Katalog Beata Wolna Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz zajęć z muzykoterapiiScenariusz zajęć z muzykoterapiiScenariusz zajęć z muzykoterapii opracowałam w oparciu o założenia Modelu Mobilnej Rekreacji Muzycznej - MMRM. Zajęcia przebiegają w pięciu wiążących się ze sobą etapach (O, Z, U, R, A):1. Odreagowanie - O - (początek procesu redukcji wzmożonego napięcia psychomotorycznego, który kończy się nawet po zakończeniu zajęć) 2. Zrytmizowanie - Z - (integracja poprzez skoordynowany rytm i ruch) 3. Uwrażliwienie - U - (muzyczne, plastyczne, literackie itd.) 4. Relaksacja - R - (nauka różnych form odpoczynku) 5. Aktywizacja - A - łagodna i dynamiczna - (muzyczna, ruchowa - uzupełnienie rehabilitacji, korekta wad, ujawnianie zdolności twórczych) Stwierdzenie "mobilność" znaczy możliwość dokonywania zmian, np. ułatwienie lub intensyfikowanie ćwiczeń w zależności od celu działań, grupy wiekowej, wydolności psychomotorycznej oraz od gustu uczestników zajęć. Scenariusz zajęć utworzony w oparciu o założenie Modelu Mobilnej Rekreacji Muzycznej Czas trwania: 1 godzina Temat: Układ ćwiczeń ruchowych, rytmicznych, oddechowych, wyobrażeniowych i relaksacyjnych stymulowanych muzyką o tematyce jesiennej. Cele: - niwelowanie nadpobudliwości nerwowej, opanowanie niepokoju ruchowego - kształcenie poczucia rytmu - pobudzanie wyobraźni twórczej - integracja grupy PRZEBIEG ZAJĘĆ ODREAGOWANIE - "O" * "Przedstawianie się" - uczestnicy zabawy stają w kole, twarzą do środka. Każdy wymawia swe imię jak najciszej potrafi, następnie powtarza je tak, jak potrafi najgłośniej. * "Powitanie" - dzieci biegają po sali w podskokach zgodnie z melodią "Moja fantazja" (Zespół Fasolki). Na przerwę w muzyce wszyscy witają się podając sobie ręce i wypowiadając jakieś miłe słowa. ZRYTMIZOWANIE - "Z" * Dzieci siadają w kole. Podają sobie piłkę (foliową torbę napełnioną jesiennymi liśćmi) na l i 3 miarę taktu do piosenki "Jabłko" (kl. 1). Następnie maszeruj ą rytmicznie po obwodzie koła, odtwarzaj ą rytm melodii "Jabłko" uderzając o siebie dwoma kasztanami. * Dzieci otrzymuj ą różne instrumenty perkusyjne. Siadają w kole - w środku siedzi nauczycielka z tamburynem. Nauczycielka gra krótkie rytmy, które są natychmiast powtarzane przez wszystkie dzieci (na zasadzie echa). UWRAŻLIWIENIE - "U" * Dzieci podzielone na 2 grupy. Słuchają fragmentu wiersza M. Konopnickiej pt. "Świerszczyk". "Wicher wieje, deszcz zacina, Jesień, jesień już". Grupy dzieci tworzą do tego fragmentu ilustrację muzyczną z wykorzystaniem instrumentów muzycznych i niekonwencjonalnych źródeł dźwięku. Kolejno prezentują swe ilustracje. *Dzieci dla przypomnienia śpiewają wspólnie "Cichą piosenkę". Następnie nucą jej melodię na dowolnej sylabie lub samogłosce i jednocześnie "malują" w powietrzu figury kojarzące się z piosenką: jesienne mgły, chmury, liście. Ruchy dzieci powinny być płynne, powolne, ręce podczas "malowania" jak najbardziej rozluźnione. RELAKSACJA - "R" * Dzieci leżą na dywanie. Identyfikuj ą się ze zmęczoną wiewiórką, która cały dzień biegała i znosiła do dziupli zapasy na zimę. Dzieci słuchając muzyki Vivaldiego "Cztery pory roku" - "Jesień" wprowadzane są w stan odprężenia psychofizycznego. * Po krótkim odprężeniu dzieci zaczynają się ożywiać i tak jak wiewiórka zabiera się do dalszej pracy - one zabierają się do dalszej zabawy. AKTYWIZACJA - "A" * "Zabawa w zbieranie liści" - nauczycielka rozkłada w różnych miejscach sali jesienne liście - na krzesełkach, stolikach, półkach, podłodze, itp. Przy miarowym akompaniamencie dzieci spacerują po całej sali nie ruszając leżących liści. Gdy usłyszą melodię poznanej wcześniej piosenki "Już opadły liście" (Muz. Stanisław Jedynak, Sł. Krystyna Majewska), szybko je zbierają i układają w bukiety. Zwycięża dziecko, które uzbiera najwięcej liści. Literatura: 1. Urszula Smoczyńska - Nachtman "Rozśpiewane przedszkole" 2. Urszula Smoczyńska - Nachtman "Kalendarz muzyczny w przedszkolu" 3. Barbara Kaja - "Zarys terapii dziecka" 4. Krystyna Lenkiewicz - "Wybór wierszy okolicznościowych dla kl. I-III" Opracowanie: mgr BEATA WOLNA Wyświetleń: 18478
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |