Katalog Małgorzata Janzer Zajęcia zintegrowane, Program nauczania Działania podejmowane w celu uniknięcia zagrożeń w klasach I-III. ProfilaktykaDziałania podejmowane w celu uniknięcia zagrożeń w klasach I - IIIProfilaktyka jest uzupełnieniem działań wychowawczych. Jest to ochrona przed zagrożeniem i reagowaniem na nie.Cele i zadania profilaktyki w szkole: 1.Cele: - Ochrona uczniów przed wszelkimi zagrożeniami w rozwoju, czyli dbanie o bezpieczeństwo i podnoszenie jego poziomu - Wzrost kompetencji uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie radzenia sobie w sytuacjach zagrożeń. 2.Zadania: - Budowanie pozytywnych więzi ucznia ze szkołą, stwarzanie możliwości pozytywnego zaistnienia w środowisku szkolnym, grupie rówieśniczej - Współpraca z rodzicami w zakresie planowania pracy profilaktycznej, rozwiązywania powstałych problemów - Współpraca z pedagogiem szkolnym i poradniami pedagogiczno- psychologicznymi. Sposoby realizacji: - Pogadanki - Zatwierdzone przedstawienia teatralne - Wczesne diagnozowanie środowiska ucznia - Gazetki - Konkursy - Rozmowy indywidualne z uczniami i rodzicami - Spotkania z pedagogiem i specjalistami. Zapobieganie przemocy
Agresja Środki zaradcze podejmowane na poziomie zespołu klasowego: 1) Diagnoza problemu w klasie. 2) Nie wycofywanie się z problemu, lecz rozwiązywanie go. 3) Ułożenie klasowego regulaminu, zawierającego normy postępowania zapobiegające min. agresji - nagradzanie i sankcje. 4) Ścisła współpraca z rodzicami: - informowanie o zachowaniu dziecka - pedagogizacja rodziców - szybki kontakt z rodzicem w związku z potrzebą chwili - rozpoznanie środowiska rodzinnego- wywiad środowiskowy 5) Współpraca z poradnią psychologiczno- pedagogiczną. 6) Aktywizowanie uczniów sprawiających problemy do działań na rzecz klasy (szkoły). 7) Utrzymywanie stałego kontaktu z domem rodzinnym. Środki zaradcze na poziomie jednostki: 1) Rozmowy ze sprawcami i ofiarami agresji. 2) Rozmowy z rodzicami uczniów, których problem dotyczy. 3) Pomoc ze strony "neutralnych" uczniów. 4) Wsparcie rodziców ze strony szkoły. 5) Fachowa pomoc psychologa dla rodziców i uczniów. 6) Zmiana klasy lub szkoły. Szkodliwość palenia papierosów Środki zaradcze podejmowane na poziomie zespołu klasowego: 1) Pogadanki z pielęgniarką dotyczące szkodliwości palenia papierosów: - układanie puzzli dotyczących szkodliwości nikotyny - rozdanie ulotek 2) Wykonanie plakatów na temat szkodliwości palenia. 3) Przekazanie listu do Rodziców z apelem o niepalenie papierosów w obecności dzieci. Środki zaradcze na poziomie jednostki: 1) Rozmowy indywidualne z uczniem i rodzicami. Narkotyki, leki, alkohol Środki zaradcze podejmowane na poziomie zespołu klasowego: 1) Pogadanka z pielęgniarką szkolną. 2) Obserwacja. 3) W razie potrzeby współpraca z pedagogiem i poradnią. 4) Pedagogizacja rodziców. Środki zaradcze na poziomie jednostki: 1) Rozmowy indywidualne. 2) Skierowanie do uprawnionego specjalisty. BIBLIOGRAFIA: 1) "Gry i zabawy przeciwko agresji" -Rosemarie Portmann 2) "Bajkowe spotkania. Program zajęć profilaktycznych dla uczniów szkoły podstawowej" -Jolanta Bąk 3) "Wychowawczy program profilaktyczny" -Małgorzata Grodowska Opracowanie: Małgorzata Janzer Wyświetleń: 4406
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |