AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Izabella Bartoszewicz
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Z książką pod rękę - scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy III

- n +

Z książką pod rękę - scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy III

CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 4 h

Krąg tematyczny: POZNAJEMY HISTORIĘ

WIADOMOŚCI, UMIEJĘTNOŚCI, EFEKTY WYCHOWAWCZE
UCZEŃ:
- zna własności prostokąta,
- potrafi kreślić prostokąt o podanej dł. boków;
- mierzy dł. boków, oblicza obwód prostokąta;
- zdaje relację z wysłuchanego tekstu;
- potrafi wskazać książki które najbardziej lubi;
- wie, jak drukowano książki dawniej i dziś;
- formułuje dłuższe wypowiedzi ustne;
- potrafi samodzielnie napisać reklamę swojej książki;
- umie wyciąć nożykiem znaki liter w ziemniaku;
- potrafi bawiąc się stworzyć plakat reklamujący najciekawszą książkę w klasie;
- potrafi przedstawić scenkę dramową.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Książki z różnych dziedzin, rozsypanka sylabowa, podręczniki i ćwiczenia dla kl. III
JUKA-91, stemple z ziemniaka i inne, ziemniaki, nożyki, plansze z napisami: czcionka, prasa, druk, teksty informacyjne dla 5 grup: tabliczki gliniane, papirus, pergamin, druk, płyta CD.

1. Dzieci siedzą w kole, odczytanie tajemniczego napisu (odwrócone litery):
DRUK TO SKARB
2. N-l pokazuje w jaki sposób ktoś wykonał czarodziejski napis, pokazuje pieczątkę z ziemniaka lub gotową z tworzywa sztucznego, zwraca uwagę na umieszczenie odwrotne liter, cyfr na pieczątce.
3. Zapowiedź wykonania pod koniec dnia takich pieczątek.
4. Wysłuchanie wzorowo odczytanego lub nagranego na taśmie magnetof. tekstu opowiadania pt.: "Skarb"
(podr. kl. III JUKA-91)
5. Rozmowa nt treści tekstu:
- W jaki sposób zakrystian Koster kopiował książki?
- Jak J. Gutenberg udoskonalił sposób drukowania?
- Jakie ulepszenie wprowadził do druku Gutenberg?
- Co cennego pozostało dla ludzkości?
6. N-l wyjaśnia znaczenie wyrazów czcionka, druk, prasa (plansze do przyczepienie na tablicę informacyjną).
7. Wspólne uzasadnienie tytułu; SKARB
8. Rozwiązanie hasła z rozsypanki sylabowej:
NIE NARZEKA NIGDY NA NUDĘ TEN,
KTO CZYTA KSIĄŻKI
9. Rozmowa nt znaczenia książek w życiu człowieka:
Dlaczego zawsze warto sięgnąć po książkę?
10. Jak to było dawniej?
Scenki dramowe: n-l dzieli klasę na 5 grup. Każda grupa otrzymuje króciutki tekst z informacją o powstawaniu książek w dawnych czasach. Zadaniem uczniów jest przedstawienie za pomocą dramy: książek na tabl. glinianych, na papirusie, na pergaminie, drukowanych i elektronicznych. Dzieci wybierają dowolny sposób przedstawiania. Mogą wspomagać się otrzymanymi tekstami, np.: narrator czyta tekst, pozostałe dzieci tworzą scenki "stop-klatka" lub inne. Odgadnięte hasła, przygotowane wcześniej przez n-la można przywiesić na tabl. informacyjną.
11. Przerwa
12. Uporządkowanie klasowej wystawy książek (ulubione książki przyniesione przez dzieci) według umowy: geograficzne, przyrodnicze, lektury, itp.
13. Wybranie z każdej grupy książek jednej do prezentacji przez chętnego ucznia.
14. Przypomnienie przez n-la, zapisanie na tablicy planu postępowania, prezentacji:
- autor/zespół autorów/wydawnictwo
- tytuł
- ilustracje
- głowni bohaterowie
- odczytanie ciekawego fragmentu
- swobodne przedstawienie kilku zdań o książce
15. Samodzielne redagowanie zdań na temat własnej ulubionej książki, zareklamowanie jej.
16. Odczytanie swoich propozycji.
17. Przerwa.
18. Przypomnienie własności prostokąta.
19. Mierzenie długości i szerokości własnej książki, obliczanie jej obwodu.
20. Kreślenie prostokątów, obliczanie ich obwodów
(ćw. II semestr kl. III JUKA-91)
21. Wykonanie liter alfabetu-stempli z ziemniaka.
22. Wykonanie wspólne plakatu - reklamy książki, którą dzieci uznały za najlepiej zaprezentowaną. Dzieci używają do tego stempli. Pracuje każdy bo każdy ma inną literkę. Wcześniej wspólnie zastanawiają się nad treścią krótkiego tekstu.

Opracowanie: Izabella Bartoszewicz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2318


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.