nagrodzenie pracy uczniów serduszkami. 4. Wprowadzenie uczniów do dalszej pracy poprzez opowiedzenie dzieciom, o pobycie nauczycielki w "Bajkowej szkole", w której dzieci zachowywały się w stosunku do siebie podobnie jak oni w swoich scenkach. Szkoła ta bardzo podobała się nauczycielce, ale uczniowie sami mają dojść do tego, dlaczego praca w tej szkole tak się podobała ich wychowawczyni. Aby osiągnąć ten cel, każda grupa musi przeprowadzić wywiad z nauczycielką, zadając jej tylko trzy pytania. Pytania muszą być tak sformułowane, aby nauczycielka odpowiadając podała jak najwięcej informacji o "Bajkowej szkole". 5. Wyjaśnienie słowa "wywiad" i sposób jego przeprowadzenia. Odczytanie z "Encyklopedii" tego hasła. Przygotowanie w grupach pytań do wywiadu. Wytypowany uczeń z każdej grupy przeprowadza wywiad z nauczycielką, a pozostali uczniowie notują uzyskane informacje o "Bajkowej szkole". 6. Uzupełnianie kart pracy. Podsumowanie wywiadów. Zapisanie w tabelkach podobieństw (grupa "Niebieska" i "Zielona") i różnic (grupa "Żółta" i "Różowa") naszej szkoły i szkoły bajkowej. Odczytanie zdań. Nagrodzenie serduszkami. 7. Utrwalenie piosenki pt. "Trzecia klasa" - śpiew zbiorowy. Zadanie dla uczniów - ruchowa inscenizacja piosenki z akompaniamentem muzycznym na środku klasy. Starają się jak najlepiej wykonać tą piosenkę, aby w przyszłości mogli się nią przedstawić np. uczniom z "Bajkowej klasy". Powtórne odśpiewanie z wymianą instrumentów. 8. Nawiązanie do "Bajkowej szkoły" i poproszenie uczniów, aby pomogli policzyć przywieziony towar do sklepiku w tej szkole. Rozwiązanie zadania tekstowego. Nauczycielka przywiesza na tablicy ilustrację do zadania. Mówi treść zadania: Do sklepiku w "Bajkowej szkole" przywieziono 800 zeszytów, 60 długopisów i 3 piórniki. Ile przyborów szkolnych przywieziono do sklepiku? Zapisanie rozwiązania i odpowiedzi na karcie pracy. Wpisanie wyniku do tabelki w dziesiątkowym systemie pozycyjnym. 9. Ułożenie zadania tekstowego do przywieszonego na tablicy wzoru: 40 + 7 + 100 = Nagrodzenie serduszkami najaktywniejszych uczniów. 10. Układanie w grupach metodą "Śnieżnej kuli" zasad postępowania uczniów naszej klasy, a następnie odczytanie ich i zapisanie na jeden zbiorczy karton i wywieszenie w widocznym miejscu. 11. Wykonanie z modeliny znaczka symbolizującego jedną z wybranych z regulaminu zasad. Prezentowanie wykonanych prac i nagrodzenie serduszkami. 12. Podsumowanie, ocena pracy dzieci i poszczególnych grup, podliczenie zdobytych serduszek i przyklejenie ich pod ułożonymi zasadami postępowania uczniów naszej klasy jako potwierdzenie przestrzegania ułożonego regulaminu. Opracowanie: Beata Zofia Kubrak Wyświetleń: 5152
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |