|
|
Katalog Agnieszka Rogalska-Ruchała, Lucyna Kruk Lekcja wychowawcza, Scenariusze Kto potrzebuje naszej pomocy? Scenariusz lekcji wychowawczej na temat postaw prospołecznych młodzieżyKto potrzebuje naszej pomocy?Scenariusz lekcji wychowawczej na temat postaw prospołecznych młodzieży w zakresie pomocy potrzebującymCele: - uwrażliwianie na problemy i potrzeby innych ludzi, - rozwijanie uczuć solidarności z przeżywającym cierpienie i trudności drugim człowiekiem, - kształtowanie postawy aktywnego uczestnictwa w akcjach charytatywnych, Formy pracy: indywidualna, zespołowa, praca w grupach Metody: elementy wykładu, pogadanki, dyskusja, ćwiczenia praktyczne (analiza sytuacji życiowych) Środki dydaktyczne: arkusze papieru, kartki z poleceniami do ćwiczeń, odbity na ksero tekst opisujący różne formy pomocy Przebieg lekcji Wprowadzenie Podanie tematu i celów lekcji. Podział klasy na 6 grup, z których każda opracowuje jedno zagadnienie. Rozdanie kartek z ćwiczeniami i objaśnienie zadań. Ćwiczenie 1 - Na co powinieneś zwrócić uwagę? Każda z grup uczniów otrzymuje arkusz papieru i flamaster. Zadaniem uczniów jest wypisanie na papierze przynajmniej pięciu przykładów sytuacji, w których ludzie oczekują czyjejś pomocy. Liderzy grup przedstawiają rezultaty pracy uczniów. Nauczyciel informuje młodzież o możliwościach pomocy. Zapisuje na tablicy jej rodzaje: emocjonalna, moralna, poznawcza, motywacyjna, materialna. Następnie rozdaje uczniom odbity na ksero tekst z informacją o różnych formach pomocy i prosi uczniów o dokonanie podziału wymienionych sytuacji według zapisanego na tablicy schematu. Pomoc poznawcza - przekazywanie wiedzy, umiejętności Pomoc moralna - obrona jednostki przed naruszeniem jej praw Pomoc emocjonalna - okazanie życzliwości, serdeczności, współczucia Pomoc emocjonalna - zachęcanie do działania, dodawanie odwagi Pomoc materialna - przekazanie środków finansowych Ćwiczenie 2 - Jak się zachowasz w danej sytuacji? Uczniowie nadal pracują w tych samych grupach. Każda z grup otrzymuje zapisaną na kartce krótką informację na temat zaistniałej sytuacji. Sytuacja 1 - Na poboczu mało ruchliwej ulicy zauważyłeś leżącego na ziemi mężczyznę. Sytuacja 2 - Przechodząc przez miasto widzisz, jak młody chłopak krzyczy i popycha dziewczynę. Sytuacja 3 - W trakcie wycieczki klasowej wszyscy Twoi znajomi udają się do restauracji i zamawiają danie obiadowe, z wyjątkiem jednej koleżanki. Sytuacja 4 - Jesteś w sklepie świadkiem sytuacji, kiedy starsza kobieta rezygnuje z zakupu towaru, gdyż zabrakło jej pieniędzy. Sytuacja 5 - Zaczepia cię na ulicy kobieta z małym dzieckiem i prosi o niewielką kwotę pieniędzy. Sytuacja 6 - Spotykasz w szatni szkolnej zapłakaną koleżankę, która nie pojawiła się na dwóch pierwszych zajęciach lekcyjnych. Uczniowie otrzymują arkusze papieru, na których mają wypisać dwa rodzaje, skrajnie różnych, postaw i zachowań wobec ludzi, z którymi się spotkali. Liderzy prezentują rezultaty pracy swojej grupy. Młodzież zastanawia się, jakie zachowania są - ich zdaniem - właściwe - dyskusja. Uczniowie dokonując wyboru danej postawy muszą uzasadnić swoje zdanie. Podsumowanie Nauczyciel stawia pytania - "Komu z najbliższego otoczenia moglibyście pomóc?" "W jaki sposób?" Uczniowie dzielą się refleksjami na powyższy temat.
Opracowanie: Agnieszka Rogalska - Ruchała Wyświetleń: 4091
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |