![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Rzeźnik Matematyka, Zadania Gry i zabawy dydaktyczne - rachunek pamięciowyRachunek pamięciowy(zabawa dydaktyczna)Obliczenia pamięciowe sprawiają niejednokrotnie uczniom wiele trudności. W dobie kalkulatorów, komputerów i komórek, zamiast wykonywać działania w pamięci, bardzo często sięgają po najnowsze zdobycze techniki. Często uśpiona jest intuicja w przewidywaniu wyniku. Zdarza się, że błędny wynik, po nieprawidłowym wprowadzeniu danych lub przyciśnięciu nie tych klawiszy funkcyjnych, nie wzbudza podejrzeń. Przyjmowany jest jako prawidłowy - bo przecież to obliczył kalkulator,.... W celu poprawienia sprawności rachunku pamięciowego, proponuję moim uczniom zabawę dydaktyczną. Nazwałam ją "Rapsem matematycznym". Jest ona wzorowana na zabawie rozgrywanej przez obecne pokolenie czterdziestolatków w czasach szkolnych. W zabawie należy wybrać lidera - "Rapsa", ucznia, który będzie czuwał nad sprawnością zabawy. Często "Rapsem" jest nauczyciel. W zabawie biorą udział wszyscy uczniowie, którym Raps nadaje numery od 1, 2, 3,... do n (n ilość obecnych w klasie danego dnia). Następnie wymawiana jest formuła zabawy: Szedł Raps przez rzeczkę, zgubił czerwoną czapeczkę. Raps jej nie ma, numer np 7 ją ma. Numer nie może być podany wprost. Należy tak zbudować wyrażenie arytmetyczne, lub pojedyncze działanie, aby wynikiem była liczba naturalna od 1 do n. Uczeń o takim numerze ogłasza: numer 7 jej nie ma, ma ją numer (wymyśla działanie). Przykład. Szedł Raps przez rzeczkę, zgubił czerwoną czapeczkę. Raps jej nie ma, - 14: 2 + 1 ją ma. - 8 jej nie ma, 42 - 2 ją ma, - 14 jej nie ma, √36 - 3 ∙ 2 ją ma, itd. UWAGA! W rachunku pamięciowym działania wykonujemy w kolejności występowania. Uczeń, który nie zareaguje na swój numer, po wyliczeniu: raz, dwa, trzy 6 śpi, daje fant. Daje go również ten, kto błędnie poda działanie lub takie działanie, w którym wynik przewyższa liczbę n. Zabawa trwa tak długo, aż się nazbiera kilka fantów (ok. 6 - 10). Fanty można wykupić odpowiadając na pytania zadawane przez nauczyciela dotyczące przerabianego aktualnie materiału. Kiedy jest to zabawa podczas zastępstwa - wykonując czynność wymyśloną przez klasę, np.: zaśpiewać piosenkę, powiedzieć wierszyk, zatańczyć czy wykonać ćwiczenie gimnastyczne. Niejednokrotnie stosowałam już tą zabawę na lekcjach w różnych klasach z dużym powodzeniem. Uczniowie chętnie biorą w niej udział i starają się bardzo, by fantów do wykupienia było jak najmniej. Wynika z tego prosty wniosek - poprawiają sprawność rachunku pamięciowego.
Opracowanie: Małgorzata Rzeźnik Wyświetleń: 7830
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |