![]() |
![]() |
Katalog Aleksandra Łagowska Różne, Scenariusze Wolontariusz - bohater naszych czasówWolontariusz - bohater naszych czasówScenariusz zajęć z edukacji humanitarnej dla klasy drugiejLekcja dotyczy takich pojęć jak wolontariusz, praca społeczna, organizacje pozarządowe opierające swoją działalność na pracy wolontariuszy. Powinna uświadomić młodzieży, że wolontariat pozwala wykorzystać swoje doświadczenie i umiejętności. Każdy człowiek, niezależnie od wieku, zamożności lub innych względów, może i powinien pomagać potrzebującym, a także działać na rzecz swojego najbliższego otoczenia. Jednocześnie rozmowa o pracy wolontariusza pobudza do zastanowienia jakie pożytki niesie praca w organizacji pozarządowej. Główne zagadnienia zajęć: - co to jest wolontariat i kim jest wolontariusz - zwiekszenie wśród uczniów chęci do działania - organizacje pozarządowe opierające swoją działalność na wolontariuszach Cele zajęć: Po zakończeniu zajęć uczeń powinien: - wiedzieć kim jest wolontariusza - zrozumieć czym jest wolontariat - poznać możliwości działania wolontariuszy - poznać organizacje pozarządowe, w których może zostać wolontariuszem Metody pracy - dyskusja - praca w małych grupach - burza mózgów - test Na kilka dni przed planowaną lekcją, zapowiedziałam zajęcia o wolontariacie i poprosiłam, aby zastanowili się, jakie mają hobby, czym się interesują, co najbardziej lubią robić i czy to hobby może im pomóc w byciu wolontariuszem. Przebieg zajęć: 1. Zapoznanie uczniów z celami zajęć. 2. Tworzenie definicji słowa wolontariat. a. uczniowie w małych grupach wypracowują definicję słowa wolontariat i zapisują ją na kartkach. b. przedstawiciele grup przedstawiają definicję słowa "wolontariat" na forum klasy c. uczniowie na podstawie tego, co zrobili w grupach próbują stworzyć wspólną klasową definicję słowa "wolontariat" 3. Burza mózgów a. zapoznanie uczniów z zasadami burzy mózgów b. wszyscy zastanawiają się nad problemem: Kim jest wolontariusz? c. zapisanie pomysłów na tablicy 4. Zastanowienie jak ich własne hobby może pomóc w byciu wolontariuszem. 5. Test określający osobowość przyszłych wolontariuszy. a. czy powinien wybrać wolontariat aktywny b. działanie w pojedynkę c. zajęcia wymagające dużego zaangażowania d. czy pracę w grupie 6. Refleksja nad tym, ile czasu, można poświęcić na wolontariat. 7. Wspólne przedstawienie różnych możliwości pomocy potrzebującym i sposoby dotarcia do nich poprzez organizacje pozarządowe. 8. Rozdają uczniom karty etyczne wolontariusza, z poleceniem, aby je przeczytali i spróbowali coś do tej karty dopisać. 9. Na koniec pytania do uczniów: Co mogą dać od siebie będąc wolontariuszem? Co mogą dostać będąc wolontariuszem? Uświadamiam uczniom, że rzeczy, które dają i dostają będąc wolontariuszami mogą być materialne (np. chleb) i niematerialne (np. satysfakcja z pracy). 10. Konkluzje zapisujemy na tablicy. Bibliografia: 1. Nowy słownik poprawnej polszczyzny - PWN, Warszawa, 1999 2. Słownik wyrazów obcych - PWN, Warszawa, 1999 3. Leleniewska Maria: Wolontariat. "Filipinka" 2003 nr 8, s.60, 62 4. "Pomagamy" pismo PAH. 2000 nr 6 5. Żepielska Joanna - Humanitaryzm - Fundacja PAH, 2001
Opracowanie: Aleksandra Łagowska Wyświetleń: 2904
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |