![]() |
![]() |
Katalog Elżbieta Błaszkiewicz Technika, Scenariusze Prąd elektryczny bardzo potrzebny ludziom w życiu codziennymPrąd elektryczny bardzo potrzebny ludziom w życiu codziennymNauczanie zintegrowane - konspekt dla klasy ITemat bloku: W domu. Formy pracy: indywidualna, zbiorowa. Metody pracy: praktyczna (działanie) podająca (rozmowa) problemowa (odkrywanie) Środki dydaktyczne: karty pracy indywidualnej, podręcznik "Z Ekoludkiem w szkole", magnesy, przedmioty metalowe i niemetalowe, film "W elektrowni", ilustracje do zadania, rozsypanka sylabowa. Cele: - uczeń wie, co to jest prąd elektryczny - zna podstawowe przepisy BHP przy korzystaniu z prądu elektrycznego - zna bezpieczne źródło zasilania prądem elektrycznym (bateria), odbiornik (żarówka) i sposób łączenia ich w obwód - zna sposoby oznaczenia tych elementów w technice - doskonali umiejętności formułowania myśli w granicach zdania - prowadzi samodzielną obserwację i wyciąga wnioski - rozumie przeczytany tekst i potrafi udzielić odpowiedzi na postawione pytania - uzupełnia luki w tekście właściwymi wyrazami. Zapis do dziennika: Próba odpowiedzi na pytanie - co to jest prąd elektryczny oraz do czego jest potrzebny ludziom w życiu codziennym na podstawie opowiadania nauczyciela, teksu z podręcznika, filmu oraz własnych doświadczeń. Uzupełnianie tabelki oraz tekstu z lukami odpowiednio dobranymi wyrazami. Doskonalenie sprawności liczenia w zakresie 20. Ostrożność w obsłudze urządzeń zasilanych prądem. PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Rozwiązanie zadania tekstowego. Kasia chciała kupić te przedmioty - zabawki do domu lalek. ![]() Uzupełnienie pytania: Ile........................? Zapis rozwiązania i odpowiedzi. 2. Indywidualna praca - dodawanie i odejmowanie w zakresie 20. 3. Odszukiwanie wyników obliczonych działań na tablicy. 4. Po odwróceniu kartek - tworzymy z sylab hasło: ![]() (każdy wyraz ma inny kolor) 5. Uświadomienie uczniom celów lekcji: Spróbujemy dowiedzieć się, do czego potrzebny jest nam prąd elektryczny, jak należy się zachować, kiedy z niego korzystamy oraz co to właściwie jest. 6. Praca samodzielna: dzielimy przedmioty znajdujące się w kubeczkach na metalowe i niemetalowe używając magnesów. 7. Opowiadamy uczniom, że we wszystkich rzeczach, roślinach, zwierzętach, ludziach znajdują się maleńkie kuleczki (mniejsze od kropli krwi) zwane elektronami. W przedmiotach metalowych - znajdują się elektrony chętne do biegania, do pracy. W przedmiotach niemetalowych mamy elektrony leniwe, takie, którym nic się nie chce robić. - Nauczyciel pokazuje, że magnesy mogą się przyciągać lub odpychać. Elektron - nasza mała kuleczka ma tylko znaczek ujemny. Dla niego dobrym magnesem będzie bateryjka, bo ma znaczek '+' i '-'. Wszystkie elektrony pędzą w jedną stronę - od blaszki ze znakiem '-' do blaszki ze Znakiem '+'. Jeżeli tak się dzieje mówimy, że płynie prąd elektryczny. Nauczyciel pokazuje dowód: żarówka - bateria. 8. Demonstracja plansz z oznaczeniem schematycznym: - żarówka, - bateria, - przewód, - wyłącznik. 9. Oglądanie fragmentu filmu "W elektrowni" z komentarzem, w jaki sposób prąd "dostaje się" do naszych mieszkań. 10. Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu (s.50-51) z podręcznika, ukierunkowane pytaniami: 11. Do pracy jakich urządzeń potrzebny jest prąd? - w jaki sposób ludzie chronią się, żeby nie zrobił im krzywdy? 12. Przerwa ruchowa - symulacja zachowań przy równoczesnym rytmicznym wygłaszaniu rymowanek: - Wtyczkę z gniazdka wyłączamy, kiedy suche rączki mamy. - Nie szarpiemy, nie ciągniemy, bo "kopniaka" dostaniemy. 13. Wypełnianie indywidualne karty pracy - Pomyśl, które urządzenia techniczne: - dają ciepło -........ - chłodzą -......... - łączą ze światem -........... - ułatwiają pracę ludziom -............ Wyrazy pomocnicze: suszarka, telefon, wentylator, telewizor, grzejnik, robot kuchenny, kuchenka mikrofalowa, pralka, toster, piecyk gazowy, komputer. 14. Odczytanie - korekta. 15. Uzupełnianie tekstu z lukami: Prąd elektryczny potrzebny jest do.......... mieszkań i domów. Dzięki niemu pracują takie urządzenia techniczne jak:............... Wyrazy pomocnicze - oświetlenie, ogrzewanie. 16. Podsumowanie zajęć oraz zadanie pracy domowej. - Dowiedz się czy w Twoim domu oszczędza się energię elektryczną i w jaki sposób się to robi. Opracowanie: mgr Elżbieta Błaszkiewicz Wyświetleń: 7048
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |