![]() |
![]() |
Katalog Irena Ferenc Język polski, Ćwiczenia Utrwalenie wiadomości o samogłoskach - ćwiczenia w pisaniu liter i prawidłowej wymowie głosekUtrwalenie wiadomości o samogłoskach - ćwiczenia w pisaniu liter i prawidłowej wymowie głosekSCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE IEDUKACJA POLONISTYCZNA Ogólne zadania edukacyjne. Uczeń będzie: - rozróżniał pojęcia: głoska - litera; słowo - wyraz; - znał pojęcia: sylaba, samogłoska, spółgłoska: - prawidłowo wymawiał samogłoski; - prawidłowo pisał poznane litery. Zakres edukacji polonistycznej. - wyróżnienie głosek i liter w słowie i wyrazie; - odtwarzanie prawidłowego kształtu liter a, o, u, e, y, i; - utrwalenie wiadomości o samogłoskach i spółgłoskach; - ćwiczenia w kształtnym pisaniu poznanych liter; - ćwiczenia prawidłowej wymowy samogłosek. Metody: ćwiczenia, działalność praktyczna, pokaz, praca z tekstem, naśladowcza, opis, opowiadanie. Środki: propozycje ćwiczeń głosowych, ilustracje "dziecięce buźki". propozycje ćwiczeń do wykonania, lusterka, tekst wiersza "Beksa" i "Ale dama" - M. Bogdanowicz -Metoda dobrego startu, magnetofon, taśma z nagranymi piosenkami, podręcznik z ćwiczeniami do kształcenia zintegrowanego, "Moja szkoła" - klasa I - "Wrzesień". Czas pracy: 2 godziny Przebieg zajęć: 1. Odczytanie przez nauczycielkę zagadki: "Opowiadają choć ust nie mają. Wszystkie wyrazy się z nich składają" (litery) 2. Podanie przez uczniów rozwiązania zagadki. 3. Przypomnienie uczniom różnicy między głoską (wypowiadamy ją i słyszymy) a literą (czytamy i piszemy). 4. Zabawa "Litery": Nauczycielka wypowiada głoski. Zadaniem dzieci jest pokazanie liter odpowiadającym słyszanym głoskom, poprzez układ rąk (palców) - A, E, I, O, U, Y. 5. Wyróżnianie głosek i liter w imionach dzieci: - wymawianie przez wskazane dzieci swoich imion, - układanie imion z pierwszych głosek nazw obrazków i przedmiotów, - wybrzmiewanie przez dzieci pierwszych głosek przedmiotów znajdujących się w sali, tworzenie wyrazów z podanych głosek; np. kot - książka, okno, tablica. 6. Utrwalanie pojęć: słowo - wyraz - przypomnienie, że wypowiadamy i słyszymy słowa, a czytamy i piszemy wyrazy. 7. Zabawa "słowo - wyraz". Nauczycielka pisze na tablicy kilka wyrazów. Na hasło "wyraz" uczniowie wskazują napisane wyrazy. Na hasło "słowo" wymawiają dowolne słowa. 8. Przypomnienie uczniom wiadomości o spółgłoskach i samogłoskach; - zwrócenie uwagi na rolę samogłoski w wyrazie (dzieli go na sylaby); - przypomnienie poznanych przez dzieci samogłosek: a, o, i, e, u, y; - kilka ćwiczeń polegających na podziale dowolnych słów na sylaby. 9. Wykonanie ćwiczeń artykulacyjnych (z wykorzystaniem lusterka, w którym dziecko ma możliwość obserwacji artykulatorów) pomocnych w prawidłowym wymawianiu samogłosek (nauczycielka pokazuje - uczniowie powtarzają) - balonik - nadymamy mocno policzki i wypuszczamy powoli powietrze; - osiołek - wymawiamy na przemian samogłoski -i, -u, z przesadnym rozciąganiem i zaokrągleniem warg; - lokomotywa - na przemian wydychamy powietrze raz prawym, raz lewym kącikiem ust; - wyjący wilczek - wymawiamy coraz szybciej samogłoski - a, -u, szybko otwieramy usta przy "a" i ściągając je mocno "w ryjek" przy "u". 10. Ćwiczenia percepcyjno - słuchowe. (Rozróżnianie samogłosek. Ćwiczenie powinno mieć charakter słuchowo - gestowy, tzn. dziecko klaszcze, kiedy występuje dźwięk ćwiczony, np. -a, w ogóle zaś nie reaguje, kiedy usłyszy inny dźwięk. Ćwiczenie pozwala stwierdzić, w jakim stopniu dziecko różnicuje słuchowo poszczególne głoski). Zabawa "Pan Zapominalski". Nauczycielka opowiada, że kiedyś żył pan Zapominalski, który przyjaźnił się z 6 głoskami: A, E, O, U, I, Y. Pewnego razu spotkał głoskę A, która zaprosiła go na niedzielę, na herbatkę. Pan Zapominalski bardzo się ucieszył i obiecał przyjść niezawodnie. Ale kiedy nadeszła niedziela, pan Zapominalski był w niemałym kłopocie, bo zapomniał, która z głosek zaprosiła go do siebie. Wymieniał wszystkie imiona, ale nie mógł sobie przypomnieć. Przyszedł zatem do dzieci i prosił, by mu pomogły. Pan Zapominalski wymawia imiona głosek, a dzieci klaszczą, gdy usłyszą imię tej głoski, do której miał się udać z wizytą. 11. Ćwiczenia głosowe z wykorzystaniem lusterek (w tym ilustracje "ust" wymawiania poszczególnych samogłosek): - śpiewanie wszystkich głosek najpierw wysoko, potem nisko. 12. Ćwiczenia głosowe - dzieci śpiewają kolejno samogłoski coraz wyżej i coraz niżej. Podczas śpiewu dzieci wodzą palcem po linii 13. Ćwiczenia głosowe o przedłużonej fonacji samogłosek połączone z wodzeniem palcem po linii 14. Przerwa - dla chętnych kolorowanie ilustracji przedstawiających samogłoski. 15. Zabawa "Głoski". Nauczycielka pokazuje ilustracje przedstawiające dziecięcą "buzię" w trakcie wymawiania samogłosek. Zadaniem dzieci jest rozpoznanie jaka samogłoska jest wypowiadana. 16. Ćwiczenie - tworzymy wyrazy (praca w zespołach dwuosobowych). Uczniowie w zespole otrzymują zestaw ilustracji przedstawiających dziecięcą "buzię" w trakcie wymawiania samogłosek i spółgłosek (ilustracje są bez podpisów) Ich zadaniem jest utworzenie ilustracjami jak największej ilości wyrazów: - przedstawienie wyników pracy: - przeczytanie utworzonych wyrazów; - sprawdzenie przez wszystkich uczniów poprawności wykonania ćwiczenia - odczytanie wyrazów z podziałem na głoski; - odczytanie wyrazów z podziałem na sylaby. 17. Wysłuchanie przez dzieci piosenki "Ale dama" (o literze a); - analiza treści piosenki; - ćwiczenie - klaszcząc, dzieci dzielą na sylaby: dama, litera, alfabet. Zamykają oczy i słuchają tekstu piosenki. Gdy usłyszą głoskę "a", podnoszą rękę do góry (wolno wymawiają tekst piosenki i przeciągają głoski "a"). Ile razy usłyszą głoskę "a": w słowach: dama, litera, alfabet? - zaśpiewanie piosenki, klaskaniem zaznaczając jej rytm. 18. Wyjaśnienie nauczycielki, że do każdej samogłoski możemy wykonać podobne ćwiczenia wykorzystując różne piosenki. 19. Ćwiczenia w kształtnym pisaniu poznanych liter. 20. Zapoznanie uczniów z treścią wiersza "Beksa". 21. Powtórne przeczytanie wiersza przez nauczycielkę, a w słowach: mnie, sto, tu, drwi, zły, ma, ja - uczniowie "przeciągają" ostatnią głoskę. 22. Podsumowanie zajęć: - pochwała dzieci z aktywną i twórczą pracę. Ale dama! - A kto to taki? - A kto to taki? - A to właśnie ja! Litera "a"! Taka piękna, taka ważna, elegancka i odważna! A więc teraz chyba wiecie, pierwsza dama w alfabecie! Ach, to właśnie ja! Litera "a"! M. Bogdanowicz - Metody dobrego startu. Beksa Po podwórzu beksa chodzi. Płacze, szlocha, łka, zawodzi. - Czemu nikt nie lubi mnie -e -e -e? - Choć dookoła dzieci sto -o -o -o, - Taka sama stoję tu -u -u -u, - Każdy ze mnie tylko drwi -i -i -i, - Każdy dla mnie taki zły -y -y -y, - Każdy koleżankę ma -a -a -a. - A nie jaaaa! Nikt nie lubi takiej panny, co ma w oczach dwie fontanny. Już zza chmury słońce zerka. Ty łzy otrzyj też. Chodź się z nami bawić w berka. Chcesz? Opracowanie: mgr Irena Ferenc Wyświetleń: 18706
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |