|
|
Katalog Agata Moździerz Język polski, Scenariusze Czy warto być siłaczką? - rozważania na temat postaw Stanisławy BozowskiejCzy warto być siłaczką? - rozważania na temat postawy Stanisławy Bozowskiej?Konspekt do lekcji językowej w klasie I gimnazjum. (1 godz.)Cele: - uczeń potrafi tworzyć plan wydarzeń - uczeń potrafi charakteryzować postać literacką, pracować z tekstem, uzasadniać swoje sądy na podstawie fragmentów utworu - uczeń potrafi oceniać bohatera - uczeń potrafi wysuwa wnioski, wskazywać przyczyny zaistniałych trudności i wskazywać sposoby ich rozwiązania. Metody: praca z tekstem, metoda trójkąta asocjacyjnego, heureza. Formy: praca zbiorowa, indywidualna, grupowa. Środki: tekst opowiadania, karty z narysowanymi trójkątami asocjacyjnymi. Tok lekcji: 1. Nawiązanie do tematu: Przedstawienie kolejnych zdarzeń z życia bohaterki opowiadania, które wiążą się z realizacją hasła "praca u podstaw" (praca zbiorowa), np.: - studia na uniwersytecie - przynależność do organizacji młodzieżowych - podjęcie pracy nauczycielki na wsi - ciężka praca w złych warunkach - napisanie podręcznika "Fizyka dla ludu" - śmierć 2. Lekcja właściwa: - Wypowiedzi uczniów oceniające Bozowską - przytoczenie odpowiednich fragmentów utworu; wymienianie cech bohaterki i notowanie na tablicy i w zeszycie (praca indywidualna z tekstem literackim) STANISŁAWA BOZOWSKA - wierność ideałom, silny charakter, pogodne usposobienie, rzetelna praca, altruizm, bezinteresowność, ofiarność, niezłomność, wytrwałość, hart ducha, zaangażowanie społeczne, niedbanie o wygody, szerzenie oświaty. - Zwrócenie uwagi na tytuł "Siłaczka" - wyjaśnienie dosłownego i przenośnego znaczenia wyrazu; / * siłacz - mocarz; ktoś silny fizycznie; * * ktoś mocny psychicznie; wytrwały; cierpliwy; uparty.../ - Podzielenie klasy na grupy i rozdanie im plakatu z narysowanym trójkątem asocjacyjnym; wpisanie w trójkąt problemu. - Uczniowie w grupach zastanawiają się nad głównymi przyczynami, które podtrzymują problem i sposobami usunięcia przyczyn, następnie zapisują je w wyznaczonych miejscach. - Grupy wybierają swoich liderów, którzy przedstawiają efekty pracy w grupach; - Uczniowie notują te informacje w zeszytach. ![]() 3. Podsumowanie: Czy warto być siłaczką? - swobodne wypowiedzi uczniów. Zadanie:/ tematy do wyboru/ 1. Klęska czy zwycięstwo ideałów Bozowskiej - rozprawka. 2. Stanisława Bozowska jako postać tragiczna - charakterystyka.
Opracowanie: Agata Moździerz Wyświetleń: 11307
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |