Katalog Iwona Harasimczuk, Elżbieta Chomienia - Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III dotyczący pracy ze swobodnym tekstemScenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III dotyczący pracy ze swobodnym tekstemTemat bloku: Spotkanie z KasiąTemat dnia: Przyjaciel od serca Cele operacyjne: Uczeń: - wypowiada się w kilku zdaniach na dany temat - samodzielnie redaguje i zapisuje swobodny tekst - rozumie rolę przyjaźni w życiu człowieka - toleruje przywary i przyzwyczajenia innych ludzi - bierze aktywny udział w dramie - ilustruje gestem, mimiką, ruchem określony nastrój - oblicza obwody różnych figur geometrycznych - przedstawia scenę realną środkami malarskimi Metody: rozmowa, pokaz, ćwiczeń, inscenizacja, problemowa, praca z tekstem Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna Środki dydaktyczne: egzemplarze lektury "Oto jest Kasia", ilustracje na tablicę, wyrazy na kartonikach, kartonowe serduszka, rekwizyty do inscenizacji Przebieg zajęć 1. Wprowadzenie do tematu zajęć: - Wybrani wcześniej uczniowie śpiewają piosenkę pt. "Przyjaciel wie". - Krótkie omówienie treści piosenki. - Dzieci wskazują jaki powinien być przyjaciel wg autorów piosenki. - Nawiązanie treści piosenki do lektury pt. "Oto jest Kasia". 2. Gromadzenie słownictwa jako przygotowanie do dramy: - Nauczyciel odsłania umieszczone na tablicy ilustracje przedstawiające: * zabawę Kasi i Antolki skakanką * akwarium przyniesione przez panią do klasy * rozmowę dzieci na temat filmu o kaczuszce - Dzieci krótko omawiają treść ilustracji. - Uczniowie podchodzą do tablicy, wybierają i przypinają pod każdą ilustracją po 3 wyrazy, które najtrafniej określają Kasię w danej sytuacji (wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów). - Uczniowie do każdego z wyrazów dobierają i przypinają wyraz o znaczeniu przeciwnym. 3. Inscenizacja sytuacji przedstawionych na ilustracjach (praca w grupach). - Liderzy losują zadania dla swoich grup. - Trzy grupy inscenizują sytuacje przedstawione na ilustracjach, zaś pozostałe starają się pokazać jak przebiegałyby te same wydarzenia, gdyby Kasia ujawniała cechy o znaczeniu przeciwnym. 4. Wyciągnięcie wniosków z przedstawionych scenek. - Nauczyciel poleca podzielić zgromadzone na tablicy słownictwo na dwie grupy. - Uczniowie dzielą wyrazy na dwie grupy i nazywają: cechy pozytywne i negatywne lub wady i zalety. - Nauczyciel stawia pytanie: Kiedy waszym zdaniem Kasia będzie miała więcej przyjaciół i dlaczego? 5. Praca indywidualna. - Dzieci wybierają cztery ich zdaniem najważniejsze cechy przyjaciela i zapisują na odwrocie kartonowych serduszek. 6. Zabawa w "Zaczarowane lusterka". - Dzieci dobierają się parami. Jedno z dzieci pokazuje gestem, mimiką określony nastrój. Drugie dziecko z pary stara się zaprezentować w ten sam sposób nastrój przeciwny. 7. Samodzielne redagowanie i pisanie swobodnego tekstu "Przyjaciel od serca" ( może to być opowiadanie, wiersz, dialog). 8. Prezentacja wybranych tekstów. - Dzieci poprzez głosowanie wybierają w swoich grupach najlepszy tekst. - Autorzy prezentują swoje prace całej klasie. 9. Wybór tekstu do wspólnego opracowania. - Dzieci wybierają jedną, najlepszą ich zdaniem, pracę. - Nauczyciel zapisuje tekst na tablicy. - Dzieci wspólnie dokonują korekty tekstu pod względem stylistyki, składni, ortografii itp. - Wszyscy przepisują poprawiony tekst do zeszytów. 10.Nauka piosenki pt. "Przyjaciel wie". 11.Edukacja matematyczna - obliczanie obwodów figur geometrycznych. 12.Podsumowanie dnia. - Dokończ zdanie: Prawdziwy przyjaciel... 13.Ocena pracy uczniów.
Opracowanie: Elżbieta Chomienia - Drabent Wyświetleń: 6487
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |