Katalog

Beata Zofia Kubrak
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Bądźmy dla siebie uprzejmi - scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy III

- n +

Bądźmy dla siebie uprzejmi

Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy III.

1. Temat dzienny: Bądźmy dla siebie uprzejmi.

2. Tematy szczegółowe:
Edukacja polonistyczna - Wspólne układanie zasad dobrego zachowania się w oparciu o opowiadanie "O pewnym Tomku" oraz własne doświadczenia.
Edukacja matematyczna - Dodawanie pełnymi dziesiątkami w zakresie 100 - rozwiązywanie zadań tekstowych.
Edukacja artystyczna - Wykonanie z modeliny znaczka symbolizującego jedną z zasad regulaminu dobrego zachowania.
Utrwalanie piosenki "Trzecia klasa". Tworzenie
akompaniamentu.

3. Cel główny: Ułożenie regulaminu dobrego zachowania oraz uświadomienie uczniom potrzeby wzajemnej współpracy i uprzejmości.

4. Cele operacyjne:
A
- Uczeń pozna treść opowiadania "O pewnym Tomku"
- Wie jak korzystać z "Encyklopedii"
- Zna znaczenie słowa "wywiad" i potrafi go przeprowadzić
- Zapamięta wspólnie ustalony regulamin

B
- Uczeń rozumie intencje autora opowiadania
- Rozumie polecenia nauczyciela
- Rozumie zasadę tworzenia skojarzeń związanych z danym tematem
- Rozumie treść zadania matematycznego
- Rozumie sposób wykonania pracy plastycznej

C
Uczeń potrafi:
- Wyrazić pozytywną opinię o sobie
- Prawidłowo ocenić pozytywne i negatywne zachowanie
- Właściwie wykonać polecenia
- Przedstawić sytuację w grach dramowych
- Rozwiązywać i układać zadania tekstowe
- Zapisywać wyrazy z trudnościami ortograficznymi
- Zaśpiewać piosenkę z układem ruchowym
- Ułożyć zasady kulturalnego zachowania się w szkole i stosować je w praktyce
- Zaprojektować i wykonać znaczek-broszkę z modeliny
- Współpracować w grupie
- Wybrać właściwe instrumenty do akompaniamentu
- Zaproponować własny układ ruchowy
- Układać i zapisywać liczby w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.

5. Metody:
- Słowna - pogadanka, rozmowa kierowana
- Czynnościowa - zadania do wykonania, elementy dramy i metody problemowej
- Oglądowa - pokaz

6. Formy pracy: zbiorowa, grupowa jednolita i zróżnicowana, indywidualna jednolita i zróżnicowana.

7. Środki dydaktyczne: ilustracja przedstawiająca chłopca - Tomka, tekst opowiadania "O pewnym Tomku", rekwizyty do gry dramowej, losy, "Encyklopedia", karty pracy, kaseta z piosenkami M. Tomaszewskiej dla kl. III, ilustracja do zadania tekstowego, modelina, agrafki, karton - arkusze, kartki kserograficzne różnej wielkości i różnego koloru, serduszka wycięte z papieru samoprzylepnego.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Czynności organizacyjno porządkowe. Powitanie i zachęcenie do aktywnego udziału w zajęciach.
Uczniowie stoją na obwodzie koła i podają sobie dłoń wymieniając pozytywną
cechę swojego charakteru lub to co lubią.

2. Wprowadzenie do tematu.
Wysłuchanie opowiadania nauczyciela "O pewnym Tomku" i rozmowa
na temat jego zachowania. Wskazanie innych negatywnych zachowań uczniów.
(Nauczyciel pokazuje ilustrację chłopca - Tomka).
Tekst opowiadania:
Pewien Tomek nie mógł znaleźć kolegi, nie miał przyjaciela, był sam, dzieci nie chciały się z nim bawić, a wszystko dlatego, że:
- gdy Joasi upadła czapka w szatni, to on czapkę kopnął nogą,
- gdy Agata stała przed nim, to ciągnął ją za włosy,
- gdy Adaś poprosił go o pożyczenie długopisu, to pokazał język,
- gdy dzieci jechały autobusem na wycieczkę, to pierwszy wsiadł przepychając się między dziećmi i usiadł na jednym wolnym miejscu,
- gdy dzieci bawiły się piłką, to kopnął piłkę tak mocno w Karola, że Karola długo bolała noga.


3. Gra dramowa.
Wylosowanie przez przedstawicieli grup scenek z opowiadania "O pewnym Tomku" do przedstawienia. Uczniowie przygotowują się w grupach, dobierają odpowiednie rekwizyty. Następnie grupowy odczytuje wylosowaną scenkę. Zaprezentowanie przez grupy poprawnego zachowania Tomka z opowiadania. Omówienie i podsumowanie przedstawień. Nagrodzenie pracy uczniów serduszkami.

4. Wprowadzenie uczniów do dalszej pracy poprzez opowiedzenie dzieciom, o pobycie nauczycielki w "Bajkowej szkole", w której dzieci zachowywały się w stosunku do siebie podobnie jak oni w swoich scenkach. Szkoła ta bardzo podobała się nauczycielce, ale uczniowie sami mają dojść do tego, dlaczego praca w tej szkole tak się podobała ich wychowawczyni. Aby osiągnąć ten cel, każda grupa musi przeprowadzić wywiad z nauczycielką, zadając jej tylko trzy pytania. Pytania muszą być tak sformułowane, aby nauczycielka odpowiadając podała jak najwięcej informacji o "Bajkowej szkole".

5. Wyjaśnienie słowa "wywiad" i sposób jego przeprowadzenia. Odczytanie z "Encyklopedii" tego hasła. Przygotowanie w grupach pytań do wywiadu. Wytypowany uczeń z każdej grupy przeprowadza wywiad z nauczycielką, a pozostali uczniowie notują uzyskane informacje o "Bajkowej szkole".

6. Uzupełnianie kart pracy.
Podsumowanie wywiadów. Zapisanie w tabelkach podobieństw (grupa "Niebieska" i "Zielona") i różnic (grupa "Żółta" i "Różowa") naszej szkoły i szkoły bajkowej.
Odczytanie zdań. Nagrodzenie serduszkami.

7. Utrwalenie piosenki pt. "Trzecia klasa" - śpiew zbiorowy.
Zadanie dla uczniów - ruchowa inscenizacja piosenki z akompaniamentem muzycznym na środku klasy. Starają się jak najlepiej wykonać tą piosenkę, aby w przyszłości mogli się nią przedstawić np. uczniom z "Bajkowej klasy". Powtórne odśpiewanie z wymianą instrumentów.

8. Nawiązanie do "Bajkowej szkoły" i poproszenie uczniów, aby pomogli policzyć przywieziony towar do sklepiku w tej szkole.
Rozwiązanie zadania tekstowego.
Nauczycielka przywiesza na tablicy ilustrację do zadania.
Mówi treść zadania:
Do sklepiku w "Bajkowej szkole" przywieziono 800 zeszytów, 60 długopisów i 3 piórniki. Ile przyborów szkolnych przywieziono do sklepiku?
Zapisanie rozwiązania i odpowiedzi na karcie pracy. Wpisanie wyniku do tabelki w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.


9. Ułożenie zadania tekstowego do przywieszonego na tablicy wzoru:
40 + 7 + 100 =
Nagrodzenie serduszkami najaktywniejszych uczniów.

10. Układanie w grupach metodą "Śnieżnej kuli" zasad postępowania uczniów naszej klasy, a następnie odczytanie ich i zapisanie na jeden zbiorczy karton i wywieszenie w widocznym miejscu.

11. Wykonanie z modeliny znaczka symbolizującego jedną z wybranych z regulaminu zasad.
Prezentowanie wykonanych prac i nagrodzenie serduszkami.

12. Podsumowanie, ocena pracy dzieci i poszczególnych grup, podliczenie zdobytych serduszek i przyklejenie ich pod ułożonymi zasadami postępowania uczniów naszej klasy jako potwierdzenie przestrzegania ułożonego regulaminu.

Opracowanie: Beata Zofia Kubrak

Wyświetleń: 5152


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.