Katalog

Elżbieta Dejk
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Rola inscenizacji w procesie dydaktyczno - wychowawczym uczniów kl. I-III - moje refleksje

- n +

Rola inscenizacji w procesie dydaktyczno - wychowawczym uczniów kl. I - III
- moje refleksje

Dzieląc się swoimi doświadczeniami, chciałabym ukazać formy i sposoby uatrakcyjniania procesu nauczania i zajęć pozalekcyjnych poprzez różne inscenizacje.

Inscenizacja kojarzy się nam ze scenariuszem, a więc z koniecznością opracowania tekstu, który narzucamy odtwórcom. Ja natomiast chciałabym wyrazić swoje przekonanie, że w pracy z młodszymi uczniami tekst powinien być jedynie pretekstem do twórczego rozbudzania wyobraźni wskazaniem tematu na podstawie, którego dziecko przy pomocy wychowawcy zacznie korygować, wzbogacać swoje własne doświadczenia nabyte w domu rodzinnym, w szkole, na ulicy.

Przy korzystaniu z tej formy(improwizowanej inscenizacji) uzyskuje się:
- zaangażowanie wszystkich dzieci w temat lekcji,
- wzrost spostrzegawczości i umiejętności koncentracji,
- płynność wypowiedzi,
- umiejętność reagowania na zmienność sytuacji, a więc i rozwój twórczego sposobu myślenia.

Każda zabawa może a nawet powinna zawierać jak najwięcej elementów improwizacji. W czasie zabawy wszyscy są równi, wszyscy są "ważni". Nie ma najlepszych i najgorszych. Aby zabawa się udała, musi być najpierw omówiona, a poszczególne postacie zarysowane nie tylko przez nauczyciela, ale i przez bawiących się dzieci, dopiero potem może nastąpić podział ról.

Przy umiejętnym inspirowaniu można nauczyć wychowanka w trakcie jednej zabawy więcej niż w ciągu kilkakrotnego instruktażu czy lekcji.

Bardzo ciekawą formą zajęć jest psychodrama, w której można doprowadzić dzieci do wspólnego wyrażania określonych wartości i sprawdzenia ich na samym sobie dzięki przeżyciu takiej sytuacji, która mogłaby zdarzyć się w życiu. W psychodramie udział biorą wszyscy, ale wychowawca znając poszczególne dzieci w swojej klasie stara się, aby te, które przy okazji tej właśnie inscenizacji mogą zyskać - rzeczywiście zyskały. Tematem do psychodramy mogą być spostrzeżenia wychowawcy dotyczące uporczywie powtarzających się zachowań dzieci: niekoleżeńskość, skarżenia itp. Mogą to być również zagadnienia, które chcemy pogłębić - jak, na przykład, konieczność przestrzegania przepisów ruchu drogowego.


Wystarczy, że podsunęłam dzieciom myśl zainscenizowania wybranych sytuacji, a pochwyciły je z zapałem. Pierwszą czynnością dzieci było ustalenie osób występujących w utworze, ich czynności, następnie ustalały plan inscenizacji, elementy dekoracji itp. Zapoznając się z tekstem inscenizacji i analizując go, uczniowie oceniali postępowanie bohaterów, zajmowali określone stanowisko wobec przedstawionej sytuacji lub też wobec postaw bohaterów: jedne z nich są aprobowane, inne potępione, a jeszcze inne spotykają się obojętnością. Każdy utwór daje okazję do pochwały tego, co dobre, do zwycięstwa dobra nad złem, do ukazania zalet postaci.

Inscenizowanie daje duże możliwości w zakresie kształcenia u wychowanków świadomej dyscypliny, poczucia odpowiedzialności zbiorowej i indywidualnej. Inscenizacja jest doskonałym środkiem wytwarzającym więź koleżeńską i grupową. Wykorzystując jej walory, mogłam wielokrotnie obudzić wiarę we własne siły u dzieci zalęknionych.

Bardzo ciekawa i wychowawcza jest zabawa zaimprowizowana na podstawie książki M. Jaworczakowej pt. "Oto jest Kasia". Szczególnie polecałabym dwa rozdziały tej książki: "Nowa" i "Złote rybki".

Na zakończenie inscenizacji powinna potoczyć się dyskusja wokół różnych niekoleżeńskich czynów nie tylko głównej uczestniczki zabawy, ale i innych kolegów i koleżanek. W każdym zespole dziecięcym rozmowa na ten temat będzie przebiegała inaczej, nieco odmiennie. Ważne jest jedno, aby zabawa posłużyła do zainteresowania wszystkich jakimś zagadnieniem.

Jeśli w podobny sposób zabawimy się po raz pierwszy, to możemy być zniechęceni sztucznością improwizacji. Dzieci będą starały się trzymać książkowego tekstu. Ale już następne inscenizacje będą o wiele bardziej udane. Po kilku zajęciach wystarczy już tylko przeczytać opowiadanie, a dzieci same będą wchodziły w znaną sobie konwencję, bez dłuższych przygotowań.

Na podstawie dotychczasowych obserwacji mogę z cała pewnością stwierdzić, że ta forma poznawania, przeżywania i przyswajania szkolnej wiedzy daje dobre i pozytywne rezultaty dzięki:
- zaangażowaniu się wszystkich uczniów,
- głębszemu przeżywaniu, a więc i lepszemu przyswajaniu treści zawartych w czytance, lekturze, lekcji wychowawczej, a nawet przyswajaniu wiedzy z innych przedmiotów,
- rozwojowi aktywności u dzieci nieśmiałych,
- stwarzaniu okazji do szerszego wypowiadania się niż ma to miejsce w trakcie normalnej lekcji

Uważam, iż jest to forma pracy bardzo atrakcyjna nie tylko dla dzieci, ale i dla nauczyciela.

Dzięki takim inscenizacjom wspólnie z uczniami osiągamy lepsze wyniki w następujących dziedzinach wychowania:

- kształcenie uczuć i przyswajania własnych postaw
- kształcenie wrażliwości estetycznej
- kształcenie świadomej dyscypliny

Aby pobudzić "apetyt" w nauczaniu stosuję także inscenizację jako jedną z form ćwiczeń w czytaniu. Dzięki inscenizacjom wspólnie z uczniami osiągamy lepsze wyniki w nauczaniu. Pracując nad tekstem inscenizacji przyczyniłam się do rozwoju mowy ucznia, szczególnie w zakresie:
* ćwiczeń w czytaniu,
* ćwiczeń w mówieniu z uwzględnieniem ćwiczeń słownikowych,
* uczenia się na pamięć.

Umiejętne kierowanie czytaniem wydzielonych ról, dobór właściwych głosów, odpowiednia zmiana ról - są to czynniki wzbudzające zainteresowania czytanym tekstem, a co za tym idzie i książką w ogóle, kształtujące poza tym poczucie odpowiedzialności za prawidłowe wykonanie zadania(każdy chce czytać swoją rolę jak najlepiej)

Oprócz indywidualnego czytania ról stosowałam także zbiorowe formy czytania. Chóralne formy czytania ról lub ich chóralne wypowiadanie ośmielały dzieci mające trudności w mówieniu czy wady wymowy.

Dziecko z trudnościami wymowy nie czuje się wówczas osamotnione, skrępowane i stopniowo nabiera większej odwagi w wypowiadaniu się.

Dodatkową atrakcją, wzmacniającą efekty czytania z podziałem na role było wykorzystanie magnetofonu. Nagrywałam i odtwarzałam z taśmy głosy dzieci, miało to duże znaczenie dla podnoszenia techniki czytania, jego piękna, a także poprawności mowy dziecka.

Poprzez uczenie się ról na pamięć uczniowie przyswajali sobie i zapamiętywali fragmenty ładnej polszczyzny oraz określone zwroty frazeologiczne. W czasie pracy nad tekstem musi pamiętać o pięknej i naturalnej dykcji, starałam się nie dopuścić do sztuczności lub monotonii w mówieniu. Przestrzegałam następujących zasad: uczeń musi mówić tak, aby go dobrze słyszano, dobrze rozumiano i chętnie słuchano.

A oto etapy pracy związanej z przygotowaniem inscenizacji:
1. Wybór utworu.
2. Kilkakrotne czytanie(urozmaicone różnymi dodatkowymi poleceniami)
3. Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu: bogacenie słownictwa dzieci w związku z przygotowaniem inscenizacji, wyodrębnienie wydarzeń składających się na akcję inscenizowanego opowiadania, praca nad opisem.
4. Ćwiczenia w czytaniu rolami
5. Podział ról między uczniów.
6. Zapamiętanie ról poprzez ćwiczenia
* w bezpośrednim przepisywaniu ról - jako ćwiczenie w pisaniu z pamięci lub przepisywanie(zadanie domowe)
* uczenie się na pamięć.
7. Ćwiczenia dykcyjne: posługiwanie się magnetofonem lub płytami z nagraniami artystów recytatorów
8. Samodzielny wybór techniki wykonania inscenizacji: teatrzyk cieni, żywy plan.
9. Samodzielne zaprojektowanie dekoracji(prace z zakresu wychowania plastycznego i technicznego)
10. Przygotowanie piosenek, tańców, pląsów
11. Wykonanie inscenizacji

Z przedstawionego planu wynika, że musi ona łączyć różne elementy przedmiotów nauczania w klasach I - III, nie może ograniczać się tylko do ról mówionych; recytacja, śpiew, muzyka, taniec połączone razem dadzą dopiero piękną i ciekawą całość

Zauważyłam, że organizowane i wykorzystywane przeze mnie w pracy szkolnej inscenizacje są silnym bodźcem do osiągnięcia przez dzieci lepszych wyników w zakresie czytania, pięknego mówienia, a nawet poprawnego pisania.

Opracowanie: Elżbieta Dejk

Wyświetleń: 1683


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.